حجت الاسلام شیخ الاسلامی:

در سبک زندگی هنوز به تعریف واحدی نرسیده ایم

تاریخ انتشار:
اولین جلسه از سلسله نشست های سبک زندگی با موضوع مصرف کالای فرهنگی با ارائه حجت الاسلام شیخ الاسلامی برگزار شد.

.:: صوت ::.

به گزارش خبرنگار بلاغ اولین جلسه از سلسله نشست های سبک زندگی به همت مرکز آموزش های کاربردی شب گذشته با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد شیخ الاسلامی با موضوع مصرف کالای فرهنگی در مرکز همایش های غدیر برگزار شد.

حجت الاسلام شیخ الاسلامی موضوع سبک زندگی را از دغدغه های دفتر تبلیغات اسلامی خواند و گفت: با توجه به اهمیت موضوع سبک زندگی، دفتر تبلیغات اسلامی دوره های آموزشی را در دور مرحله تعریف کرده است. در مرحله اول سلسله نشست های سبک زندگی در چهار جلسه برگزار خواهد شد و بعد از این، دوره ها به صورت تخصصی تر برگزار خواهد شد. با توجه به این که رشته ی تخصصی سبک زندگی در حوزه و دانشگاه وجود ندارد، معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی این دوره ها را جهت تشکیل گروه های تبلیغ تخصصی سبک زندگی برگزار می کند که به خاطر این دغدغه مندی، از حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعید روستا آزاد تشکر می کنم.

وی به بیان یکی از چالش های این موضوع پرداخت و اظهار داشت: متأسفانه در این حوزه دچار به هم ریختگی مفهومی و عملیاتی هستیم. افراد و گروه های زیادی در حال کار بر روی این موضوع هستند اما هنوز به تعریف واحدی از سبک زندگی نرسیده اند و هر کس به طریق خودش عمل میکند. این مسأله موجب سردرگمی فعالان و علاقه مندان به کار در این زمینه شده است.

رئیس میز سبک زندگی ادامه داد: تعریف سبک زندگی مهم است و در فعالیت های ما اثر خواهد داشت. برخی تعاریف موجود از غرب هستند و برخی تعاریف برگرفته از دین می باشند. واژه ی سبک زندگی در واقع متعلق به یک روان شناس اتریشی است اما مفهوم سبک زندگی در حال حاضر یک مفهوم میان رشته ای است که در چند حوزه و رشته ی تخصصی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.

حجت الاسلام شیخ الاسلامی در ادامه به ارائه تعریفی از سبک زندگی پرداخت و عنوان کرد: سبک زندگی مجموعه و منظومه ای از انتخاب های ما با سه ویژگی است:

  1. انتخاب های مهم و سرنوشت ساز باشد.
  2. ویژگی فارگیری و استمرار داشته باشند.
  3. بازتاب دهندگی باور را در خود داشته باشند.

صرف عمل کردن به صورت گذرا و مقطعی، سبک زندگی نیست. این سه ویژگی در کنار هم انتخاب های هویت ساز را رقم میزند. با دقت در این سه ویژگی و سبک زندگی افراد، می توانیم بسیاری از رفتارهای دیگران را پیش بینی کنیم و همچنین می توانیم سبک زندگی خود و دیگران را ارتقاء دهیم.

وی کار بر روی نظام اولویت ها را ضروری خواند و گفت: فرهنگ از طریق کار بر روی نظام اولویت ها قابل اصلاح است. روش زندگی در سبک زندگی قابل تغییر نیست بلکه قابل ارتقاء و تعالی است.

این کارشناس سبک زندگی ادامه داد: با توجه به تغییرات زمان، تعارضاتی بین سبک زندگی و برخی احکام عرفی و فقهی پیش آمده که باید با طراحی یک نظام جامع حل و فصل شود.مثلا مردی که پس از چند سال زندگی دچار تحولات  فکری می شود و به حرام خواری روی می آورد، ما به همسر او می گوییم برای این که حرام نخورد، جدا شود، از طرف دیگر بچه ها را به پدر می دهیم. این گونه تعارضات باید حل شود.

حجت الاسلام شیخ الاسلامی خاطرنشان کرد: 20 درصد از مباحث سبک زندگی به صورت تئوری باید مورد بررسی قرار گیرد. 80 درصد این مباحث باید به صورت کارگاهی، آن هم در بین خود مردم باید برگزار شود. باید ابتدا مشکلات مردم را بشناسیم، بعد به حل آن ها اقدام کنیم و حل بسیاری از این مشکلات تنها از طریق تجربه به دست می آید. ما نیازمند برگزاری جلسات انتقال تجارب هستیم.

وی در ادامه به معرفی الگوی های استخراج شده در سبک زندگی پرداخت:

  • الگوی زیبایی (هر آنچه که شما را زیبا کند، اعم از پوشش و آرایش و پیرایش)
  • الگوی تغذیه (که مواردی مانند تراریخته ها یا هر اصلاح غذایی را در بر میگیرد)
  • الگوی مسکن (از شکل و اندازه تا رنگ و جهت)
  • الگوی معاشرت (آن چیزی که در حال حاضر بیشتر مورد توجه است و در مورد آن بحث میشود این الگوست)
  • الگوی بهداشت و سلامت
  • الگوی تفریح و اوقات فراغت
  • الگوی تحصیل و اندیشه ورزی
  • الگوی جامعه پذیری و تعامل با قانون
  • الگوی مدیریت و حکمرانی
  • الگوی زندگی دوم یا فضای مجازی
  • الگوی کسب (دخل اقتصادی)
  • الگوی مصرف اقتصادی (خرج اقتصادی)
  • الگوی مصرف فرهنگی

در الگوی مصرف فرهنگی دو نوع تعریف داریم: 1. هر نوع مصرف غیر اقتصادی 2. مصرف کالای فرهنگی

تمرکز ما بر روی مفهوم دوم است و 9 کالای فرهنگی را استخراج کرده ایم:

  1. کالای مکتوب
  2. کالای رسانه ای
  3. کالای فضای مجازی
  4. کالای هنری
  5. کالای سرگرمی
  6. کالای مد و طراحی
  7. کالای ورزشی
  8. کالای مذهبی
  9. کالای میراث فرهنگی

رئیس میز سبک زندگی ادامه داد: ما در بحث مصرف کالای فرهنگی دو اشکال عمده داریم: 1. در مصرف کالای فرهنگی تعادل نداریم. در مصرف کالای فرهنگی، مانند مصرف غذا نیاز به رژیم داریم. 2. با کمبود سواد مصرف کالای فرهنگی و مهارت استفاده از کالای فرهنگی در بین مردم مواجهیم و به همین دلیل هر نوع کالایی را قبول میکنند. این برخورد انفعالی ما با کالاهای فرهنگی موجب این شده که سرمایه داران فرهنگ ما را رقم بزنند.

گزارش تصویری

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.