رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور؛

محیط زیست امانتی در دست ماست برای انتقال به نسل های بعد

تاریخ انتشار:
محیط زیست را امانی است در دست ما که باید به نسل های بعدی داده شود. از این رو وقتی در این موضوع هزینه ای می شود، این هزینه متعل به نسل بعد می باشد.
شست توجیهی آموزشی مبلغان اعزامی طرح اوقات فراغت تابستان و بشیران جوان

به گزارش خبرنگار بلاغ در اولین جلسه از سلسله نشست های راویان مکتب رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن عرض خیر مقدم به طلاب و مبلغان حاضر در نشست گفت: طلاب باید برای مردم هم راه گشای شرعی باشند و هم راه گشای قانونی و اگر در ایام تبلیغ مشکلات مردم را حل و فصل کنند قطعا موجب رضایت خدای متعال نیز خواهد بود.

وی با جدی دانستن مشکلات محیط زیست عنوان کرد: باید به صورت ویژه از مقام معظم رهبری به خاطر دغدغه مندی در حوزه محیط زیست تشکر کنم. صندوق توسعه ملی که موظف به ذخیره منابع ارزی برای روز مبادا می باشد و تنها با اذن مقام معظم رهبری اجازه ی برداشت از این صندوق وجود دارد، در دوسال گذشته با عنایت ایشان جمعا 350 میلیون یورو از ذخایر خود را برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست در اختیار ما قرار داده است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به نگاه مقام معظم رهبری به مسأله ی محیط زیست پرداخت و ادامه داد: ایشان محیط زیست را امانت در دست ما می داند که باید به نسل های بعدی داده شود. از این رو وقتی در این موضوع هزینه ای می شود، به نظر ایشان این هزینه متعل به نسل بعد می باشد.

وی ادامه داد: مسأله ی محیط زیست در بین علما و مراجع نیز مورد توجه است. آیت الله وحید خراسانی در این زمینه جمله ی دارند که قابل توجه است. ایشان می گویند: «حفظ منابع طبیعی وسیله ی تقرب به خداست». گویا با این تعبیر برای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست معنایی شبیه به عبادات ذکر می کنند.

وی با تأکید بر اهمیت حفاظت از محیط زیست خاطرنشان کرد: وجود پوشش گیاهی و سلامت محیط زیست اثرات متعددی دارد. مواردی مانند سیل، مستقیما به پوشش گیاهی وابسته است و اگر جایی پوشش گیاهی مناسبی داشته باشد، آسیب ها  خسارات سیل به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می کند. همچنین طراوت آب هوا، جلوگیری از فرسایش خاک، مسأله ی بارندگی و جلوگیری از خشکسالی و... به حفاظت ما از منابع طبیعی و محیط زیست وابسته است.
معاون وزیر جهاد کشاوری به برخی کارهای صورت گرفته در راستای حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: ما در راستای تثبیت و تعیین مالکیت دولت و مردم بر منابع طبیعی از 135 میلیون هکتار منابع ملی کشور، در طرح «کاداس»، حدود 35 میلیون هکتار از آن را مرزبندی کردیم و حق مردم و منابع طبیعی در آن معلوم شده است.

وی با اشاره به توان مبلغان در حفاظت از محیط زیست و اثرگذاری بر مردم ابراز کرد: درخواستی که از مبلغان محترم داریم این است که در مناطق مختلفی که جهت امر تبلیغ اعزام می شوند، به ما در شناسایی منابع ملی کمک کنند.
وی در ادامه به مسأله ی آبخیزداری اشاره کرد و عنوان داشت: ما در آبخیزداری به دنبال استفاده از آب رودخانه ها و دریاچه ها نیستیم، بلکه با تأسیسات آبخیزداری که بر سر راه این منابع آبی قرار میدهیم، هم مانع بوجود آمدن سیلاب و خسارات بعدی آن می شویم و هم با کاهش سرعت آب، به افزایش منابع آب های زیرزمینی و پر شدن چاه ها و قنات ها کمک میکنیم که این مسأله موجب رونق کشاورزی در مناطق می شود و از این جهت مردم در مناطقی که آبخیزداری تأسیسات خود را بنا کرده است، رضایت خود را از افزایش آب چاه ها و قنات ها اعلام کرده اند. آبخیزداری در سال قبل 6 هزار نقطه و امسال 10 هزار نقطه در 90 درصد از روستاهای کشور را مجهز به تأسیسات آبخیزداری کرده است. از مبلغان درخواست دارم مناطقی را که به تأسیسات آبخیزداری نیاز دارند به ما معرفی کنند.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: در راستای حفظ محیط زیست یکی از تلاش هایی که صورت گرفته، گازرسانی به روستاها برای ممانعت از قطع درختان و استفاده به عنوان سوخت است. بحث آتش سوزی جنگل ها نیز یکی از معضلاتی است که موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و تخریب محیط زیست می شود. 95 درصد آتش سوزی ها توسط عامل انسانی صورت میگیرد که از این مقدار 15 درصد آن به صورت عمدی است.

وی اشاره ای نیز به بحث مراتع کرد و افزود: سعی ما بر این است که مراتع پروانه ی چرا بگیرند و معلوم باشد چه کسی با چه تعداد دام از آن استفاده می کند. همچنین در مقوله ی واگذاری زمین برای تبدیل به کاربری مسکونی، ما چنین حقی در واگذاری به مردم را نداریم. ما تنها می توانیم به بنیاد مسکن واگذار کنیم یا سازمان راه و شهرسازی که در مناطق مختلف برای مردم منزل مسکونی تهیه کنند.

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.