آیت الله دری نجف آبادی:

حوزه علمیه برای تربیت امامت جمعه بیش از پیش اقدام کند/ قدر این انقلاب با عظمت و آثار و برکات آن را آنچنان که شایسته است نشناخته ایم/ برای اصل نماز تدابیر ویژه ای اتخاذ شود

تاریخ انتشار:
امام جمعه اراک و عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، حضور و برپایی نمازجمعه فعلی را خالی از اشکال ندانست و تأکید کرد که باید برای گسترش فرهنگ دینی برنامه و نقشه راه داشته باشیم و در این عرصه مقدس شب را از روز نشناسیم.
آیت الله دری نجف آبادی

به گزارش خبرنگار بلاغ ، آیت الله دری نجف آبادی در گفت وگو با شفقنا یکی از برکات عظیم انقلاب اسلامی را احیای فریضه مهم، تاثیرگذار و پربرکت و انسان ساز نماز جمعه در سراسر میهن اسلامی دانست و اظهار کرد: این امر حیاتی که قبل از انقلاب اسلامی در ایران اسلامی و جهان تشیع تقریباً مُرده بود و شرایط لازم برای اقامه آن فراهم نبود، خداوند منان بر ما منت گذارد و راه برقراری و اقامه آن را هموار ساخت و این سنگر با عظمت و ارزشمند و ولایی بار دیگر سامان یافت. مرحوم استاد شهید مطهری (رض) از مرحوم آیت الله ارباب (رض) نقل می فرمایند که شیعه کی این ننگ را از دامان خود پاک خواهد کرد که اقامه نماز جمعه نمی کند البته خود مرحوم آیت الله ارباب در اصفهان اقامه نماز جمعه می نمودند ولیکن نماز جمعه تعطیل بود.

او در مورد چگونه تعمیق و گسترش بخشیدن به این فریضه الهی، گفت: در حال حاضر باید برای تعمیق و گسترش این فریضه بزرگ الهی مانند اصل نماز تدابیر ویژه ای اتخاذ شود. طبیعتاً از سنگر نماز مردم به سنگر مقدس جماعت و جمعه راه پیدا می کنند و اگر ما در اقامه نماز کوتاهی و سستی کنیم و نسبت به ادا و اقامه نماز سهل انگاری و غفلت انجام پذیرد و شرایط لازم و تدابیر حکیمانه ای برای برقراری نماز به ویژه نماز جماعت و مخصوصاً در مساجد و مشاهد مشرفه و مراکز مربوط اقدام جدی صورت نپذیرد خواهی نخواهی به اقامه نماز جمعه نیز آسیب خواهد رسید لذا مسئله اقامه نماز های یومیه و عنایت به آن خود مقدمه ای برای اقامه نماز جمعه خواهد بود و اقامه نمازهای یومیه و برقراری جماعت و آباد کردن مساجد و مراکز دیگر عبادی و احیای نماز در تمامی منازل و مراکز علمی و دانشگاهی و مدارس و دانشگاه ها و بنگاه های اقتصادی و ادارات و در طول سفرهای هر روزه و ایجاد شرایط مناسب برای تحقق این آرمان های بزرگ الهی و ارزشمند راه را برای اقامه نماز هرچه با شکوه تر جمعه و اعیاد مذهبی نیز فراهم می نماید. گرچه نسبت به نماز جمعه دغدغه ها و چالش های بیشتری است که باید نسبت به حل آن نیز تدبیر و چاره اندیشی شود.

دری نجف آبادی ادامه داد: عزیزانی که در طول هفته برای اقامه شعائر دینی و نماز و نماز جماعت و حضور در مساجد و مراکز عبادی و تنظیم شعائر اسلامی فداکاری نموده و چراغ نماز و یاد خداوند متعال را روشن می کنند و روشن نگه می دارند. همین دلدادگان و دل باختگان عرصه نماز و جماعت و عبادت و معنویت در روز جمعه شکوه و حماسه دیگری می آفرینند و آن حماسه فراگیر و گسترده نماز جمعه و بیعت با امام عصر (عج) و بیعت با امام راحل (رض)  و شهدای گرانسنگ و امام المسلمین آیت الله خامنه ای مدظله العالی خواهد بود.

امام جمعه اراک بر ضرورت یکپارچگی و تأثیرپذیری و تأثیرگذاری نماز جمعه تأکید کرد و گفت: باید کلاس و دانشگاه نماز را یکپارچه بلکه موضوع عبادت را یکپارچه و هموار و همسو و مرتبط با یکدیگر و تاثیر پذیر و تاثیرگذار در یکدیگر دید و روح عبودیت ونماز و روزه و حج و زکات و خمس و کارهای خیر و زیارت و دعا وتوسل و توجه و ابتهال الی الله و بندگی و دلدادگی و عشق و انس با حضرت رب الارباب را یکجا و همه را با هم دید.و همه این عبادات کلاس انسان سازی و تعلیم و تربیت و اخلاص و جهاد اکبر در راه خداوند متعال و وارستگی و آراستگی به زیور توحید و معرفت و حب فی الله و عشق به حضرت معبود است.

او افزود: اکنون باید دید ما در رابطه با اقامه این شعائر الهی و احیا و تعمیق و گسترش روح عبودیت و بندگی و دعا و ابتهال و التجاء الی الله و نماز و مناجات و زکات و خدمت به بندگان خداوند بزرگ و بسیج همه امکانات و ظرفیت ها برای این آرمان های بزرگ چه وظایفی به عهده داریم و در انجام وظایف محوله چند درصد موفق عملکرده ایم و آیا دولت اسلامی، مجلس، نهاد ها و ارگانها، مردم و خانواده ها، آموزش و پرورش و دانشگاه ها، حوزه ها و مراکز علمی و فرهنگی و صدا و سیما و روحانیت وظیفه و دین خود را در این رابطه به خوبی انجام داده یا با شرایط مطلوب بسیار فاصله داریم.

او نماز را بزرگترین جهاد انسان سازی دانست و اظهار کرد: نماز و عبادت و اخلاق و معنویت خود بزرگترین جهاد انسانسازی و الهی و علامت حیات طیبه و سرمایه سعادت و خیر دنیا و آخرت است و همه چیز ما تابع نماز ماست. باید دید آیا در میدان عمل نیز بسترهای لازم برای آن فراهم شده یا ما فراهم کرده ایم و دینمان را به اسلام و قرآن و نماز ادا کرده ایم و یا در اقامه آن کوشیده ایم و چند درصد موفق بوده ایم.

او گفت: در اینکه ما با چالش های فراوان مواجه هستیم و بوده ایم تردیدی نیست، اما ورای چالش های داخلی و خارجی و ضعف ها و نقص ها و سهل انگاری ها آیا به راستی ما نسبت به این عبادت با عظمت ادای وظیفه کرده ایم یا تا  وضعیت مطلوب فاصله بسیار طولانی داریم و اشکال کجاست، نقاط ضعف چیست و چگونه می توان جبران نمود.

او ادامه داد: در اینجا بر چند نکته تاکید نموده بحث جامعتر را به فرصت دیگر و به صاحبنظران ارجاع می دهم اولین نکته قدردانی و سپاسگزاری و شکرگزاری از شرایط بوجود آمده به برکت انقلاب اسلامی است که به نظر ما قدر این انقلاب با عظمت و آثار و برکات آن را آنچنان که شایسته است نشناخته ایم و نسل های دوم و سوم و چهارم شرایط حاکم بر کشور را در دوره استبداد و دیکتاتوری فراموش کرده اند یا ندیده اند و نشنیده اند.که ما در چه سیاهچاله ای زندگی می کردیم و برای اقامه نماز و انجام فرایض دینی چقدر محذور داشتیم. اما به برکت انقلاب اسلامی و خون شهیدان تمامی آن پرده های شب های ظلمانی کنار رفت و راه مجد و عزت و عظمت و دعا و معنویت و نماز و عبادت و جمعه و جماعت و حج و زیارت و صیام و قیام و اخلاق الهی و تربیت هموار شد و شب ظلمانی جهل به سرآمد و روز روشن هدایت و صفا و عفاف وحیای دینی فراهم شد. مساجد به سنگر های جهاد و تقوی و فضیلت تبدیل شد و این سنگر ها در روز جمعه به سنگر نماز جمعه در دانشگاه تهران و در ۹۰۰ مراکز اقامه نماز جمعه در کشور عزیزمان تبدیل شد.

دادستان اسبق کل کشور ادامه داد: ۹۰۰ سنگر شرف، جهاد و فقاهت، اخلاق و تربیت، دین و سیاست، محبت و ولایت و عشق به امام زمان (عج) و امام و رهبری پاسداری از خون شهیدان و مبارزه با طاغوتهای زمان و معاندان و منافقان، کلاس اخلاق و ادب، فرهنگ و هنر، سیاست و کیاست، دفاع و شرف، ناموس و عظمت ،وحدت و انسجام ملی، تقریب مذاهب اسلامی، درد و درمان، قرآن و ایمان، عدل و احسان، خود باوری و شجاعت، خداباور و فضیلت، پاکی و عفت، دعوت به خیر و صلاح، مبارزه با فساد و فحشا و منکرات و امر به معروف و نهی از منکر و مقابله با کفر و شرک و استکبار و صهیونیزم و تبلیغ عمیق دین و اخلاق و معنویت، گرازش کارها و اقدامات، بیان نیازها و ضرورت ها و تذکر دردها و درمان ها، ارائه الگوهای زنده اسلام و جوامع اسلامی، دروس توحید و معرفته الله، محبت و ولایتمداری، تاریخ و سیر تحولات آن، آداب و معارف اسلامی و بیان نیازها و ضرورت ها حیات اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و راه و صراط مستقیم و عوامل پیروزی ملتها و امت ها و عوامل سقوط و انحطاط و در حقیقت نماز جمعه دانشگاه بزرگ معارف اسلامی برای هشتاد میلیون جمعیت از هفته ای تا هفته دیگر است.

او به ضعف در نماز جمعه اشاره و خاطرنشان کرد: دانشگاه انس با خداوند و خدمت به بندگان خدا، دانشگاه علم  و معرفت، جهاد و عصمت، تقوی و فضیلت، سیاست و کیاست، وحدت و سربلندی، مجاهدت و از خود گذشتگی که هرگز با هیچ دانشگاه دیگری قابل مقایسه نبوده و نخواهد بود. از همین جاست که قصور و تقصیر ما نسبت به فریضه عظیم و با برکت نماز جماعت و مساجد و در راس آن ضعف ما در برنامه ریزی برای نماز های جمعه بهتر شناخته می شود. آیا براستی ما ابعاد با عظمت این عبادت بزرگ را به خوبی می شناسیم و به خوبی برای جامعه تبیین نمو ده ام و به نسل های انقلاب منتقل کرده ایم و آیا به راستی خانواده های ما و مدارس و دانشگاه ها و حوزه های علمیه ما رسالت خود را در این امر الهی و ملکوتی به خوبی انجام داده اند یا انجام داده ایم و یانه ؟!! و چرا و چرا؟!!

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به اینکه چگونه باید در انجام این رسالت بزرگ ادای مسئولیت کرد و راه موفقیت و پیشرفت کدام است؟ گفت: بدون تردید مراکز مهم تحقیقاتی و پژوهشی و آموزشی و تبلیغی باید به این امر مهم مبادرت نمایند و برای برپایی عمود دین که الصلوه عمود الدین تدبیر ، چاره اندیشی و اقدام نمایند. البته نماز جمعه اثر متقابل دارد یعنی می توان از سنگر جمعه برای گسترش سفره نماز و جماعت نیز بهره برد،ولیکن در هر حال موضوع نماز، جماعت، مسجد، ائمه جماعت، ائمه جمعه، شورای سیاستگزاری، ستادهای نماز جمعه، شرایط فیزیکی  و مجموعه دست اندرکاران این فریضه عظیم الهی است که باید با برنامه و بر اساس نقشه راه حرکت کنند و این یعنی یک عزم ملی و یک جهاد فراگیر اسلامی، از حوزه های علمیه و مراجع عالیقدر تقلید گرفته تا دورترین نقاط کشور و جامعه و مردم عادی کوچه و بازار همه و همه در این احیا و اقامه این امر بزرگ و عظیم مسئولیت داریم و مکلف هستیم و باید پاسخگو باشیم. «کُلُکُّم راعٍ و کُلُکُّم مَسؤولٌ عَن رَعِیَتِهِ» به راستی که همه شما حافظ و سرپرستید و همه شما جوابگوی مردم زیردست خود هستید.

 دری نجف آبادی ادامه داد: نماز است با ابعاد نورانی «لا خیر فی دین لیس فیه صلاه له» و یا فرمودند: « الصلاه جماعه ولو على رأس زج» اکنون هرکسی باید به سهم خود در این عرصه تلاش نموده و برای برقراری و گسترش و اقامه و احیای آن خالصانه و صادقانه مجاهدت نماید و بپا خیزد. «وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا  وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنینَ» و آنها که در راه ما (با خلوص نیّت) جهاد کنند، قطعاً به راه‌های خود، هدایتشان خواهیم کرد و خداوند با نیکوکاران است.

امام جمعه اراک در رابطه با برگزاری هر چه بهتر و وسیعتر نماز جمعه بر چند مطلب تأکید و تصریح کرد: در درجه اول؛ فرهنگ سازی و عزم و اراده همه جانبه برای انجام این رسالت بزرگ الهی است. در درجه دوم؛ عزم و اراده همگان برای اقامه نماز جمعه و جماعت و اقامه دین خداست. « وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَکِن کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ» و اگر اهل شهرها و آبادی ها، ایمان می آوردند و تقوا پیشه می کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها می گشودیم ولی (آنها حق را ) تکذیب کردند ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم.

در درجه سوم تقسیم کار به صورت جدی در میان جامعه و انجام وظایف محوله توسط هر قشر و گروه ها است که خانواده در رأس این مسئولیت است. پس از آن آموزش و پرورش و مهد کودک ها و پیش دبستانی ها و هریک از این دوکانون مقدس رسالت مهمی در تربیت فرزندان و نوجوانان و نوباوه گان به عهده دارند و باید وظیفه ارزشمند خود را در پرورش استعداها و هدایت خردمندانه آن هموار نمایند و با کار کارشناسی و مطالعات میدانی و استفاده از تجارب دیگران و زمینه های لازم برای شکوفایی استعدادها و تنویر افکار و تربیت نسل فردا فراهم سازند و مانند باغبانی کارآزموده برای برکشیدن جوانه های امید و تقوی و اخلاص و عبادت و قرآن و دعا و توسل و معنویت و اخلاق و کرامت فداکاری نمایند.

او ادامه داد: در بیان نورانی امیرالمومنین (ع) آمده؛ «وَ حَقُّ الولدِ عَلَی الوالِدِ اَنْ یُحَسِّنَ اسْمَهُ، وَ یُحَسِّنَ اَدَبَهُ وَ یُعَلِّمَهُ الْقُرْآنَ» و این همه در راستای تربیت نسلی فرهیخته و لایت مدار، زنده و پویا، تحول آفرین و مسئولیت پذیر، عاشق و شیفته خدمت میسر خواهد بود و طبیعتاً تمامی این موارد زمینه و  مقدمه دورانی خطیر و پر مسئولیت را مژده می دهد و راه را برای آینده ای درخشان هموار می نماید و آن دوره بلوغ الهی و انسانی و معنوی برای ورود در عرصه های مسئولیت شناسی و مسئولیت پذیری و خدمت و عبادت و عزت و کرامت است. البته این بحث بسیار گسترده است ولی بصورت اجمال باید گفت: اطْلُبُوا الْعِلْمَ‏ مِنَ‏ الْمَهْدِ إِلَى اللَّحْد؛ از گهواره تا گور دانش بجوئید. علیکم بالاحداث؛ در همه‌ی کارها به جوانان توجّه کنید. بَادِرُوا أَوْلَادَکُمْ بِالْحَدِیثِ قَبْلَ أَنْ یَسْبِقَکُمْ إِلَیْهِمُ الْمُرْجِئَهُ؛ در آموزش و تربیت دینی فرزندانتان بر دیگران پیشی بگیرید قبل از آنکه منحرفان و بد خواهان آنان را از مسیر صحیح منحرف و گمراه کنند.

او به وظیفه حوزه های علمیه در زمینه معارف الهی و گسترش فرهنگ دینی اشاره و خاطرنشان کرد: ما باید برای گسترش فرهنگ دینی برنامه و نقشه راه داشته باشیم و در این عرصه مقدس شب را از روز نشناسیم، حوزه های علمیه در زمینه معارف الهی و گسترش فرهنگ دینی و به ویژه تربیت کادر های شایسته برای امامت جمعه و جماعت و آموزش مبلغان و محققان و پژوهشگران و مروجان رسالت بزرگ خود باید بیش از پیش اقدام و مجاهدت نمایند. «الَّذینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ کَفی‏ بِاللَّهِ حَسیباً» (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالت های الهی می کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کسی جز خدا بیم نداشتند و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش دهنده اعمال آنها) است!

دری نجف آبادی ادامه داد: انسان هایی که در علم و عمل برای دیگر ان الگو و اسوه حسنه و پرجاذبه و کم حاشیه  و کم مسئله باشند انسان هایی که الگوی ساده زیستی، قناعت، مردم داری و مردم شناسی، پاکی و پاکیزگی، مهارت ظاهری و باطنی، اخلاق و ادب، علم و معرفت، پیشرو و پشگام در خیرات و مصداق «وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا» باشند و خود جذب نماز و راز و نیاز با پروردگار بی نیاز باشند و مجذوب حق باشند و آثار زهد و آزادگی در رفتار و گفتار ایشان تجلی کرده باشد و با اخلاق کریمه و معاشرت و تعامل حسن جمیل باشند و اول مسئله نماز جمعه است و امام جمعه. خداوند متعال رحمت کند ائمه جمعه گذشته به ویژه ائمه جمعه شهید را که هریک در حیات و ممات چراغ روشنی برای همه ما بوده و هستند و خواهند بود.

امام جمعه اراک در مورد رسالت و وظایف ستادهای نماز جمعه نیز گفت: ستاد های نماز جمعه نیز رسالت بزرگی دارند و باید راه را برای جذب بیشتر هموار نمایند،همه ما باید بدانیم امانتدار و خدمتگزار هستیم و مدیون اسلام و مردم و دین و شهدای عزیز ، مبادا غرور یا غفلت ما را از هدف باز بدارد. روحانیت محترم بلاد نیز باید در اقامه این ستون با عظمت مساعدت و همکاری نمایند و با حضور معنا دار خود به عظمت این کلاس عبادت و سیاست و ولایت و وحدت بیفزایند.روز جمعه روز وصال است ظهر جمعه ظهر ملاقات با پروردگار بی نیاز و حرکت گرداگرد شمع پرفروغ ولایت الهی است روز جمعه روز انتشار خیرات و سلام و صلوات و برکات است. «ما طلعت الشمس بیوم أفضل من یوم الجمعه»

او اظهار کرد: همه باید برای روز جمعه آماده باشیم بنده همواره عرض کرده ام از جمعه تا جمعه برای اقامه نماز جمعه باید تلاش کرد. شب و روز جمعه شب و روز عاشقان و عارفان و دلباختگان کوی دوست و سحرخیران و شب زنده داران و واصل کعبه مقصود است. «اللَّیْلَهُ الْغَرَّاءُ لَیْلَهُ الْجُمُعَهِ، وَ الْیَوْمُ الْأَزْهَرُ یَوْمُ الْجُمُعَهِ»شب جمعه شب درخشان و بلند مرتبه و روز جمعه روز نورانی و شکوفایی است.

دری نجف آبادی در پایان گفت: پوشیده نیست شب و روز جمعه از فضائل و برکات فراوانی برخوردار است روز جمعه سید الایام است شب و روز جمعه هم حکم سحرهای دیگر را دارد شب و روز جمعه روز عرض اعمال است روز وصال با یار و توسل به ذیل عنایات حضرت بقیه الله (عج) است.ظرف پرواز ملکوتیان و دلدادگان عالم قدس و زائران حریم محبوب است در احادیث شریف آمده که چون فرزندان حضرت یعقوب علیه السلام از کرده خویش پشیمان شدند از پدر خواستند که برای ایشان از خداوند متعال طلب آمرزش نماید و آن پیر روشن ضمیر فرمودند: «سوف استغفر لکم»،در آینده برای شما از خداوند طلب مغفرت خواهم نمود. اینکه وعده آینده را داد خود دارای اسرار و رموزی است و یکی از آن سرها انتظار وقت سحر، شب جمعه، شب و روز جمعه است البته چه بسا نظر به رضایت فرزند عزیزش حضرت یوسف(ع) نیز داشت که آن بزرگوار کریم به برادران فرمودند: «لَا تَثْرِیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ ۖ یَغْفِرُ اللَّهُ لَکُمْ»

البته شب جمعه و روز جمعه از جایگاه بسیار رفیعی در معارف اسلامی و در حضور و بارگاه حضرت احدیت برخوردار است که نیاز به بحث جداگانه ای و فرصت دیگری دارد امید آنکه ما همه قدرشناس این فرصت ها و ایام گرانسنگ و استفاده مطلوب از برکات آن باشیم انشاء الله

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.