حجت الاسلام و المسلمین روستا آزاد:

عمق بخشی به باورهای دینی از دغدغه های مبلغان است

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام و المسلمین روستا آزاد: ما از صدر اسلام تا کنون با دو انحراف ناشی از عدم تعمیق دین مواجه بودیم. یکی اباحی گری و دیگری افراط گرایی.

به گزارش خبرنگار بلاغ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعید روستا آزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اولین جلسه ی دوره آموزشی دین فطری که روز پنج شنبه 14 دی در سالن اجتماعات غدیر برگزار شد ضمن تقدیر و تشکر از حضور مبلغان و اساتید در این دوره ی آموزشی گفت: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با همکاری موسسه به سوی نهایت جهت تعمیق باورهای دینی مبلغان دوره ی آموزشی دین فطری را برگزار می کند.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه علمی و فرهنگی عنوان داشت: هیئت امنا و رؤسای دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان یک نهاد علمی وفرهنگی سال هاست به بحث پیرامون تکلیف دفتر تبلیغات اسلامی در مسائل فرهنگی می پردازند. دغدغه های اصلی فرهنگی جامعه توسط دفتر تبلیغات اسلامی احصاء و اولویت بندی شد و حاصل آن راه اندازی چهار قطب علمی فرهنگی، «اندیشه ی سیاسی»، «تعمیق باورهای دینی و مقابله با فرق انحرافی»، و «اخلاق و سبک زندگی» و «علوم اسلامی و انسانی» تشکیل شد و برای هر قطب مسائلی مطرح شد و برای هر موضوع یک میز تخصصی متشکل از اساتید حوزه و دانشگاه تشکیل شد که مصوبات این میزهای تخصصی چراغ راهنمایی شد برای همه ی مجموعه ها.

حجت الاسلام روستا آزاد به تفصیل میزهای تخصصی قطبها پرداخت وگفت: در قطب اخلاق ، میزهای «اخلاق تبلیغ» ، «سواد مصرف کالای فرهنگی» و « میز طلاق در سال های اولیه» ؛ در قطب سیاسی، میزهای «کارآمدی نظام» ، «عدالت» ، «ولایت فقیه» ؛ در قطب علوم اسلامی و انسانی، میز «اسلامی سازی علوم انسانی» و در قطب تعمیق باورها و مقابله با فرق انحرافی مباحثی از جمله موضوع این جلسه بخشی از مباحث مورد نظر این قطب های تخصصی می باشد.

وی تعمیق باورهای دینی را دغدغه مهم مبلغان دانست و اظهار داشت: این موضوع دغدغه ی مبلغان و همه ی جامعه است و نیاز به بحث و گفتگو دارد. دغدغه ی فعلی دفتر تبلیغات اسلامی شناسایی کاستی های حوزه و روحانیت در خصوص تعمیق باورهای دینی است.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با قدردانی از فعالیت های حجت الاسلام والمسلمین هادی عظیمی مدیر موسسه به سوی بی نهایت ابراز داشت: حدود دو سال پیش با مؤسسه ی به سوی بی نهایت با مسئولیت حجت الاسلام و المسلمین عظیمی طرحی را که بیش از 10 سال در این خصوص کار کرده اند را مورد بررسی قرار دادیم. من تا کنون ده ها طرح و ایده را در این خصوص مطالعه کرده ام. این اولین موردی است که هم روی آن مطالعه صورت گرفته و هم تجربه ی خود را پس داده است.

حجت الاسلام روستا آزاد افزود: ما پس از مشاهده ی این تجارب و اطلاعات دقیق سه دوره را در قالب دوره دین فطری که معطوف به تعمیق باورهای دینی است را برگزار کردیم. این دوره برای رفع کاستی های ارائه ی مفاهیم عمیق دینی از اهمیت زیادی برخوردار است. ما در دوره ی قبل که در قم برگزار شد از شرکت کنندگان نظر سنجی کردیم و قریب به اتفاق مبلغان اظهار می کردند تبلیغ ما بعد از این دوره تغییر کرد.

وی با توجه به ضرورت برگزاری این دوره اظهار داشت: این دوره در اصفهان و کرمانشاه نیز برگزار می شود.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به انحرافات فکری موجود از صدر اسلام تا کنون خاطرنشان کرد: ما از صدر اسلام تا کنون با دو گرایش فکری انحرافی رو به رو بوده ایم که هر دو ناشی از عدم توجه عمیق به باورهای دینی است. یکی بحث اباحی گری است که در قالب مرجئه بروز می کرد و شکل نوین آن نیز که امروزه مطرح است بحث دین حداقلی می باشد. محور دیگری که همیشه دامن گیر دنیای اسلام بوده افراط گرایی است که هم در داخل تشیع و هم در خارج از تشیع مشاهده می شود.

حجت الاسلام روستا آزاد شاه کلید حل این دو انحراف را تعمیق باورهای دینی خواند و افزود:  گاهی می بینیم فرزندانی که در خانواده ای متدین رشد کرده اند، به محض ورود به جامعه ی جدیدی مانند دانشگاه ، با کم ترین شبهه ای همه ی اعتقادات خود را از دست می دهد. دلیل اصلی این مسأله عمق نداشتن اعتقادات جوانان است. متاسفانه خود ما طلبه ها هم خیلی وقت ها تبلیغ و ترویج مان بر اساس مباحث عاطفی است و کمتر به مباحث عمیق دینی می پردازیم.

وی با انتقاد از موضوعات مورد بررسی در منبرها اظهار داشت: اگر منبرهای معروف را بررسی کنیم، میبینیم که چند درصد منبرها در موضوع توحید است و چند درصد ساخته و پرداخته ی ذهن خود ماست. این دوره می تواند چراغ راهنمایی باشد برای مباحث تبلیغ ما و امید است که پس از برگزاری چنین دوره هایی منبرها و مباحث مفیدتر و عمیق تری مطرح شود.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی مسأله ی خداخواهی و خداباوری را یک امر درونی و فطری خواند و گفت: در سه جای قرآن اشاره شده که انسان وقتی به سختی می افتد خدا را می خواند و وقتی بلا از او رفع می شود خدا را فراموش می کند. گاهی خداخواهی مورد غفلت واقع می شود و نیاز به یک تلنگر دارد. وظیفه ی ما مبلغان ایجاد این تلنگر به شکلی صحیح در درون افراد است.

حجت الاسلام روستا آزاد با اشاره به تبلیغات کلیسا عنوان کرد: گاهی یک کشیش چند ساعت مدام درباره مسائل اعتقادی برای مردم صحبت می کند و مردم خسته نمی شوند، چون هم مسائل اساسی را مطرح می کند و هم به صورتی کاربردی این کار را انجام می دهد. یکی از ایرادات ما این است که کمتر اتفاق می افتد بحث های ما بر اساس مشکل و مسأله ی مخاطب باشد و معمولا با توجه به ذهنیات خودمان موضوعات را انتخاب می کنیم.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.