معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تبیین کرد:

اهمیت پرداختن به مفهوم «صداقت » در جامعه/ شخصیت های الگو معرفی شوند

تاریخ انتشار:
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: شخصیت های صادق که اعتقاد به خدمت به مردم دارند و در حرف و عمل نیز این گونه هستند، باید به مردم معرفی شوند و سلوک آ نها ترویج شود.
سعید روستا آزاد

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد در اختتامیه چهارمین جشنواره «تبلیغ مطهر » با اشاره به اینکه مفهوم این جشنواره، صداقت و اهمیت آن در فرهنگ اسامی است، ابراز کرد: صداقت یکی از محورهای فرهنگی
دفتر تبلیغات اسلامی است که در چند سال اخیر به عنوان سرلوحه ی برنامه های این دفتر قرار گرفته است و در سالهای آینده نیز خواهد بود.
وی در ادامه به علت انتخاب این عنوان اشاره کرد و افزود: بر اساس بحث مسئله محور بودن و حل مسائل فرهنگی و تبلیغی جامعه ایران، این موضوع به عنوان امری که دارای اولویت است، از طرف هیئت امنا و مسئولان دفتر تبلیغات اسامی تلقی و بحث شد. یکی از مسائل در حوزه
میز اخلاق، صداقت است و به عنوان اولین مسئله اخلاقی از اهمیت فوق العاده ای در عصر فرهنگی و اجتماعی برخوردار است.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اضافه کرد: در روایات بسیاری، موضوع صداقت و صدق الحدیث به عنوان مؤلفه های دینداری تلقی شده و بنای ظرفیت های دفتر تبلیغات اسلامی نیز دربخش های مختلف در راستای حل تعدادی از مسائل فرهنگی شد که
یکی از آن ها «صداقت » است.
وی به یکی دیگر از محورهای این موضوع اشاره کرد و گفت: محور مهم دیگر، گستره مفهومی «صداقت » است، زیرا تصور می شود که این امر فقط به «خبر » صدق می کند، اما در آیات و روایات به شکل بسیار گسترده ای به خبر صادق و کاذب و وعده صادق و کاذب اشاره شده است.
حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد با بیان اینکه انسان چیزی را از کسی طلب و ابراز می کند که خود نیز آن را داشته باشد، اظهار کرد: همه این موارد حول مفهوم صداقت و قابل تأمل است و به همه ابعاد آن باید دقت شود.
وی ادامه داد: همچنین اهمیت بحث صداقت و راستگویی و پرهیزا ز دروغگویی به جهت وجود آیات و روایاتی است که به طور تفصیلی به این موضوع پرداخته اند.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان کرد: در برخی موارد در آیات به وعده عذاب الهی آن هم به خاطر گناه «جوارحی ،» اشاره شده است اما گاهی گناه، «جوانحی » است. همین که انسان در دل دوست داشته باشد که امری خاف واقع رقم بخورد و به صفتی خوانده شود که آنگونه نیست هم دچار عذاب می شود و در واقع گناه کرده است.
وی توجه به موانع تحقق «صدق » در حوزه فعالیت تبلیغی و پژوهشی را از دیگر نکات مهم قابل توجه دانست و ابراز کرد: باید آثار حسن صدق را در جامعه ترویج کنیم، همانگونه که حضرت علی)ع( م یفرمایند «النجاه فی الصدق » یعنی نجات و رستگاری در صداقت و راستگویی است. در واقع ترویج چهره های شاخصی که صادقانه زندگی کردند و برخلاف آنچه که معتقد بودند،عمل نکردند نیز به گسترش صداقت کمک می کند.
حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد افزود: البته موضوع دیگر این است که اکثر ما گرفتار تعارفات روزمره می شویم و اگر کسی اشتباه می کند، حاضر نیستیم بگوییم و گرفتار عدم صادق بودن که ریشه آن دروغ است، می شویم. لذا در ادامه هم کسی ترغیب نمی شود که معایب خود را رفع کند.
وی تصریح کرد: در مورد غیبت روایتی داریم که فرد ناتوان، غیبت می کند از همین رو به نظر می رسد اگر موضوع معرفی انسان های صادق و معتقد پیگیری شود، به ترویج تفکر صادقانه بسیار کمک خواهد کرد.
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه به خاطره ای از مرحوم آیت الله محی الدین حائری شیرازی اشاره کرد و گفت: یکی از دوستان که در قم ساکن هستند، در جایی عنوان کردند که به اتفاق آقای حسن انصاری به همدان جهت تفریح رفته بودیم. در حین
گردش و تفریح متوجه شدیم محلی که سرویس های بهداشتی قرار دارد، شلوغ است و مردم اظهار ناراحتی می کنند که امکان استفاده از این مکان به جهت کثیفی وجود ندارد.
وی ادامه داد: راوی عنوان می کند که ما به گردش خود ادامه دادیم و بعد از دقایقی که برگشتیم، دیدم رفت و آمد به محل سرویس های بهداشتی برقرار است و مردم در حال استفاده و راضی هستند. پرس و جو کردیم که چه شد؟ گفتند که آن آقای روحانی در حال گذر بود و وقتی شرایط و ناراضیتی مردم را دید خود درست به کار شد و از همراهان نیز می خواهد که آب بیاورند و در نهایت خودش سرویس ها را تمیز می کند.
حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد ابراز کرد: وقتی به آن آقای روحانی که در حال سوار شدن بر ماشین و رفتن از محل بود، نگاه کردیم، متوجه شدیم که آیت الله حائری شیرازی هستند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.