جبار آذین

رگه هایی از سبک زندگی دینی در سریال «همه چیز آنجاست»

تاریخ انتشار:
سریال «همه چیز آن جاست» که از شکه سوم سیما پخش می شود با وجود برخی نقد و نقاط ضعفی که می توانست نداشته باشد رگه هایی از سبک زندگی ایرانی اسلامی را به نمایش گذاشته است.

به گزارش بلاغ خبرگزاری حوزه در گفتگو با یکی از کارشناسان و منقتدان سینما و تلویزیون به نقد و بررسی محتوا و پیام های این سریال پرداخته است.

جبار آذین، منتقد و کارشناس سینما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری حوزه با بیان این‌که «همه‌ چیز آنجاست» در جذب تماشاگر موفق بوده، اظهار کرد: سریال «همه چیز آنجاست» کاری نسبتاً خوب است که از متوسط، نمره بالاتری می‌گیرد، اما این کار در زمانی به نمایش در آمد که جامعه تحت تاثیر سریال خوب «پرده نشین» بود. درضمن این مجموعه از نقد ساختاری در حد خیلی بالایی قرار ندارد، اما به دلیل پرداختن به موضوعات خانوادگی و اجتماعی، توانسته به مرور، مخاطبانی را به سمت خود جذب کند.

وی درباره نگرش این سریال به موضوعات خانوادگی این کار توانسته اقشار مختلف را از هر گرایش و سلیقه‌ای به سمت خود بکشاند، چون موضوعاتی که در آن مطرح می‌شود، با دغدغه خانواده‌ها و نسل جوان همسویی دارد. برای همین است که فیلم توانسته توجه اقشار مختلف را به سمت خود جذب کند.

این منتقد سینما و رسانه درباره شخصیت‌پردازی در این سریال گفت: محور اصلی سریال خانواده‌ای است که پیرامون هر شخصیت، داستان‌ها و اتفاقات مختلفی وجود دارد و در این میان داستانک‌های مختلفی نیز به وجود می‌آورد، اما نکته اینجاست که سعی شده شخصیت‌ها به دور از کلیشه‌های رایج باشند. برای نمونه آن گونه که در این سریال به شخصیت مادر شوهر پرداخته شده، در دیگر کارهای ایرانی وجود ندارد، چون در این کار سعی شده تا برای هر نقش، شخصیتی در نظر گرفته شود، که این شخصیت، به طبع برای خود دارای خصوصیات مختلفی است.

آذین ادامه داد: از کارگردانی کار نیز باید به نیکی یاد کرد، چون (شاه‌حسینی) توانسته از بازیگران اصلی بازی خوبی بگیرد. این گفته را به خوبی می‌توان در بازی خانم مهرانه مهین ترابی یا آقای امین زندگانی به خوبی مشاهده کرد. مطلب دیگر این‌که، فضای محدودی که در خانه وجود دارد، سبب نشده، فضای دوربین کم شود، چون فیلمساز توانسته با دیالوگ‌های خوب، خود در روند قصه تنوع ایجاد کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد:  درباره چرایی موفقیت این سریال می‌خواهم به نکته‌ای دیگر اشاره کنم که شاید به آن کمتر پرداخته شده. در تلویزیون وقتی چند کار ضعیف پخش می‌شود، به نوعی فرصت‌سازی می شود‌ تا زمانی که کاری متوسط پخش می‌شود و به سرعت مورد توجه مردم قرار می گیرد. «همه چیز آنجاست» هم یک کار متوسط رو به بالا است، اما در میان کارهاهای ضعیفی که اکثر مواقع از تلویزیون پخش می‌شود، مخاطب لازم را جذب کرده است.

این منتقد درباره نگاه سریال به موضوعات اقتصادی و همچنین ترویح فرهنگ حمایت از اصلاح الگوی مصرف گفت: یکی از مشکلات اصلی جامعه در حوزه اقتصاد این است که درک درستی از نحوه مصرف نداریم. برای همین مشکلات تقریباً یکسانی جامعه را آزرده می‌کند. در این سریال هم به نوعی به این موضوع پرداخته می‌شود که چگونه مصرف ناصحیح از امکان، باعث به وجود آمدن مشکلات اقتصادی می‌شود. نکته دیگر در این رابطه، حمایت از محصولات داخلی است که سعی شده درباره آن فرهنگ‌سازی صحیحی انجام شود، زیرا متاسفانه در جامعه هر محصول خارجی را خوب می دانند، و تولیدات داخلی را بی‌کیفیت، لذا این شکل از تفکر بزرگترین آسیب برای جامعه‌ای است که می‌خواهد خود را در چرخه اقتصادی به درجات بالا برساند.

وی در پاسخ به سوالی، مبنی بر این که در این سریال «سبک زندگی ایرانی اسلامی» تا چه اندازه مورد توجه قرار گرفته؟ گفت: محور اصلی این سریال خانواده‌ایی است که شکل سنتی دارد و اصولاً باید با باورهای دینی قوی نمود پیدا کند، اما آن چیزی که در سریال مشاهده می‌شود، نمونه‌ای از فرهنگ و باورهای ایرانی-اسلامی نیست، بلکه در آن تنها نحوه زندگی اقشار متوسط و رو به پایین جامعه ترسیم شده، درصورتی که سبک زندگی ایرانی-اسلامی محدود به قشر ثروتمند یا فقیر و متوسط جامعه نیست که اگر تنها به آن پرداخته شود، توانسته نگرشی درست به موضوعات مورد نظر داشته باشد.

این کارشناس سینما افزود: سبک زندگی ایرانی-اسلامی در کنار پرداختن به ظواهر که اصلی ضروری است، راه و رسم رفتار با اعضای خانواده را به ما می آموزد و به نوعی نشان می دهد، در جامعه امروزی که بسیاری تحت تاثیر فرهنگ غربی، از ارزش های انسانی و اخلاقی دور شده اند، چگونه می توان با گرایش به سمت موضوعات اسلامی و ایرانی، مشکلات را برطرف کرد. مطلب دیگر این‌که در این سریال به مضامین و موضوعاتی پرداخته می شود که آن موضوعات، می تواند در هر جامعه‌ای رخ دهد و در آن نمی توان ویژگی اسلامی و ایرانی بودن را به طور مشخص مشاهده نمود. برای همین است که می گویم الگوهای مورد نظر در «همه چیز آنجاست»، با الگوهای اسلامی، مطابقت لازم را ندارد.

آذین در ادامه بحث اشاره کرد: در این سریال به موضوعی دیگر توجه ویژه شده که اتفاقا این مضمون به شکل خوبی پرداخته شده است. آن نیز تاثیر روزی حلال در زندگی امروز اقشار مختلف جامعه است. منظور این است که بسیاری از مشکلات پیش روی ما از آنجا نشأت می‌گیرد که دیگر به روزی حلال در جامعه توجه لازم نمی‌شود، اتفاقی که اگر صحیح به آن پرداخته شود، بسیاری از آسیب‌های جامعه شناخته می‌شود، البته توجه به این موضوع دارای حساسیت‌های بسیار بالایی است، چون اگر نتوانیم به درستی منظور خود را مد نظر قرار دهیم ،کار در ح شعار باقی می ماند.

وی در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: مسئله‌ای که بد نیست به آن شاره داشته باشم، الگوی سازی مناسب از فرهنگ حجاب در سریال است، چون برخی مواقع در سریال های تلویزیونی نوع حجاب افراد است که خوب بودن یا بد بودن آنها را برای تماشاگر مشخص می کند، اما در این کار، به هیچ وجه چنین امری رخ نمی‌دهد، بلکه نگاه به شخصیت با توجه به عملکردشان مشخص می‌شود. درضمن پوششی که برای بازیگران انتخاب شده، شکل شایسته‌ای دارد، زیرا ممکن است برخی الگوهای غلط ،باعث رایج شدن پوشش غلط در جامعه گردد

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.