با حضور دبیر شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی

اولین جلسه از سلسله نشست های دین و چالش های روز برگزار شد

تاریخ انتشار:
با همکاری مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با همت انجمن کلام اسلامی حوزه و پژوهشگاه قرآن و حدیث، اولین جلسه از سلسله نشست های دین و چالش های روز با حضور دبیر شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی برگزار شد.
اولین جلسه از سلسله نشست های دین و چالش های روز برگزار شد

به گزارش خبرنگار بلاغ، با همکاری مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با همت انجمن کلام اسلامی حوزه و پژوهشگاه قرآن و حدیث، اولین جلسه از سلسله نشست های دین و چالش های روز با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای‌عالی انقلاب‌ فرهنگی به‌ صورت برخط برگزار شد.

دبیر شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی اظهار داشت: ما در حوزه دین همیشه با چالش هایی مواجه بوده ایم، اما در هر مقطع زمانی ما با شبهات و پرسش های خاصی روبرو هستیم، البته بعضی پرسش ها فرا زمانی و فرا مکانی است اما برخی از پرسش ها پرسش هایی هستند که در مقطع خاصی مطرح می شوند من برای اینکه اهمیت این نشست ها معلوم شود و مبلغین و روحانیون عزیزی که علاقه مند به شرکت در این جلسات هستند برای اینکه انگیزه آنان مضاعف بشود سعی می کنم به صورت کاربردی و مصداقی به برخی از این چالش ها و شبهات اشاره نمایم.

وی در ادامه افزود: شبهات اعتقادی جدید را می توان به شبهات مدرن و شبهات سنتی تقسیم نمود،  مواردی که از آنها به عنوان شبهات سنتی یاد می شود عمدتا از سوی وهابیت مطرح است یا گاهی اوقات از سوی بعضی محققین مصری که نسبت به کتب روایی ما مانند کتاب شریف  کافی شبهات و تردید هایی را ایجاد می کنند. شبهات مدرن نیز که در جهان غرب و از سوی فیلسوفان یا عالمان علوم طبیعی مثلا فیزیک دانان این شبهات را مطرح کردند نیز از جمله مواردی است که بر ساحت عقاید ما وارد می گردد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه بیان کرد: در حوزه مسائل اعتقادی با شبهات مدرن و شبهات سنتی مواجه هستیم، بحث تعارض علم و دین، بحث پلورالیسم دینی، بحث تعارض عقل و دین، بحث تعارض دین و اخلاق؛ این نوع مباحث که اصطلاحا از آن به کلام جدید یا شبهات جدید کلامی یاد می شود همه این موارد از بحث هایی است که تا کنون هم مطرح است و در محافل علمی و غیر علمی و بعضی رسانه ها به آن می پردازند.

دبیر شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی گفت: بعضی اوقات شبهات در قالب فیلم، انیمیشن و پویا نمایی ها القا می شود، این یک دسته از شبهاتی که به چالش های روز که در ساحت اعتقادات دینی است در ساحت اخلاق هم ما با شبهات جدی مواجه هستیم، بعضی از فیلسوفان اخلاق، معتقد به نسبیت اخلاق هستند یعنی بر این باورند ما هیچ ارزش ثابتی نداریم  و وقتی که اخلاق امر نسبی شد دیگر نمی شود گفت عدالت همیشه خوب است ظلم همیشه بد است. همین امر موجب می گردد ارزش ها و رذائل اخلاقی برعکس تلقی بشود.

وی ادامه داد: ساحت فقهی نیزهم با چالش و شبهاتی روبرو می باشد و می تواند در قالب پرسش هایی در زهن مخاطب ایجاد گردد. به عنوان مثال می توان به پرسش «چرا باید زنان ارث کمتر از مردان داشته باشند» اشاره نمود. در خصوص موضوع فقه حکمرانی نیز مواردی مانند «سیاست گذاری»، «تنظیم گری» و «تصدی گری» سوالاتی برای مخاطب ایجاد می گردد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه اظهار داشت: هم اکنون ما با یک جنگ شناختی و ترکیبی روبرو هستیم. در جنگ های نظامی از توپ، تانک، موشک و ... استفاده می کنند اما ابزار در جنگ شناختی رسانه است که اخیرا با هوش مصنوعی نیز همراه شده و می تواند قدرت بسیاری را داشته و شبهات زیادی را تولید نماید.

دبیر شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی بیان کرد: در مقابله با چنین جنگ های ترکیبی دیگر استفاده تنها از قلم و کاغذ برای رفع شبهات کفایت نمی کند بلکه ما نیز باید به ابزارهای جدید مسلح شویم تا بتوانیم از همان مسیری که به معارف دینی شبهات واردی می شود ما نیز از آن مسیر به مقابله بپردازیم.

گفتنی است این سلسله‌نشست‌ها در روزهای چهارشنبه هر هفته تا پایان سال جاری از ساعت 21 الی 22 بر قرار می باشد، علاقه مندان می توانند جهت شرکتدر این نشست ها ضمن ثبت‌نام اولیه از طریق درگاه http://B2n.ir/99999؛ برای حضور در جلسه در موعد مقرر می‌توانند از طریف لینک http://B2n.ir/12121212 اقدام نمایند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.