حجت الاسلام و المسلمین قادری:

نهضت سیاسی حضرت زهرا ایستادن در مقابل انحراف یک امت بود

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام و المسلمین قادری: در ایام فاطمیه باید به معرفی حضرت زهرا پرداخت و موضوعات دیگر را به مناسبت های دیگر موکول کرد. باید به گونه ای حضرت زهرا را معرفی کرد که هم منطقی و استدلالی باشد و هم سطح معرفت مستمعین را بالا ببرد.

به گزارش خبرنگار بلاغ دومین جلسه سلسله نشست های فاطمی، یکشنبه یک بهمن ماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید محمدتقی قادری در مرکز همایش های غدیر برگزار شد.

حجت الاسلام قادری بحث را با دو سوال مهم شروع کرد و گفت: هر سال در آستانه ایام فاطمیه دو سوال مهم ذهن مبلغان را مشغول می کند. سوال اول که یک سوال کلی است: در ایام فاطمیه از چه موضوعات و محورهایی بحث کنیم که هم منطقی و استدلالی باشد و هم سطح معرفت مستمعین را بالا ببرد؟ سوال دوم که یک سوال اختصاصی است: ایام فاطمیه یعنی زنده نگه داشتن نهضت یک تنه ی حضرت زهرا (سلام الله علیها) در مقابل همه ی شهروندان مدینه. اگر بخواهیم به این نهضت سیاسی ورود کنیم، چه موضوعاتی هست که تاکنون راجع به آن بحث نشده؟

وی پاسخ به این دو پرسش مهم را مشروط به دانستن پنج نوع مواجهه ی حضرت زهرا (سلام الله علیها) دانست و افزود: شناخت شخصیت حضرت زهرا (سلام الله علیها) در صورتی ممکن است که با مواجهات حضرت زهرا (سلام الله علیها) آشنا باشیم. برای این کار باید به مواجهات زیر پرداخت:
1. مواجهه ی تقویمی، شناسنامه ای و تحلیلی: سخنران از بیان این مواجهه و ورود این چنینی به زندگی حضرت زهرا (سلام الله علیها) این هدف را دنبال می کند که مردم از دقایق زندگی حضرت زهرا (سلام الله علیها) آگاهی کافی پیدا کنند و یا اطلاعات آن ها تصحیح شود. این غرض پنج مرحله را به دنبال دارد:
        * از انعقاد نطفه تا ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
        * از ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) تا رحلت حضرت خدیجه (سلام الله علیها)
        * از رحلت حضرت خدیجه (سلام الله علیها) تا ازدواج با امیرالمؤمنین (علیه السلام)
        * از ازدواج تا رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله)
        * از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) تا شهادت

این کارشناس دینی در ادامه به معرفی سه کتاب پرداخت: 1. کتاب زندگانی حضرت زهرا (نوشته دکتر شهیدی) 2. کتاب تنها یادگار (نوشته حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد) 3. کتاب دانشنامه حضرت زهرا (انتشارات دارالحدیث).

وی مواجهه ی دوم را مواجهه ی نوری، معنوی و ملکوتی خواند و عنوان داشت: در این نوع مواجهه غرض گوینده اثبات فاصله ی دست نیافتنی بین مردم و حضرت زهرا (سلام الله علیها) می باشد. غرض گوینده این است که ثابت کند چرا فاطمه «مجمع البحرین» و حلقه ی اتصال مقام نبوت و مقام ولایت است. بحث در این مقوله ممکن نیست مگر این که به چند موضوع توجه داشت:
        * فاطمه و غایت خلقت نظام هستی
        * فاطمه تجلی صفات جمال و جلال خداوند
        * فاطمه و مقام جمع الجمع
        * فاطمه و مقام تصرف ولایت تکوینی
        * فاطمه و مقام توسل ؟
        * فاطمه و مقام محدِث و محدَث بودن
_ سایر موضوعات را می توانید در فصل هشت کتاب «من فاطمه هستم» که توسط خود بنده تألیف شده مشاهده کنید. همچنین کتاب «درسنامه ی فاطمی» کتاب بسیار خوبی برای مطالعه است. این بحث به شرط رعایت مقدمات ضروری، بسیار جذاب است. باید توجه کنید که ایام فاطمیه فرصتی برای معرفی حضرت زهرا (سلام الله علیها) است و سایر موضوعات و مسائل را به زمان دیگر موکول کنید.

حجت الاسلام قادری سپس به مواجهه ی الگویی و اسوه ای حضرت زهرا پرداخت و گفت: گوینده با بیان این مواجهه می خواهد بین مردم و حضرت زهرا (سلام الله علیها) اتصال و ارتباط ایجاد کند. از این سلسله سخنرانی ها می خواهد حضرت زهرا (سلام الله علیها) را در متن زندگی مردم پیاده کند. این بحث در زندگی مردم می تواند آثار عمیقی داشته باشد. در این حوزه باید خصائص انسانی و بشری حضرت زهرا (سلام الله علیها) مورد توجه قرار داد. ورود به این بحث توجه به 20 موضوع را می طلبد:
        * روش تربیتی حضرت زهرا: حضرت زهرا موفقیتش فقط در تربیت فرزندان بزرگوار خود نبود. او موفق به تربیت نسل شد. امروزه ما به برکت دو فرزند بزرگوار او حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری نفس می کشیم. افرادی چون آیت الله سیستانی و سید حسن نصر الله حاصل این تربیت هستند.
        * نخبه پروری حضرت زهرا: ایشان شاگردانی تربیت کردند که هر کلامی را با آیات قرآن جواب می دادند.
        * حضور اجتماعی، با حفظ عفاف و حجاب: امروزه فکر می کنند اجتماعی بودن به معنی کنار گذاشتن عفاف و حجاب است. باید توجه داشت که عفاف و حجاب مانع ورود زن به اجتماع نیست.
        * زهد حضرت زهرا: زهد این نیست که شخص گدا باشد و احساس کند زاهد است. حضرت زهرا سالی 70 هزار دینار پول به دستش می آمد ولی آیه ی «و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا» (و به فقیر و یتیم و اسیرطعام می دهند، با وجود احتیاجی که به آن طعام دارند) در حق ایشان و خانواده شان نازل شده است.
_ادامه ی این موضوعات را می توانید در کتاب «من فاطمه هستم» فصل 9 مطالعه کنید. همچنین کتاب های «در مکتب فاطمه» و «بانوی نمونه اسلام» هم کتب بسیار خوبی برای مطالعه هستند.

وی مواجهه ی سیاسی را چهارمین مواجهه دانست و افزود: در مواجهه ی سیاسی کمتر بحث صورت گرفته و یک نهضت را از سوی مبلغان می طلبد. ما در این مواجهه می خواهیم مردم را با مواضع سیاسی حضرت زهرا (سلام الله علیها) در کمتر از 10 روز بعد از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آشنا کنیم. باید به مخاطبین یک بحران پیچیده ی سیاسی و تدابیر سیاسی حضرت زهرا (سلام الله علیها) را بشناسانیم. اما برای ورود به این بحث چند سوال مهم باید طرح شود:
        * سقیفه چرا و چگونه تشکیل شده است؟ ورود به این موضوع تکان دهنده است. سقیفه را رزمندگان خط مقدم تشکیل دادند؛ به همین دلیل بخش اعظمی از خطبه فدکیه در مورد مهاجرین و انصار است.
        * آیا تشکیل سقیفه یک اتفاق بود یا از زمان حیات رسول خدا (صلی الله علیه و آله) برنامه ریزی شده بود؟
        * راز و رمز و علت سکوت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در داستان غصب خلافت چه بود؟ این بحث پیام های مهمی را در خود دارد.
        * چرا امیرالمؤمنین حضرت زهرا را در این واقعه هزینه می کند؟
        * راز و رمز و علت این که حضرت زهرا (سلام الله علیها) یک تنه در برابر همه ی امت اسلامی ، نه فقط سران سقیفه قیام کرد چیست؟
        * چرا و چگونه فدک به حضرت زهرا (سلام الله علیها) منتقل شد؟
        * چرا سران سقیفه اصرار به تصرف فدک دارند و نمی خواهند فدک به حضرت زهرا (سلام الله علیها) برگردد؟
        * چرا و به چه دلیل حضرت زهرا (سلام الله علیها) تلاش می کند فدک را پس بگیرد؟
        * چرا حضرت زهرا تصمیم به ایراد خطبه فدکیه گرفت؟ (حضرت زهرا می دانست که کسی به یاری او برنمی خیزد؛ اما میدانست روزی امثال شهید حججی از دل این خطبه بر می خیزند.)
        * چه ویژگی هایی در خطبه فدکیه وجود دارد که هر چه زمان می گذرد علما و بزرگان بیشتری به این خطبه علاقه مند می شوند؟ امثال شهید صدر، مرحوم مظفر، آیت الله سبحانی، آیت الله مکارم شیرازی و بسیاری دیگر از علمای بزرگ شیعه بر این خطبه شرح نوشته اند.
        * چرا بعد از خطبه حضرت زهرا (سلام الله علیها) یک نفر از مهاجر و انصار از حضرت زهرا (سلام الله علیها) حمایت نکرد؟ (دقت کنید که یک جمله امام خمینی ملتی را به خروش وا میداشت. حال چگونه می شود که نفس و کلام یک معصوم بر مردمی که امت پیامبر بودند اثر نمی کند؟!)
        * چرا سران سقیفه بعد از خطبه فدکیه تصمیم به خراب کردن خانه وحی گرفتند؟ آنها از درون این خطبه احساس چه خطری کردند که تصمیم بر خاموش کردن صدای حضرت زهرا (سلام الله علیها) برای همیشه گرفتند؟
        * تهاجم به خانه وحی در چند مرحله انجام شد؟

این کارشناس و مؤلف در پایان به مواجهه با شبهات پیرامون حضرت زهرا (سلام الله علیها) پرداخت و اظهار داشت: ما به هیچ وجه حق مطرح کردن هیچ شبهه ای را بر روی منبر نداریم. بهتر است مبلغ بعد از ایراد سخنرانی ، حلقه ی معرفتی تشکیل دهد و با هماهنگی قبلی یک نفر از اعضای حاضر سوالاتی را از او بپرسد و او به شبهات و سوالات مطرح شده پاسخ دهد.

وی در پایان به بیان چند شبهه از مهم ترین شبهاتی که پیرامون حضرت زهرا (سلام الله علیها) پرداخت و به معرفی کتاب «من فاطمه هستم» (چاپ پنجم به بعد) در پاسخ به شبهات پرداخت.

گزارش تصویری

دیدگاه‌ها

امنه پورکیانی 11:04 - 1396/11/07

عالی بود .دسته بندی موضوعات عالی ودقیق بود.

پورکیانی 13:43 - 1396/11/08

عالی /از جهت جمع بندی موضوع وترتیب وشیوایی کلام بینظیر بود.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.