حمایت از تولید ملی در کلام مقام معظم رهبری (2)

تاریخ انتشار:
در این نوشتار به موضوع حمایت از تولید ملی در کلام مقام معظم رهبری از سال ۱۳۶۸ تا به امروز خواهیم پرداخت.
حمایت از تولید ملی  در کلام مقام معظم رهبری

ما که این را نمی‏خواهیم! انقلاب که برای این نیست! انقلاب برای این است که عدالت برقرار شود. البته این نکته را به شما عرض کنم که اگر در جامعه‏ای عدالت باشد، یعنی قانون، عادلانه؛ قضاوت، عادلانه؛ اجرا، عادلانه و نظر به آحاد ملت، نظر عادلانه باشد، تلاش اجتماعی و اقدام سازنده‏ی اقتصادی هم در آن جامعه بهتر خواهد شد و ثروت هم بیشتر به آن جامعه رو خواهد آورد. اما اصل قضیه، عدالت است و ما دنبال عدالتیم. من این را صریحاً عرض می‏کنم که در جمهوری اسلامی، سیاستها براساس عدالت تنظیم می‏شود. از ابتدای انقلاب همین بوده است و تا همیشه نیز همین خواهد بود. هدف جمهوری اسلامی، تأمین عدالت در جامعه است. مبادا کسانی در گوشه و کنار کشور پیدا شوند و تصور کنند که هدف ما عبارت است از افزایش حجم ثروت مادی! یعنی عده‏ای از انواع و اقسام راههای تولید ثروت برخوردار شوند؛ دیگران هم هرطور زندگی کردند، کردند! ما هم دلمان به این خوش باشد که سرانه‏ی متوسط کشور را از فلان مقدار به دو برابر، یا تولید کلّ کشور را از فلان میزان به فلان میزان رسانده‏ایم. هرگز چنین نیست! البته این شاخصها، در مواردی می‏تواند نشان‏دهنده‏ی حرکت به سمت عدالت باشد؛ اما همیشه این‏گونه نیست.

بیانات در دیدار کارگزاران نظام، ۱۳۷۱/۱۰/۱۷


در كاری كه تولید آن، مملكت را به پیش نمی‌برد سرمایه‌گذاری‌ نكنید.

بیانات در دیدار جمعی از کارگران و معلمان، ۱۳۷۲/۰۲/۱۵


گسترش تولید داخلی، به ویژه در زمینه‌ی کشاورزی و تأمین نیازهای اساسی جامعه و کاهش واردات اجناس مصرفی و غیر ضرور، همراه با افزایش کیفیت فرآورده‌ها در کشور و توسعه‌ی صادرات غیر نفتی.

ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه دوم‌ توسعه، ۱۳۷۲/۰۸/۱۸


همان‏گونه که می‏دانید دو قشر معلّم و کارگر، فی‏نفسه از اقشار برجسته‏ی جامعه‏اند. قشر معلم در کشور ما با چند میلیون جمعیت- شاید یک‏پنجم یا یک ششم جمعیت کشور- سرو کار دارد. یعنی در واقع، امر آموزش و پرورشِ جمعیتی چند میلیونی از جوانان، نوجوانان و نونهالان ما که آینده‏ی کشور متعلّق به آن‏هاست، بر عهده‏ی معلّمین است. قشر دیگر هم قشر کارگر است که حیات مادّی کشور، تولید کشور و تأمین زندگی ملت در دست اوست. بنابراین ملاحظه می‏کنید که اهمیت این دو قشر، خود به خود آشکار است و لازم نیست که ما بنشینیم و شرح و تفصیل بدهیم که به این دلیل معلّم مهم است و به این دلیل کارگر اهمیت دارد.

بیانات در دیدار جمعی از کارگران و معلمان، ۱۳۷۳/۰۲/۱۳


اروپاییها در گذشته‌ ترویج‌ می‌کردند که‌ ایرانی‌ قادر نیست‌ جنس‌ با کیفیت‌ و مستحکم‌ تولید کند و برخی‌ از مردم‌ به‌ غلط این‌ تبلیغ‌ را باور کرده‌ بودند اما امروز کارگر و صنعتگر جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ کار را عبادت‌ می‌داند و بر این‌ اساس‌ جنس‌ تولید می‌کند و مصنوعات‌ کنونی‌ ما در بسیاری‌ موارد حتی‌ بهتر از تولیدات‌ خارجی‌ است‌. و ما باید این‌ باور غلط را از بین‌ ببریم‌ که‌ آن‌ نیاز به‌ برنامه‌ریزی‌ و طراحی‌ دارد.

دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت با رهبر انقلاب،۱۳۷۳/۰۶/۰۹


باید این کشور و این نظام را به نقطه‏ای کاملًا آسیب‏ناپذیر برسانید. شما ملت و دولت و مسئولین ایران- همه و همه- باید همدستی کنید و این نظام و این کشور را صددرصد آسیب‏ناپذیر سازید.باید قدرتتان را زیاد کنید. باید ثروتهای طبیعی را استخراج و در راه خودش مصرف کنید. باید تولید و سازندگی را در این کشور روز به روز زیاد کنید. ملت و دولت باید رابطه‏شان را باهم روز به روز بیشتر کنند؛ ملت نسبت به دولت و دولت نسبت به ملت. باید شعارهای انقلاب را زنده بدارید. باید روحیه‏ی انقلابی را در همه‏ی ارکان این نظام روز به روز تقویت کنید. این کشور اگر به پا بایستد، اگر قیام کند، اگر متّکی به خدا شود و حرکت کند، به هیچ‏کس محتاج نیست. باید روحیه‏ی اسرافی که در بعضی از مردم به صورت روز افزون پیدا می‏شود، مهار گردد.
اسراف چرا؟ چرا انسان به درِ دکانی برود که دکان‏دار، آدم را تحقیر می‏کند و بدِ آدم را می‏خواهد؟! شما اگر خودتان، ناموستان و یا فرزندتان به درِ دکانی بروید و ببینید دکان‏دار، ضمن فروش جنس، شما را می‏چاپد، دیگر به درِ آن دکان نمی‏روید. اگر ببینید جنس به شما می‏فروشد اما نظر سوء دارد و بدِ شما را می‏خواهد، دیگر به سراغش نمی‏روید. چرا ما به درِ خانه‏ی کسانی برویم که بدمان را می‏خواهند؟! چرا ما با کسانی ارتباطِ مالی و دادوستدی برقرار کنیم که می‏خواهند از اعماق وجود علیه ما کار کنند؟! چرا؟! چه لزومی دارد؟!

بیانات در خطبه‌های نمازجمعه،۱۳۷۳/۱۱/۱۴


باید تولید و سازندگی را در این كشور روز به روز زیاد كنید.

بیانات در خطبه‌های نمازجمعه، ۱۳۷۳/۱۱/۱۴


مردمی که کار نکنند، مردمی که ابتکار نداشته باشند، مردمی که خود را موظّف به اداره‏ی کشور و تولید نیازهای خودشان ندانند، مردمی که فقط مصرف را بلد باشند و تولید را بلد نباشند، کشور و کسانی را که در رأس کارند در وضعیتی بدی قرار خواهند داد. ملتی می‏تواند در مقابل پرروها، پرتوقّع‏ها، گردنه‏بگیرها و زیاده‏طلب‏های دنیا- مثل امریکا- بایستد و مقاومت و از حق خود دفاع کند، که بگوید: «آقا! ما خودمان، خودمان را اداره می‏کنیم.» اگر دشمن بگوید به شما فلان چیز را نمی‏فروشیم، بگوید: خوب؛ بهتر! نفروشید. شما که به ما بفروشید، ما تنبل می‏شویم و خودمان تولید نمی‏کنیم. می‏گوییم «آقا؛ بسته‏بندی شده می‏آید.» شما که به ما مجّانی بدهید، پول هم از ما نگیرید، به ما خیانت کرده‏اید. اگر شما دَرِ دادوستد را با ما ببندید و بُنجلهای خودتان را به طرف مملکت ما سرازیر نکنید، به نفع ماست. برای اینکه ما روحیه‏ی کار، نشاط، تلاش و تولید پیدا خواهیم کرد. باور کنید روزی که این مردک ساده‏دلِ بی‏تجربه‏ی خام اعلام کرده است که می‏خواهد روابط اقتصادی امریکا را با ایران ممنوع کند (بعد هم که رفت در جلسه‏ی صهیونیستها، بیچاره در واقع بازی خورد.

بیانات در دیدار جمعی از کارگران و معلمان،۱۳۷۴/۰۲/۱۳


تا آنجا که می‏توانید به نیروهای داخلی تکیه کنید. البته می‏دانم این توصیه مورد توجّه شماست، چون تا حدود زیادی عمل هم شده است؛ لیکن می‏خواهم روی آن تأکید بیشتری کنم. استعداد در داخل کشور ما برجسته و بیش از حدّ معمول و متوسّط است. مکرّر گفته‏ام که متوسط استعداد در ایران بالاتر از متوسّطِ استعداد در کلّ جهان است. پیشرفتهایی که در المپیادهای ریاضی و فیزیک و شیمی و ... به دست آوردیم، نشان داد ما جوانانی داریم که از استعدادهای بالایی برخوردارند. کسانی که در این مسابقات، مقامات بالا به دست آوردند، افراد استثنایی نبودند؛ بلکه فرزندان این مملکتند. یقیناً از قبیل این افراد هزارها و صدها هزار در این مملکت وجود دارند. این‏ها را به آموزش، پرورش، توسعه‏ی علم و تحقیق تربیت کنید. به کار فرهنگی به معنای واقعی کلمه اهتمام ورزید. وقتی‏که این‏ها رشد پیدا کردند، می‏توانند کشور و بلکه دنیا را با دستهای خودشان اداره کنند. تکیه بر توان و امکانات داخلی نیز از همین مقوله است. تا آنجا که بتوانیم باید کشور را از مسأله‏ی نفت جدا کنیم که البته این هم محسوس است. آن طور که من در آمارها دیدم، به نظرم رشد صادرات غیر نفتی ما در سال هفتاد و سه‏ از رشدی حدود بیست درصد برخوردار بوده است که رشد خیلی بالایی است. در همین جهت پیش بروید و کاری کنید که ما بتوانیم از تنوّع در تولید اقتصادی و صادرات و استفاده‏ی داخلی کشور برخوردار باشیم و إن شاء اللّه از همه‏ی ظرفیتهای کشور استفاده کنیم.

بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت، ۱۳۷۴/۰۶/۰۸


سال گذشته و اوایل امسال، در زمینه‏ی اقتصادی طرحهای فراوانی در سرتاسر کشور به پایان رسید و آنچه که در این هفته رسانه‏ها خبر دادند، مردم از طریق تلویزیون به چشم خودشان دیدند و مشاهده کردند که در سطح کشور چه اتّفاقی می‏افتد. اجرای این همه طرح باعث آبادانی کشور و افزایش تولید و اشتغال و کاهش هزینه‏های زندگی می‏شود و افرادی که بی‏کار بودند، به کار مشغول می‏شوند و امکان زندگیِ شرافتمندانه را پیدا می‏کنند. تثبیت نرخ ارز و جلوگیری از قاچاق و مبارزه‏ی جدّی با قاچاقچیان- چه قاچاق کالاها و چه قاچاق ارز- نیز تأثیر زیادی در زندگی مردم داشته است. باید این دستاوردهای مثبت را برای مردم گفت و خدمات گوناگون بخشهای مختلف را مطرح کرد. بحمد اللّه آنچه که تاکنون برای مردم مطرح شده، فضای خوبی را در اذهان آن‏ها به وجود آورده است.

بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت، ۱۳۷۴/۰۶/۰۸

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.