حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی:

ترک امر به‌ معروف و نهی از منکر قوام جامعه را درهم می‌شکند

تاریخ انتشار:
عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه ترک امر به‌ معروف و نهی از منکر را اساس معضلات یک جامعه توصیف کرد و گفت: استغفار اساس پاک شدن در محضر خداوند متعال است.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امروز در برنامه سحرگهان حرم مطهر حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به بررسی راهکارهای پاک کردن آثار گناهان پرداخت و اظهار داشت: استغفار اساس پاک شدن در محضر خداوند متعال است.
عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به روایتی از حضرت امیرالمؤمنین (ع) به توصیف اهمیت استغفار در جامعه اسلامی پرداخت و ابراز داشت: از امام علی علیه‌السلام نقل‌شده است که خداوند متعال امت اسلام را به دو دلیل عذاب گسترده نمی‌کند، این در حالی است که دلیل اول آن مفقود و دومین دلیل تا قیامت پابرجاست.
وی ادامه داد: در ادامه روایت آمده است که مولا امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: اول از آن دلیل وجود نازنین رسول گرامی اسلام (ص) است و دلیل دوم که تا قیامت بین امت می‌ماند استغفار است.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) ترک خدمت به مردم را یکی از مصادیق مهم گناهانی دانست که زمینه نزول بلا می‌شوند و عنوان داشت: بلا در جوامع و افراد مختلف متفاوت است؛ تا جایی که می‌توان بلا را بر اساس شان، موقعیت و حال افراد تحلیل و شمارش کرد.
وی افزود: ذات ترک خدمت به مردم و نیازمندان از منظر عقل نیز قبیح است تا جایی که روایات ثقلین این عمل را با ادبیات گوناگون تقبیح کرده‌اند.
استاد حوزه علمیه قم بی‌توجهی به نیازمندان را از دیگر عوامل نزول بلا توصیف کرد و گفت: توجه نکردن به محرومان و نیازمندان در کنار خدمت به مردم دو مقوله‌ای است که بر اساس شانیت آن مورد شمارش و مصداق یابی قرار می‌گیرد تا جایی که برای برخی از آحاد ملت حتی حضور در راهپیمایی روز قدس مس تواند از مصادیق این دو فریضه مهم باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در پایان ترک و ضایع کردن امر به‌ معروف و نهی از منکر را از اساسی‌ترین دلایل نزول بلا به جوامع توصیف کرد و اظهار داشت: باید توجه داشت که امر به‌ معروف و نهی از منکر به اعتباری به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند.
وی ادامه داد: برخی از معروف‌ها در جامعه عقلی هستند برای مثال نجات مؤمن از خطر از مصادیقی است که عقل بشر را به‌سوی آن دعوت می‌کند این در حالی است که برخی دیگر از معارف عرفی بوده و در جوامع گوناگون این معارف به نسبت هر جامعه و فرهنگی متفاوت است.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) سومین نوع از معارف را معارف شرعی دانست و گفت: از مؤمنان انتظار می‌رود حداقل به حدود شرع، عقل و عرف احترام گذاشته و یکدیگر را به معارفی دعوت کنند که زمینه رشد جوامع آنان است.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.