به همت مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی؛

کارگاه آنلاین "اوقات فراغت" برگزار شد

تاریخ انتشار:
مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، کارگاه آنلاین "اوقات فراغت" را برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار بلاغ، مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، کارگاه آنلاین "اوقات فراغت" را برگزار کرد.

در این کارگاه آموزشی حجت الاسلام دکتر عبدالوحید داودی، استاد دانشگاه علم و صنعت و متخصص روانشناسی اسلامی مطالبی را در خصوص اوقات فراغت بیان کرد.

 استاد داودی در ابتدای مطالب خود به تعریف کلمه "فراغت" پرداخت و اظهار داشت: کلمه فراغت به معنای آسودگی و آسایش و در اصطلاح فرصت هایی هستند که از کارهای اصلی روزانه خود خارج شده اند یعنی زمانی که خارج از شغل روزانه می باشد.

وی در ادامه افزود: اوقات فراغت اهمیت بسیار زیادی دارد حتی از استفاده شخص از اوقات فراغتش می‌توان فهمید که چه شخصیتی است.

 حجت الاسلام داودی به موضوع "اوقات فراغت در اسلام" اشار ه کرد و گفت: طبق تاریخ پیامبر گرامی اسلام اوقات خالی نداشت. و تمام عمر مبارک خویش را صرف اهتمام به امور مسلمین کردند. در فرمایشی از ایشان خطاب به اباذر آمده است؛ بر عمرت بیشتر از درهم و دینارت اهتمام کن.

متخصص روانشناسی اسلامی بیان داشت: امام صادق علیه السلام در حدیثی می فرماید؛ دوست ندارم جوانانِ شما را جز در دو حالت ببینم: دانشمند یا دانش اندوز. اگر جوانی چنین نکند، کوتاهی کرده و اگر کوتاهی کرد، تباه ساخته و اگر تباه ساخت، گناه کرده است و اگر گناه کند، سوگند به آن کس که محمّد صلی الله علیه و آله را به حق برانگیخت، دوزخ نشین خواهد شد. (امالی طوسی، صفحه ۳۰۳)

دکتر عبدالوحید داودی گفت: نتایج یک مرکز تحقیقات مطالعاتی در دانشگاه کلمبیا در پژوهش بر روی بیش از هزار دختر و پسر جوان،  سه علت اساسی که یک نوجوان به سمت مواد مخدر می‌رود را "استرس"،  "پول تو جیبی" و "اوقات فراغت بدون برنامه ریزی" دانسته است.

وی در ادامه به انواع اوقات فراغت اشاره کرد و افزود: به طور کل یک فرد می تواند با چهار نوع اوقات فراغت مواجه شود که عبارت اند از؛ لحظه ای: اوقاتی که کمتر از یک ساعت هستند مثلا خانمی غذا روی اجاق گذاشته و تا آماده شدن آن یک زمان خالی است به همان اوقات فراغت لحظه می گویند. اوقات فراغت ساعتی: مثلا بین دو کلاس یک ساعت خالی می باشد. اوقات فراغت روزانه و اوقات فراغت سالیانه مانند تعطیلات عید یا  تعطیلات تابستان برای معلمان که قابل توجه می باشد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.