مسیر

با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی و موسسه به سوی بی نهایت؛
حجت الاسلام عظیمی: امروزه شرایط جامعه سخت و پیچیده شده و نیاز است که مباحث دینی به شکل دیگری بیان شود. مردم تشنه ی شنیدن مفاهیم دینی هستند اما با شکل و شمایلی که با شرایط روز مطابق باشد.

به گزارش خبرنگار بلاغ دوره آموزشی دین فطری پنج شنبه ۱۴ دی با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعید روستا آزاد در سالن همایش های غدیر برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین روستا آزاد ضمن تقدیر و تشکر از مبلغان شرکت کننده به بیان نکاتی پیرامون تعمیق باورهای دینی و ضرورت آن برای طلاب و مبلغان پرداخت.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی ضمن آرزوی موفقیت برای مبلغان شرکت کننده در این دوره ی آموزشی از خدای متعال خواستار توفیق روز افزون برای آنها شد.

در ادامه ی این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین هادی عظیمی مدیر موسسه «به سوی بی نهایت» گفت: بعد از گذراندن دروس حوزه و ورود به جامعه به عنوان مبلغ، متوجه شدم دروس حوزه به تنهایی پاسخگوی نیاز فکری جامعه نیست. امروز این شرایط سخت تر و پیچیده تر شده و نیاز است که مباحث دینی به شکل دیگری بیان شود. مردم تشنه ی شنیدن مفاهیم دینی هستند اما با شکل و شمایلی که با شرایط روز مطابق باشد.

وی با انتقاد از شیوه ی بیان دین به مردم اظهار داشت: آن چه ما از دین به مردم می گوییم از دسط دین هست و پایه های دین برای مردم ناشناخته است. امروزه سوالات اصلی مردم این است که خدا کیست؟ برای چه ما را آفریده است؟ چرا باید نماز خواند؟ چرا باید دین داشت؟ و ما بدون پاسخ به این سوالات وارد خود دین می شویم.

این کارشناس حوزوی افزود: برای پاسخگویی به مردم، باید خودمان ساختار دین را بشناسیم و درست عرضه کنیم. مثل یک ساختمان که ابتدا باید زیرساخت را به درستی بنا کرد سپس به سراغ اسکلت بندی ساختمان و بعد ساخت دیوار و سقف و تزئینات داخلی و خارجی ساختمان رفت. در انتها نیز باید به امنیت ساختمان توجه داشت.

حجت الاسلام عظیمی سه سوال دین چیست؟ چرا و چگونه باید دین دار بود را سه سوال اصلی در حوزه دین شناسی دانست و افزود: مهم ترین چیزهایی که باید شناخت و شناساند، خدا، انسان و هستی است که هر کدام باید برای ما تعریف شود. ما در این موارد اطلاعاتی را داریم اما این اطلاعات منسجم نیست و رابطه ی بین این مفاهیم برای مردم گنگ و ناشناس است. مثلا بعضی ها دین دار هستند ولی اخلاق ندارند. بیان علما در این تبیین این مفاهیم غالبا تخصصی است اما جامعه نیازمند یک بیان ساده و همه فهم است.

وی اسکلت ساختمان معارف مردم را عقاید صحیح دانست و ابراز داشت: عقیده از ریشه ی عقد یعنی گره است. باید شناخت ما با تصمیم گره بخورد و این یعنی اعتقاد. مردم فکر می کنند ایمان یعنی شناخت. همین که وجود خدا و انبیاء و ائمه را تصدیق کنند تمام است. اگر این گونه بود باور و اعتقاد شیطان به وجود خدا بیشتر از ماست اما خداوند او را کافر می خواند نه مومن، چون ایمان یعنی تصمیم برای حرکت به سوی خداوند و شیطان تصمیم به حرکت به راه خودش را دارد نه راه خداوند را و همین تفکر باعث ایجاد تفکر «دین حداقلی» شد.

این کارشناس حوزوی ایمان و عمل صالح را در کنار اخلاق راه رسیدن به مقصد داست و گفت: اخلاق در عقاید، مانند تزئینات در ساختمان است. ما خداشناسی را طوری آموخته ایم که به خدا خواهی منجر نمی شود بلکه گاهی به دین گریزی منجر میش ود. اگر شناخت صحیحی ایجاد نکنیم حتی اگر مباحث اخلاقی را مطرح کنیم، شخص انگیزه ای برای حرکت ندارد.

حجت الاسلام عظیمی مناسک دینی راه بقاء در راه دانست و افزود: برائت و ولایت، حفاظت و ایمنی در ساختار دین است. باید وقتی انگیزه ی حرکت را ایجاد کردیم، موانع راه را نیز به او بگوییم. موانعی مثل خطا و اشتباهاتی که توسط برخی از مسئولین و حتی روحانیون رخ می دهد گاهی اعتقادات شخص را عوض میکند. گاهی دست شیطان در آستین دین داران نمایان می شود و این گونه دین داران طاغوت های پنهان هستند که باید آن ها را به عنوان موانع راه به مردم معرفی کرد.

وی انسان شناسی را مقدمه ی شناخت خداوند دانست و عنوان داشت: در انسان شناسی هفت محور مطرح است: ۱. هدف از خلقت انسان ۲. راه رسیدن به هدف ۳. راهنمای رسیدن به هدف ۴. وسیله ی رسیدن به هدف ۵. چگونگی رسیدن به هدف ۶. موانع رسیدن به هدف ۷. چگونگی رفع موانع

حجت الاسلام عظیمی در راه انسان شناسی مقایسه جثه ی انسان با تمام هستی رو درک کوچکی آن را لازم دانست.

در پایان لازم به ذکر است که این دوره ۱۶ ساعت است و شرکت کنندگان به هفت گروه تقسیم شده اند که هر گروه سرگروهی دارد که پاسخگوی سوالات و ابهامات شرکت کنندگان خواهد بود. برای خواهران هم استاد خواهری در نظر گرفته شده است. بعد از گذراندن دوره از شرکت کنندگان آزمون و مصاحبه ی علمی گرفته خواهد شد و در صورت قبولی به گام دوم با هدف تسلط بر بحث دین فطری راه می یابند و در صورت قبولی در آزمون و مصاحبه ی آن دوره به گام سوم با هدف آشنایی با چگونگی اجرای بحث دین فطری و بعد از آن در گام چهارم با هدف تسلط بر نحوه ی اجرای دین فطری راه خواهند یافت. در صورت گذراندن این دوره، دوره ی نهایی با هدف آموزش عالی دین فطری برگزار می گردد.

گزارش تصویری