مهدی کاموس:

داستان ها از روايات برگرفته شده اند

تاریخ انتشار:
مديرکل دفتر مطالعات و رصد کالاهاي فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي با بيان اينکه داستان ها برگرفته شده از روايات هستند، گفت: دنيا توسط روايت ها پيش مي رود و همه انسان ها را در خود غرق کرده است و تنها به فيلم ها، داستان ها و قصه ها خلاصه نمي شوند.
مهدی کاموس

به گزارش خبرنگار بلاغ به نقل از روابط عمومي دفتر تبليغات اسلامي، مهدي کاموس در نشست «نقش داستان در تعميق باورهاي ديني» از سلسله نشست هاي نخستين نمايشگاه تخصصي تربيت ديني کودک و نوجوان با عنوان «شميم ايمان» که به همت معاونت فرهنگي تبليغي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار شد، با اشاره به فلسفه داستان، اظهار کرد: انسان براي شناخت دنيا نيازمند ابزارهاي مختلفي است که يکي از مهمترين اين ابزارها، داستان است.
وي با بيان اينکه داستان ها برگرفته شده از روايات هستند، مطرح کرد: دنيا توسط روايت ها پيش مي رود و همه انسانها را در خود غرق کرده است و تنها به فيلم ها، داستان ها و قصه ها خلاصه نمي شوند.
مديرکل دفتر مطالعات و رصد کالاهاي فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي با اشاره به اينکه اعلاميه هاي ترحيم نيز نوعي از روايت ها هستند، عنوان کرد: هر انساني از هر واژهاي يک برداشت عاطفي خاص و متفاوتي دارد که برگرفته از انديشه هاي ذهني گذشته آنها است.
وي با بيان اينکه داستانها به بازنمايي ارزش ها و واقعيت ها مي پردازند، خاطرنشان کرد: يکي از آسيب ها و مشکلات بزرگ داستان هاي ديني ما نبود ادبيات در داستان هاي ديني است.
کاموس با اشاره به اينکه داستان ها اصل وقايع را تغيير نمي دهند، تصريح کرد: داستان ديني داستاني است که تفکر ديني را در بيان واقعيت ها و ارزش ها پذيرفته باشد.
وي با بيان اينکه تفکري که وحي را قبول داشته باشد تفکر ديني است، يادآور شد: امروزه موجي از داستان هاي معنوي را به اشتباه داستان ديني مي نامند چراکه هر داستاني که در مکان مقدس و يا توسط يک شخص ديني نوشته شده باشد، داستان ديني نيست.
مديرکل دفتر مطالعات و رصد کالاهاي فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي با اشاره به اينکه متأسفانه برخي داستان نويسي ويژه کودکان و نوجوانان را بسيار آسان و ساده مي دانند، بيان کرد: کودکان درک دقيقي از مسائل ديني ندارد و همين موضوع اهميت و سختي هاي داستان نويسي کودکان را نشان ميدهد.
وي با بيان اينکه نويسنده کتاب هاي کودک و نوجوان بايد عالم، آگاه و متخصص باشند، خاطرنشان کرد: متأسفانه بسياري از داستان هايي که در رابطه با پيامبران نوشته شده است که حتي برخي از آنها جوايز جهاني را نيز برده اند، اصل واقعيت ها را بيان نکرده و برخي نکاتي که از دين يهوديت است را به اين داستانها وارد کرده اند.

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.