حوزه و تبلیغ (1) در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین نبوى
نام نشریه: مبلغان ، شهریور و مهر 1387 ، شماره 107
اشاره
حجت الاسلام والمسلمین نبوى معاون تبلیغ و آموزشهاى كاربردى حوزه علمیه قم در گفتگویى با خبرنگار مركز خبر حوزه، در خصوص حوزههاى علمیه سفیران هدایت، مدارس پیش حوزوى، طرح هجرت كوتاه و بلند مدت و... مطالبى بیان داشتند كه بخش اوّل آن در پى مىآید.
***
· حضرتعالى در چند سال اخیر تلاش زیادى براى تحكیم و توسعه حوزههاى علمیه سفیران هدایت داشتهاید، ارزیابى شما از فعالیت این حوزهها چیست؟
o اگر بخواهیم یكى از مصادیق بارز تحوّل را كه مورد تأكید مقام معظّم رهبرى است بیان كنیم، مىتوان به حوزههاى علمیه سفیران هدایت اشاره كرد. این طرح نه تنها استقبال از تحول است؛ بلكه تحقق یك تحول است و اگر به نسبت سازمانهاى فرهنگى كشور كه بنا بوده در آنها تحول رخ بدهد، مقایسه كنیم تحول قابل توجهى صورت گرفته است.
مثلاً شوراى انقلاب فرهنگى، موظف بوده است كه بحث انقلاب فرهنگى در دانشگاهها را دنبال كند؛ اما به نظر من تحولى كه حوزههاى سفیران نسبت به حوزه ایجاد مىكند، بسیار گستردهتر از تحولى است كه شوراى انقلاب فرهنگى در دانشگاهها ایجاد كرده است و تقریباً تمام ایدههاى مقام معظم رهبرى براى تحول در حوزه، در سفیران هدایت دیده شده است. علاوه بر آن، ایدههاى مراجع بزرگوار در ارتباط با بایستهها و نیازهاى حوزه به نوعى در حوزههاى سفیران هدایت، ایجاد شده است.
سفیران هدایت، یك طرح نو براى حوزههاست و هدفگذارى، برنامهریزى كلان، برنامههاى خرد و روشها و حتى تكنولوژى آموزشى آن از تحول جدى نسبت به وضعیت سابق حوزهها برخوردار است؛ اما در این تحول، سعى شده كه ویژگیهاى بسیار مثبت و قوى حوزههاى قدیم نیز حفظ شود.
اینطور نبوده كه به هر قیمتى فقط به دگرگونى فكر كنیم، بلكه به دنبال حفظ روشها، شیوهها و مشخصههاى حوزههاى قدیم در حوزههاى سفیران هدایت بودهایم، در عین حال ایجاد تحول با توجه به نیاز جامعه، پیشرفت علوم و تغییرات ممكن در سیستمهاى آموزشى، مدّ نظر بوده است.
· چگونه ویژگیهاى حوزههاى قدیم را در حوزههاى سفیران هدایت حفظ كردهاید؟
o مثلاً یكى از ویژگیهاى حوزههاى قدیم، مباحثه است. این موضوع در حوزههاى سفیران هدایت، نظاممند و ساماندهى شده و حالت اجبارى براى طلبهها دارد.
یكى دیگر از ویژگیهاى حوزههاى قدیم این است كه اگر طلبهاى داراى استعداد قوى بود، مىتوانست دروس بیشترى را پشت سر بگذارد. ما نیز در سفیران هدایت این ویژگى را لحاظ كردهایم؛ به نحوى كه با سیستم انتخاب واحد و باز گذاشتن دست طلاب مستعد براى انتخاب واحدهاى بیشتر، زمینه رشد و شكوفایى استعداد آنها را فراهم كردهایم.
بحث تهذیب نیز از ویژگیهاى حوزههاى قدیم است. ما بحث اخلاق و تهذیب را اگر جدىتر از حوزههاى سابق، در سفیران هدایت دنبال نكنیم، به هیچ وجه ضعیفتر نیست.
· تهذیب طلاب سفیران هدایت چگونه انجام مىپذیرد؟
o با برنامهریزیهاى متعددى كه در زمینه اخلاق كردهایم، الآن كلّ برنامههاى اخلاقى كه در حوزههاى قدیم بود، در سفیران اجرا مىشود. علاوه بر آن حتى آموزشهاى عمومى ما به نحوى تأثیر اخلاقى بر طلاب دارد.
متون صرف كه الآن چاپ شده،همه مثالهاى آن، مثالهاى قرآنى و روایى است كه به لحاظ اخلاقى مىتواند در روحیه طلبه مؤثر باشد. علاوه بر این، در هر نیمسال، حداقل تا پایان دوره، یك ساعت درس نظرى اخلاق دارند، و درسهاى عمومى اخلاق، روزهاى پنجشنبه برگزار مىشود. همچنین براى طلاب در نیمسال اوّل، هر روز بحث اخلاقى داریم.
· این كار شما دلزدگى ایجاد نمىكند؟
o خیر! اتفاقاً بسیار پرجاذبه است و از همه درسهاى دیگر پرجاذبهتر است. دلیلش هم این است كه اگر بحثهاى اخلاقى خشك باشد، ممكن است ایجاد دلزدگى كند؛ اما فردى كه در دبیرستان بوده و الآن وارد دنیاى طلبگى شده، در بحث آداب و اخلاق، از لباس پوشیدن، ارتباط با هم حجرهاى، ارتباط با استاد، ارتباط با مجموعه در ابعاد مختلف، نیاز به آموزش دارد، نوع صحبت و تعامل با دیگران و بقیه مباحث اخلاقى به شدت مورد نیاز است و طلابى كه در نیمسال اوّل، هر روز براى آنها بحث اخلاقى داشتیم، بسیار موفقتر از طلاب مشابهى بودهاند كه این امر براى آنها اجرا نشده است.
بخشى از كارهاى اخلاقى كه انجام مىشود مربوط به ایجاد انگیزههاى مثبت در عرصه طلبگى است. باید هدف و انگیزه ورود به حوزه را در مورد برخى افراد تصحیح كرد و این خیلى مهم است. این نیز از كارهایى است كه انجام مىشود.
· سامانهاى براى سنجش این كار تعریف كردهاید؟
o نه! كار سختى است، تنها كارى كه مىشود انجام داد این است كه مقدار آسیبهایى را كه در مدرسه وجود دارد با دیگر مدارس بسنجیم، مسئولان بخش تهذیب حوزه وقتى بهطور نسبى با مدارس دیگر مقایسه مىكنند، بارها تأكید كردهاند كه از نظر اخلاقى روى مدارس سفیران هدایت خوب كار شده است و جایگاه مناسبى دارد.
· حوزههاى سفیران هدایت از چه ویژگیهاى آموزشى نسبت به سایر حوزهها برخوردار است؟
o 1. كوتاه كردن دوره آموزشى؛ یعنى آموزشهایى كه در طول 8 سال در حوزههاى علمیه ارائه مىشود را در 5 سال و نیم مىبینند.
2. تاریخ گذاشتن براى فارغ التحصیلى؛ حوزهها براى اوّلین بار در سفیران هدایت زمان دار شدهاند. مقام معظم رهبرى تأكید داشتند معلوم شود یك طلبه چند سال باید درس بخواند و بعد از آن به چه كارى، اشتغال پیدا كند. چگونه مىتواند ادامه تحصیل بدهد كه همه این موارد در حوزههاى سفیران هدایت رعایت شده است.
· الآن طلاب حوزههاى سفیران بعد از تحصیل و سپردن تعهد تبلیغى چه كار مىكنند؟
o اینها بعد از 4 سال، معمم مىشوند و در سال پنجم باید وارد عرصه تبلیغ شوند.
· بعد چه كار مىكنند؟
o بعد از 5/5 سال تعهد تبلیغى در نقاط محروم، مىتوانند ادامه تحصیل دهند، در همان ایام تبلیغى هم، كارشناسى ارشد غیرحضورى را برایشان طراحى كردهایم.
· براى كاربردى كردن آموزشهاى خود چه اقدامى كردهاید؟
o كاربردى كردن آموزشها از تأكیدات مقام معظم رهبرى است و در حوزههاى سفیران واقعاً برنامهها طورى طراحى شده كه حتى یكساعت درس غیرمفید هم در برنامه وجود ندارد.
· یعنى متون آموزشى دیگر حوزهها، مباحث غیرمفید دارند؟
o بله! مثلاً در مكاسب، سوزاندن روغن چراغ پیه سوز در صورت نجس بودن كه خوانده مىشود، كجاى دنیا مورد نیاز است و چه فایدهاى در جامعه دارد؟ شما یك مورد را اینجورى در مباحث سفیران پیدا نمىكنید.
علاوه بر حذف بحثهاى غیرمفید، سعى شده مباحث مورد نیاز را بخوانند، از همین جهت یك دوره كامل مباحث اعتقادى را مىگذرانند و شبهات اعتقادى را مىخوانند. همینطور شبهاتى كه امروز مطرح است. بحث علوم قرآن خوانده مىشود و 9 جزء تفسیر را مىخوانند.
یكى از صحبتهاى مقام معظم رهبرى این بود كه در آموزشهاى حوزه، جایى براى مباحث قرآنى نیست. در حوزههاى سفیران بهطور جدى، مباحث قرآنى تعقیب مىشود.
· براى تقویت روحیه پژوهش و نیز مهارتها در طلاب چه كردهاید؟
o بخشهایى از آموزشهاى ما به این صورت است كه در كنار مباحث نظرى، تحقیقات درسى به طلاب ارائه مىشود. همچنین برخى از دروس اینها كه نیاز به استاد ندارد و در عین حال، معلومات آن مورد نیاز است را باید خودشان مطالعه و تحقیق كنند و در قالب چكیدهنویسى، بحث را ارائه نمایند.
در سفیران هدایت بهطور كلى آموزش منبر به صورت نظرى و مهارتى، یك اصل است، به این شكل كه یك درس نظرى خطابه دارند كه استاد آن را تقطیع كرده و یك منبر را در بخشهاى مختلف آموزش مىدهد، بعد جلسات كارورزى انجام مىشود. یعنى طلبهها مىآیند سخنرانى مىكنند و مباحث استاد را به صورت عملى به كار مىگیرند كه به آن كارورزى خطابه گفته مىشود.
بخش بعدى این است كه در طول زمان تحصیل، هر هفته باید در گروههاى مهارتى شركت كنند. در هر گروه كه حدود 10 نفر حضور دارند، یكى از طلاب سخنرانى مىكند و بقیه بر اساس آموزشهایى كه دیدهاند، او را نقد مىكنند و باید از سخنرانى خود به لحاظ نظرى و روشى دفاع كند والاّ باید شیوه خطابه خود را اصلاح نماید. معدل خروجیهاى این مجموعه در سخنرانى واقعاً معدل قابل قبولى است كه ما با طلبههاى 10 ساله حوزه به راحتى مىتوانیم مقایسه كنیم و بگوییم اینها برترند.
· متون آموزشى را چه كسانى تدوین مىكنند؟
o از جهت برنامهریزى علمى براى مجموعه، 7 گروه علمى ادبیات، فقه و اصول، تاریخ، قرآن و حدیث، روشها و... داریم كه آنها راجع به عناوین، سرفصلها و اساتید دروس، نظر مىدهند. علاوه بر این، شوراى علمى مجموعه، متشكّل از رؤساى گروههاى علمى و مسئول مركز و معاونت سفیران هدایت و معاونت پژوهش، نظارت بر كار علمى مجموعه را انجام مىدهند.
در خصوص سرفصلهاى دروسى كه متن مناسبى براى آن وجود نداشته باشد، به فردى واگذار مىكنند كه متن آن را تدوین نماید.
هم اكنون «الصرف التعلیمى» و «النحو التعلیمى» چاپ شده و كتاب روش سخنرانى نیز آماده چاپ است.
اگر كتابهاى مناسب دیگرى در بازار وجود داشته باشد، ما به راحتى مىتوانیم جایگزین كنیم. برنامهریزى آموزشى ما بر اساس متن نیست؛ بلكه بر اساس علم است. بنابراین نگفتهایم «شرح لمعه»؛ بلكه گفتهایم «فقه نیمه استدلالى»، لذا هر كتاب مناسبى كه پیدا كنیم آن را جایگزین مىكنیم.
· چه فرایند آموزشى براى طلاب تعریف كردهاید تا اطلاعات مفید در ذهنها بماند؟
o آموزشهایى كه در سفیران هدایت ارائه مىشود، مورد نیاز تبلیغى است. وقتى وارد عرصه تبلیغ شدند، به تمام آنچه آموزش دیدهاند، نیاز دارند. از جهت ادبیات عرب هم برنامهریزى آموزشى به نحوى است كه دسترسى به منابع عربى براى دانش افزاییهاى مورد نیاز را داشته باشند.
· آیا براى مكالمه عربى این افراد هم برنامهاى دارید؟
o نه! چون عربى مورد نیاز آنها، براى رجوع به منابع است. براى اینكه آموزشهاى اینها در راستاى نیازهایشان باشد، فعلاً در مقطع كارشناسى، مكالمه را لحاظ نكردهایم. ولى در كارشناسى ارشد، بخش زبان داریم كه انگلیسى، عربى و اسپانیولى را در نظر گرفتهایم.
· آیا براى پاسخگویى به شبهات منطقهاى برنامهریزى كردهاید؟
o شبهات اعتقادى منطقهاى را در نظر گرفتهایم كه متون آن بر اساس منطقه در نظر گرفته مىشود. مثلاً در خصوص وهابیت، صوفیه، مسیحیت مىتوانیم به تناسب آنها كتابهاى مورد نیاز را انتخاب كرده و براساس آسیبهاى منطقه، آموزشها را شكل و جهت دهیم تا از كارایى مناسب برخوردار باشیم.
· ملبّس شدن از مقدمات فعالیت تبلیغى طلاب است. طلاب حوزههاى سفیران از چه مقطعى اجازه معمم شدن دارند؟
o ما معمم شدن را ساماندهى كردهایم. اگر كسى بخواهد معمم بشود، بایستى مجوز دریافت كند. بعد از تأیید معاونت تهذیب، مجوز صادر مىكنیم و لازمه این مجوز، كارایى لازم علمى و اخلاقى است. مخصوصاً از نظر اخلاقى، حساسیت ویژهاى داریم، به طورى كه اگر كسى معدلش 20 باشد؛ اما از جهت اخلاقى، مناسب ندانیم، مجوز نمىدهیم. البته اینها خیلى كماند، شاید ما تا به حال 5 نفر را داشتهایم كه مجوز ندادهایم. اینها باید به جاى تعهد خدمت تبلیغى، یك كار فرهنگى متناسب طلبگى انجام دهند و بعد از این مدت، مدركشان را به آنها مىدهیم؛ ولى اجازه ادامه تحصیل در تبلیغ را به آنها نمىدهیم. چون تبلیغ بدون معمم شدن نمىشود.
· آیا در تغییر متون آموزشى با مخالفت بزرگان حوزه مواجه نشدهاید؟
o باید اذعان كنم، 16 سال است در حوزه كار مىكنم و كوچكترین مخالفتى از سوى مراجع نسبت به كارهاى ما نبوده، به عكس یا تشویق كردهاند یا حداقل این است كه چیزى نگفتهاند و هیچ مانعى تا كنون از سوى مراجع یا دفاتر آنها براى كارهاى ما وجود نداشته است.
اگر ما متن را به مراجع نشان دهیم كه مثلاً همان مباحث صرفى است؛ اما شواهد را به جاى اشعار كذایى، از آیات و روایات انتخاب كردهایم، قطعاً مراجع تشویق مىكنند، خیلى از مواقع اگر مشكلات است تقصیر مدیران میانى است. به نام تحول، كارهاى عجیب و غریبى مىكنیم كه گاهى صداى جوانها هم در مىآید، چه برسد به بزرگان حوزه. مثلاً اگر كلّ تغییرات حوزه را یك پازل تصور كنیم كه 100 قطعه دارد، ممكن است از میان این 100 قطعه، مراجع با 3 قطعه آن مخالفت كنند، 97 قطعه دیگر را كه مىشود انجام داد. چرا انجام ندادهایم؟! واقعاً نمىشود گردن دیگران انداخت.
من از سال 61 كار اجرایى انجام مىدهم و 16 سال است كه در مدیریتهاى مختلف حوزه هستم. در حوزه، نیروهایى كه تحت امرند بهتر از سازمانهاى دیگرند، ما فوقها هم همینطور، فقط مدیران میانى باید خوب كار كنند. ما دقیقاً دست مىگذاریم روى كارهایى كه همه حساساند و این درست نیست.
سوء مدیریت خود را نباید گردن دیگران بیندازیم. من از شوراى عالى هم راضىام، انصافاً شوراى عالى حوزه خیلى از من حمایت كرد، خیلى هم از آنها ممنونیم.
· هم اكنون ورود طلاب به حوزه بدون پیشینه ذهنى درست و جامع صورت مىگیرد، به نظر شما تعریف یك دوره ابتدایى عمومى براى طلاب و سپس انتخاب این دورهها چیست؟ كه بروند دنبال اجتهاد یا تبلیغ، یا گرایشهاى دیگر؟
o اتفاقاً خیلى حرف خوبى است. ما این را در برنامههایمان دیدهایم، اصلاً مىگوییم هر كسى خواست دنبال اجتهاد یا گرایشهاى دوره عمومى حوزه برود، بعد از گذراندن دوره سفیران هدایت باشد و به دنبال این هستیم كه آن را در شوراى عالى هم به تصویب برسانیم.
زیرا اگر طلبه مرجع هم شود، نیاز به تبلیغ دارد. خیلى از مراجع ما مبلغ بودهاند. حضرات آیات وحید خراسانى، مكارم شیرازى، سبحانى و نورى همدانى فعالیتهاى گسترده تبلیغى داشتهاند.
طرح ما این است كه همه، یكدوره عمومى تبلیغ را بخوانند. بعد به تناسب استعدادهاى مختلف وارد رشته تاریخ، كلام، تفسیر، اجتهاد (فقه) و یا گرایشهاى دیگر شوند.
نظر شخصىام این است كه برنامهها طورى نباشد كه حتماً اینها مبلّغ شوند. باید ببینیم استعدادشان چگونه است.
· آیا فضاى عمومى حوزه، ظرفیت اجراى این طرح را دارد؟
o ظرفیت دارد؛ اما یك مقدار فرآیند تصمیمگیرى باید كمك كند، اگر چنین اتفاقى بیفتد حوزه به لحاظ كمّى، خیلى كاهش پیدا مىكند، ولى به لحاظ كیفى خیلى بالا مىرود، یعنى یك درس خارج، با حضور تعداد كمترى شكل مىگیرد؛ اما تعداد قابل توجهى از آنها بالا مىروند و به مقام اجتهاد خواهند رسید. الآن برخى در دروس خارج شركت مىكنند كه اگر مدتها هم به حضورشان ادامه دهند، مجتهد متجزى هم نخواهند شد، خب این چه كارى است؟!
· این طرح الآن در چه مرحلهاى است؟
o اكنون این طرح، فرآیند خود را طى مىكند. انشاء اللّه اگر تصویب شود، بخشى از مشكلات را حل خواهد كرد.
· از دیگر ویژگیهاى حوزههاى سفیران اگر مواردى هست، بفرمایید.
o آموزشهاى سفیران هدایت را طورى طراحى كردهایم كه اگر فارغ التحصیلان آن در مدت تعهد خدمت تبلیغىشان خواستند، دبیر دینى مدارس آموزش و پرورش بشوند از قابلیتهاى لازم برخوردار باشند. از این جهت، آموزشهاى ارائه شده، دو منظوره طراحى شده است، به همین دلیل اصول تعلیم و تربیت، روش كلاسدارى و دیگر مباحثى را كه براى موفقیت دبیر دینى در مدارس آموزش و پرورش مؤثر است جزء واحدهاى درسى اینها قرار دادهایم.
ادامه دارد... .
افزودن دیدگاه جدید