حجت الاسلام وحیدپور:

تاتوکردن ابرو اگر برای زینت باشد به تصریح قرآن حرام است

تاریخ انتشار:
استاد حوزه علمیه قم در مورد حکم شرعی تاتو کردن ابرو، گفت: اگر تاتوی صورت به عنوان زینت باشد حرام بوده و در غیر این صورت اشکال ندارد زیرا در احکام اسلامی زن اجازه ندارد زینت خود را برای نامحرم آشکار کند و این دستور صریح آیات قرآن کریم است.
حجت‌الاسلام وحیدپور

به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حجت‌الاسلام حسین وحید پور امشب در برنامه زمزم معرفت در شبستان امام خمینی (ره) حرم حضرت فاطمه معصومه (س) در پاسخ به این سؤال که آیا عرف و عمومیت یافتن بعضی از کارها از جمله تاتو کردن ابرو، برای زینت می‌توان حرام بودن این عمل را از بین ببرد، تصریح کرد: اگر تاتوی صورت به عنوان زینت باشد حرام بوده و در غیر این صورت اشکال ندارد زیرا در احکام اسلامی زن اجازه ندارد زینت خود را برای نامحرم آشکار کند و این دستور صریح آیات قرآن کریم است.
وی افزود: تماشای شبکه‌های ماهواری معاند نظام، شبکه‌های مبتذل و منحرف اخلاقی و شبکه‌های منحرف اعتقادی مانند شبکه‌های وهابی چون در دراز مدت موجب سستی در اعتقاد و انحراف فرد می‌شوند حرام است.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر شخصی قرآن کریم را به طور عمد به زمین انداخته و یا به آن بی احترامی کند این عمل او حرام بوده و باید برای آن کفاره بدهد اما اگر قرآن کریم غیر عمدی از دست کسی افتاد نیاز به پرداخت کفاره نیست.
حجت‌الاسلام وحیدپور با اشاره به اینکه بعضی از مستحباتی که در دین تأکید شده مستحبات مؤکد هستند، گفت: اذان و اقامه از مستحبات مؤکد هستند به‌ ویژه خواندن اقامه در نماز بسیار مورد تأکید دین است.
وی افزود: اذان و اقامه ای که در مساجد از بلندگو خوانده می‌شود اذان و اقامه اعلامی بوده و وقت نماز را به مردم هشدار می‌دهند و اذان و اقامه نماز نیست به همین دلیل انسان مکلف وقتی که می‌خواهد نماز بخواند باید اذان و اقامه را به صورت جداگانه برای نماز بخواند مگر در نماز جماعت که خواندن اذان و اقامه بر عهده امام بوده و مأموم در این زمینه مسؤولیتی ندارد.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: خمس و زکات به فرزندان فقیر انسان تعلق نمی‌گیرد اما هرکس فرزند فقیری دارد که بدون خانه و مسکن است نفقه او بر پدرش بوده و پدرش تا زمانی که خود کفا شد طبق دستور شرع باید از او حمایت کند اما نمی‌تواند خمس و زکات خود را به او بدهد ولی اگر فرزندش طلبه است می‌تواند پول کتاب‌های درسی او را از خمس و زکات پرداخت کند.
حجت‌الاسلام وحیدپور اظهار کرد: کبوتر بازی و کبوتر پرانی به صورت حرفه‌ای در دستورات دین عملی مذموم و ناپسند است و پراندن کبوتر حرام بوده اما اگر فرد به صورت عادی این کار را انجام دهد اشکال ندارد و در اینجا لازم است به این نکته اشاره شود که یکی از خصلت‌های بد قوم لوط که خداوند به خاطر آن عمل آن‌ها را عذاب کرد کبوتر پرانی و کبوتر بازی بود.
استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: نگاه شهوت آلود در مجالس عروسی و در اجتماع به هر دلیلی حرام است و در مجلس عروسی که همه مرد بوده و همجنس هستند اگر مردی شروع به رقصیدن کند اگر نگاه به او شهوت آلود نباشد اشکال ندارد اما اگر نگاه به این مرد مفسده انگیز بوده و موجب تحریک می‌شود سایر مردان حق ندارد به او نگاه کنند.
حجت‌الاسلام وحیدپور با اشاره به اینکه اگر انسان نداند رو به قبله نماز نخواند و انحرافش از قبله بیشتر از 45 درجه نباشد نمازش اشکال ندارد اما اگر انحراف فرد از قبله بیش از  45 درجه باشد باید نمازهای خود را قضا کرده و دوباره آن‌ها را اقامه کند.

دیدگاه‌ها

یاسین 11:56 - 1394/06/10

باسلام تاتو کردن طبق کدام آیۀ قرآن کریم حرام است؟ در این زمینه تا آنجا که ما اطلاع داریم فرموده اند اگر زینت باشد باید پوشانده شود و آشکار کردن آن حرمت دارد و این با حرام بودن عمل فرق دارد.هرچند در همین هم اختلاف فتوا وجود دارد. در مورد رقص هم اختلاف فتوا وجود دارد و بیشتر مراجع کلا رقص را حرام می دانند مگر زن برای شوهر. فکر نمی کنم آقای وحید پور به اختلاف فتواها اشاره نکرده باشند و این گونه که در متن بالا آمده احکام را بیان کرده باشند. در هر صورت متن بالا دقیق نیست و انتشار آن در سایت دفتر تبلیغات قم موجب تعجب است.!!

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.