به همت اداره تبلیغ مجازی دفتر تبلیغات اسلامی:

دومین نشست کرسی تجلیل و تحلیل شبکه های اجتماعی برگزار شد

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام سید علیزاده: حضور در شبکه های اجتماعی در گذشته شکلی مجازی داشت اما امروزه دامنه آن به واقعیت کشیده شده است.

به گزارش خبرنگار بلاغ جلسه کرسی تجلیل و تحلیل شبکه های اجتماعی با حضور ، جمعی از اساتید و مبلغان فعال عرصه تبلیغ در شبکه های اجتماعی، با موضوع « کیفیت ارتباط با نامحرم در شبکه های اجتماعی و حدود شرعی آن» ، روز دوشنبه 7 اسفند ماه در سالن جلسات معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام سید مطهر سید علیزاده به عنوان استاد مدعو کرسی تجلیل و تحلیل شبکه های اجتماعی، توضیحاتی را در رابطه با حدود و صغور ارتباط با نامحرم در شبکه های اجتماعی ارائه داد و گفت: حضور در شبکه های اجتماعی در گذشته شکلی مجازی داشت اما امروزه دامنه آن به واقعیت کشیده شده است.

وی گفت: در شبکه های اجتماعی اگر چه افراد همدیگر را نمی بینند اما نمی توانند بی قید شدن در سهولت برقراری رابطه با نامحرم حتی در چت و گفت و گو را منکر شوند. از نگاه دین روابط بین انسان ها در فضای حقیقی و محیط مجازی فرقی ندارد. چرا که از نگاه دین و شرع ارتباط در محیط مجازی همانند خلوت دو نامحرم است.

حجت الاسلام علیزاده ضمن اشاره به کیفیت ارتباط در شبکه های اجتماعی ابراز داشت: حضور و ارتباط با افراد مختلف در شبکه های اجتماعی اگر چه ممکن است در ابتدا قصد لذت نامشروع و گناه را همراه نداشته باشد اما در بلند مدت، شکسته شدن قبح ارتباط با نامحرم را به ارمغان می آورد و همین نقطه آغاز انحراف و فساد است.

پس از توضیح موضوع توسط کارشناس شبکه های اجتماعی، کرسی تجلیل و تحلیل شبکه های اجتماعی بصورت کارگروهی ادامه یافت و مبلغان شرکت کننده در این نشست به شکل کارگروه های تخصصی چهارنفره در موضوعات: انواع باورهای مردم در رابطه با نامحرم در محیط شبکه های اجتماعی، انواع و اقسام ارتباط در شبکه های اجتماعی، مصادیق ارتباط با نامحرم در شبکه های اجتماعی و حکم اولی شرعی در رابطه با حدود ارتباط با نامحرم در شبکه های اجتماعی به بحث و گفتگو پرداختند و نظرات برآمده از کارگروه های تخصصی توسط سخنگوی هر کارگروه مطرح شد و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

در ادامه نشست کرسی تجلیل و تحلیل شبکه های اجتماعی: حجت الاسلام مهدی حجّتیان به عنوان مبلغ منتخب این دوره معرفی شد و ضمن سخنانی به بیان راه های موفقیت خویش در عرصه تبلیغ در شبکه های مجازی پرداخت و ابراز داشت: حدود سه سال است که در فضای شبکه های اجتماعی و شبکه های پیام رسان فعالیتی با موضوع« نشانی از مزار اولیاء» را در قالب یک صفحه ی اینستاگرام در قالب گروه تبلیغ مجازی حُمات شروع کرده ایم و در این صفحه رشد چشم گیر و قابل قبولی را ملاحظه کردیم.

طی تحقیقات اولیه متوجه شدیم که بخش های مختلف در جامعه ما مسئولیت معرفی بزرگانی همچون شهداء و امام زادگان را دارند اما بخش معرفی مزار علماء بدون متولی باقی مانده است. در سفر های مختلفی که داشتم متوجه شدم که مردم با مزار علماء آشنا نبودند و این یک خلاء بزرگ بود که من احساس کردم و تصمیم گرفتیم در این موضوع فعالیت خود را بصورت تخصصی ادامه دهیم.

وی گفت: گروه تبلیغی حُمات را در راستای معرفی مزار اولیاء راه اندازی کردیم و پس از ثبت گروه تبلیغی خود در اداره تبلیغ مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، فعالیت خود را به شکل سازماندهی شده در فضای مجازی آغاز کردیم و بصورت تخصصی در فضای شبکه های اجتماعی وارد شدیم.

وی ضمن معرفی بخش های مختلف فعالیت خود در فضای مجازی گفت: فعالیت های صفحه « نشانی از مزار اولیاء » در چهار بخش با عناوین تربت محمود، تندیس بهاری ، بخش آداب و سفارشات زیارت و بخش مقاله و یادداشت ارائه می شود و مخاطبان با توجه به نیاز و سلیقه خود می توانند از این صفحه در فضای شبکه های اجتماعی بهره ببرند.

حجتیان با بیان تعامل و ارتباط گیری مثبت و مؤثر با مخاطبین صفحه «نشانی از مزار اولیاء» در شبکه های اجتماعی، اظهار داشت: در طول فعالیت خود در فضای مجازی تصمیم گرفتیم روی کیفیت تولیدات ، سرمایه گذاری کنیم و با توجه به محتوای مستند و مستدل و با کیفیت توانسته ایم با مخاطبین خود ارتباط خوبی برقرار کنیم و این به گونه ای است که گاهی مخاطبان تصاویری از مزار علماء مدفون در شهر خود را به همراه توضیحاتی برای ما ارسال می کنند و این اقدام از طرف مخاطبین به ما کمک کرد آرشیو بسیار مناسبی از معرفی مزار اولیاء را جمع آوری نماییم و به دیگران معرفی کنیم.

حجت الاسلام حجتیان خاطر نشان کرد: تصمیم داریم فعالیت خود را از فضای مجازی به فضای حقیقی گسترش دهیم و در نهایت اقدام عملی در مورد مزار علماء انجام دهیم و بتوانیم قبور علماء را تعمیر و بازسازی نماییم و اجازه ندهیم تا قبور برخی از علماء تخریب شود.

در انتهای این نشست، در راستای حمایت های مادی و معنوی از مبلغان مجازی و تشویق دیگر مبلغان در جهت تبلیغ در فضای مجازی، از زحمات مبلغ منتخب شبکه های اجتماعی، حجت الاسلام مهدی حجتیان ، با اهداء لوح تقدیر و هدیه ، قدردانی شد.

گزارش تصویری

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.