کارشناس ارشد و مدرس سواد رسانه بیان کرد:

رسانه های نوین مکمل رسانه های سنتی هستند نه جایگزین آن

تاریخ انتشار:
محمد لسانی کارشناس ارشد و مدرس سواد رسانه، در سومین نشست از سلسله نشست های "جهاد تبیین" اظهار داشت: ارتباطات سنتی پایه ی ارتباطات مدرن است. رسانه های نوین مکمل رسانه های سنتی هستند نه جایگزین آن. منبر و مسجد و نهادهای سنتی را باید تقویت کرد.

به گزارش خبرنگار بلاغ، محمد لسانی کارشناس ارشد و مدرس سواد رسانه، عصر دیروز (دوشنبه 11 بهمن ماه) در سومین نشست از سلسله نشست های "جهاد تبیین" که به صورت مجازی برگزار شد در خصوص «نقش عملیاتی مبلغان دینی در جنگ روایت ها» مطالبی را بیان کرد.

لسانی در ابتدای مطالب خود بیان کرد: در عصر جدید که به عنوان "پساحقیقت" شناخته می شود دیگر حقیقت محض وجود ندارد، عملا حقیقت دارای زوایای گنگ و جعلی و مبهم شده و نیاز است صیقل بر لوح حقیقت زده شود.

کارشناس ارشد و مدرس سواد رسانه افزود: اینگونه نیست که جنگ روایت ها فقط گفتمان های دینی را هدف قرار دهد. فوکویاما معتقد است حتی بنیان دموکراسی غربی هم در عصر پساحقیقت دارد تضعیف می شود: « از بین بردن اعتبار اطلاعات شیوه جدیدی از جنگ است. همزمان مردم حاضرند هر چیز را باور کنند و اهمیتی به صحت آنها نمی دهند.»

وی در ادامه به ویژگی های "زمانه جنگ روایتها" اشاره کرد و اظهار داشت: ویژگی اول در "زمانه جنگ روایتها" این است که انسان رسانه ها در این نبرد شناختی فعال هستند، ویژگی بعدی را می توان اهمیت دوره جدید "عصر پساحقیقت" و بازشناسی واقعیت از تحریف دانست.

لسانی گفت: فرصت دیجیتال به عنوان یکی از فرصت های "زمانه جنگ روایتها" این قابیلت را دارد که برای اولین بار، پیام از بستر آن قابلیت جدا شدن پیدا کند (بر خلاف مکتوب که نمی توان کلمه را از کاغذ جدا کرد و سایر رسانه ها) این فرصت دیجیتال باعث "گوی غلتان پیام" می شود که پیام را جدا کنیم و در بسترهای مختلف از آن بهره ببریم.

وی در ادامه افزود: در گذشته منابع، محدود و سواد عمومی ناچیز بوده در نتیجه تولید و مصرف محتوا به ندرت صورت می گرفت. اما در عصر جدید مواجهه ما محتوایی- شناختی است. هم متنی و هم بطنی می باشد. این مواجهه ی شناختی، یک فرصت است. 

مدرس سواد رسانه با اشاره به الزامات و مختصات کنشگری موثر رسانه ای در زمانه جنگ روایت ها بیان کرد: زیست مجازی داشتن، معنادهی به اتفاقات و رویدادها، سرعت روایت سازی، اهمیت تصویر، استناد به آمار، ایجاد و تقویت رسوم، بکار گیری استعاره، تمثیل و داستان و ... از الزامات و مختصات کنشگری موثر رسانه ای در زمانه جنگ روایت ها می باشد.

لسانی در ادامه اظهار داشت: روایت از درون گفتمان می جوشد پس نگاه کلان گفتمانی را نباید از دست بدهیم، مأموم مسجدی و فالور مجازی هر دو در کلونی سازی مخاطب مهم است. گذر از خطابه به تخاطب و شنیدن فعال و آمادگی مواجهه را تقویت کردن در موضوع مورد نظر از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی گفت: در طول دهه ها و سده ها، طلاب و حوزه ها بصورت سنتی در جنگ روایتها حضور فعال داشتند. مسجد و منبر ابزار اصلی جنگ روایت دیروز بوده است، ارتباطات سنتی پایه ی ارتباطات مدرن است. رسانه های نوین مکمل رسانه های سنتی هستند نه جایگزین آن. منبر و مسجد و نهادهای سنتی را باید تقویت کرد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.