به همت مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی؛

دومین جلسه ی مهارت های زندگی برگزار شد

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام هادی: اطلاعات قبلی موجود در ذهن ما در تصمیم گیری های ما مؤثر هستند. یکی از راه های به غلط انداختن آحاد جامعه بمباران اطلاعاتی است که حتی اگر ثابت شود اطلاعات و اخبار واصله دروغ بود، بازهم تأثیر خود را در فرد و تصمیم گیری های او خواهد داشت.
دوره آموزشی مهارت های زندگی

به گزارش خبرنگار بلاغ دومین جلسه ی دوره ی آموزشی مهارت های زندگی چهارشنبه سیزده دی در سالن همایش های غدیر با حضور حجت الاسلام و المسلمین مهدی هادی کارشناس خانواده برگزار شد.

حجت الاسلام هادی در ادامه ی مباحث جلسه ی قبل، دو بعد شناختی و هیجانی را مهم ترین ابعاد هر انسان خواند و افزود: این دو بعد به این دلیل که حالت ریشه ای دارد از اهمیت بالاتری برخوردارند. بعد شناختی شامل اطلاعات موجود در ذهن ما و نحوه ی پردازش این اطلاعات است. اگر کسی بتواند فکر خود را عوض کند، دنیای خود را تغییر داده است.

این کارشناس خانواده افکار انسان را زمینه ساز واکنش های بدنی دانست و اظهار داشت: اطلاعات قبلی موجود در ذهن ما در تصمیم گیری های ما بسیار مؤثر هستند. یکی از راه های به غلط انداختن آحاد جامعه بمباران اطلاعاتی است که حتی اگر ثابت شود اطلاعات و اخبار واصله دروغ بود، بازهم تأثیر خود را در فرد و تصمیم گیری های او خواهد داشت.

وی خلاقیت را در استفاده از اطلاعات بسیار مهم خواند و گفت: باید بتوانیم از اطلاعات خلاقانه استفاده کنیم. خلاقیت نیازمند به تمرین است. هر چیزی که غیر آموزشی انجام شود خلاقیت است.

در ادامه حجت الاسلام هادی به بیان روش های افزایش خلاقیت پرداخت:

* از سرکوب خود بپرهیزید: اگر فکری به ذهن مان می رسد به او اجازه ی بالا آمدن بدهیم. افکار انسان وقتی بالا می آید با خود افکار کوچک دیگری را بالا می آورند. اگر فکر را سرکوب کنیم در واقع یک مجموعه از تفکرات را سرکوب کرده ایم و به مرور دچار خودسانسوری می شویم. یکی از بهترین راه های مقابله با افکار منفی ذهن آگاهی است که در این روش شما افکار منفی خود را سرکوب نمی کنید بلکه با رشد دادن افکار مثبت و بی توجهی به افکار منفی، می توانید افکار خود را ساماندهی کنید.

* سبد خلاقیت داشته باشید: همیشه یک دفترچه به همراه خود داشته باشید و هر فکر خلاقانه ای که به ذهن شما می رسد، آن را یادداشت کنید. ذهن انسان قابلیت آموزش را دارد و هنگامی که دنبال خلاقیت بگردید، ذهن خلاق می شود.

* داستان های ناقص: یکی از شیوه های بیان داستان قرآن این است که داستان ها را به صورت کامل بیان نمی کند. وقتی داستانی کامل بیان نشود، به ذهن اجازه ی خلاقیت در آن داستان و تمام کردنش را می دهیم و این باعث خلاق شدن ما می شود.

* برای داستان ها تصویر ذهنی بسازیم: از دیگر راه های پرورش خلاقیت این است که وقتی داستانی را می خوانیم برای آن داستان در ذهن خود تصویری بسازیم.

* برای تصویر ها داستان بسازیم.

* کلمه ی تصادفی: یک کلمه را به صورت تصادفی انتخاب کنیم و با آن منبر، شعر، داستان و نقاشی را پیاده کنید.

* سایر کاربردها: یک شیء را انتخاب کنید و علاوه بر کاربردهای معمول آن، به بیان کاربردهای غیرمعمول و غیر عرفی آن بپردازید. در برخی کشورهای جهان از این تمرین برای بازیافت زباله ها استفاده می شود.

* جملات نیمه تمام را کامل کنید.

* دنیای وارونه: دنیا را وارونه تصور کنید. مثلا فرض کنید مرغ ها انسان را می خورند.

* راه های متفاوت: کارهایی را که تا الآن به شکلی انجام می دادید، با اشکال دیگر نیز انجام دهید. سعی کنید مسائل را از راه های مختلف آسان کنید. انسان وقتی مسائل را سخت می بیند، دیگر از دیدن چیزهای ساده غافل می شود.

وی یکی از نکات مهم در موفقیت را نترسیدن از شکست دانست.

حجت الاسلام هادی در ادامه به بیان مثبت اندیشی پرداخت و گفت: منظور از مثبت اندیشی پذیرش واقعیت و به دست آوردن بهترین تفسیر ممکن است. نباید مثبت اندیشی را با ساده لوحی اشتباه گرفت. کسانی که فقط نیمه ی خالی لیوان را می بینند بدبین و کسانی که فقط نیمه ی پر لیوان را می بینند خوش خیال هستند؛ اما کسانی که هم نیمه ی پر لیوان را می بینند و هم نیمه ی خالی لیوان را اما در هنگام برنامه ریزی به نیمه ی پر لیوان توجه دارند، مثبت اندیش و واقع بین هستند.

این کارشناس و مشاور خانواده به نکوهش افکاری که ما را دنبال تلقین می فرستند پرداخت و اظهار داشت: تلقین مثل یک بادکنک است و مثبت اندیشی مثل توپ. بادکنک آسیب پذیری بیشتری دارد و در صورت ترکیدن نابود می شود و شخصیت خود را از دست می دهد به خلاف توپ که فقط بادش خالی می شود اما شخصیت خود را هنور دارد.

وی افزود: به جای تلقین ، با خلاقیت می توانیم خلأهای خود را بپوشانیم.

در ادامه حجت الاسلام هادی به بیان راهکارهای مثبت اندیشی پرداخت:

* اتفاقات بد زندگی را یادآوری کنید و ببینید آیا پیامد مثبتی هم داشت؟

* در مواردی که اتفاق بد بدون پیامد مثبت است، تلاش کنید پیامد مثبت بسازید. خلاقیت را در این زمینه به کمک بخواهید.

* مواردی که الگوی مثبت اندیشی است را جمع آوری و مرور کنید. هر چیزی را زیاد در ذهن تکرار کنیم تمام ارکان و جوارح ما آماده ی انجام آن می شود؛ به همین دلیل است که علمای اخلاق توصیه می کنند به گناه فکر نکیند.

در طول دوره بین استاد و حاضران در جلسه تبادل اطلاعات و مشارکت صورت می گرفت.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.