اختتامیه دوره آموزشی انتقال تجارب تبلیغی

متن کامل بیانات آیت الله مقتدایی

تاریخ انتشار:
این دوره آموزشی بسيار برنامه ارزشمند و مفيد و خوبي است اساتيد آمده‌اند و تجربيات خودشان را كه در طول سالهاي متمادي به دست آورده‌اند اينها تجربيات عملي است كه به دست آورده‌اند و آنها را منتقل كردند.
آیت الله مقتدایی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

‏الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ و صل الله عَلَى‏سَيِّدِنَا رسول الله حبيب اله العالمين أبي القاسم مصطفي محمّد صلي الله عليه و علي اهل بيته الهداة‌ المهديين

در ابتدا من از برادران عزيز، مسئول محترم دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم و همكارانشان از اينكه اين برنامه را تشكيل داده‌اند جداً تشكر مي‌كنم بسيار برنامه ارزشمند و مفيد و خوبي است به همين جهت هم مورد استقبال قرار گرفت آقايان مبلغين جوان و طلابي كه آماده تبليغ هستند استقبال كرده‌اند از اين برنامه اساتيد، بزرگاني كه هم از نظر علمي ماية علمي بالايي دارند و هم از نظر تبليغ استاد فن هستند و تجربياتي دارند اينها يكي، يكي آمدند مطالبي را مطرح فرمودند برادر بزرگوارمان آقاي انصاريان با آن سوابق ممتدي كه در تبليغ دارند جناب آقاي قرائتي، آقاي رفيعي و آقاي نظري منفرد و ديگر اساتيد.

اين اساتيد آمده‌اند و تجربيات خودشان را كه در طول سالهاي متمادي به دست آورده‌اند اينها تجربيات عملي است كه به دست آورده‌اند و آنها را منتقل كردند. برنامه، بسيار برنامة خوب بوده، يك پيشنهاد هم بنده به برادر عزيزمان كردم كه اميدوارم آن هم عملي بشود مي‌گفتم شما اين برنامه را براي طلاب عزيزي كه در قم تشريف دارند و اينجا تحصيل مي‌كنند گذاشته‌ايد خوب امكانات بوده دعوت از اين اساتيد فن توانسته‌ايد بكنيد، آمده‌اند زحمت كشيده‌اند مطالبي را تنظيم كرده‌اند و ارائه داده‌اند جمعيتي هم از آنان آمده‌اند استفاده كردند.

خوب، طلابي كه در شهرستانها هستند آنها چه گناهي كرده‌اند كه دسترسي نداشته باشند يا شما همين برنامه‌ها را براي استانها هم بگذاريد يا لااقل همين برنامه‌اي كه تنظيم شده و فيلمبرداري شد بتوانيد عين همين جلسات را در استان‌ها بگذاريد پيشنهاد كرديم كه شما اگر آمادگي داريد هر استاني بحمدلله شوراي حوزوي دارد مدير دارد يك مدير در سطح استان امور راجب مدارس و طلبه‌ها را اداره مي‌كند ما به آن آقايان مدير هر استاني بگوييم عين همين برنامه را 13 جلسه در هر استاني بگذارد استان خراسان، اصفهان، شيراز و تبريز و ... عين اين جلساتي را كه بود در آنجاها هم بگذارند از فيلمي كه هست استفاده بكنند قطعاً همين استقبالي كه در قم از اين جلسات شده در استانها هم همين استقبال خواهد شد چرا كه آنها هم طلبه‌هاي فاضلي هستند آنها هم مبلغ هستند و مي‌خواهند بروند تبليغ به انتقال اين تجربيات اين مهارتهايي كه اساتيدي در طول تاريخ زمان متعدد به دست آورده‌اند اينها را منتقل بكنند براي آنها هم مفيد باشد اميدوارم اين پيشنهاد هم مورد قبول بگيرد و نفع اين جلسات گسترده‌تر و بيشتر باشد ان‌شاءالله.

امروز مصادف است با اول ماه معظم شعبان من در ابتدا يك حديث به مناسبت اول شعبان مي‌خوانم مرحوم شيخ طوسي (ره) در كتاب مصباح المتهجد كه مي‌دانيد اعمال سال را مثل كتاب مفاتيح الجنان بيان كرده در آنجا در اعمال ماه شعبان اين روايت را نقل كرده است صَفْوَانُ بْنُ مِهْرَانَ الْجَمَّالُ از ياران امام صادق(ع) صَفْوَانُ بْنُ مِهْرَانَ الْجَمَّالُ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) [1] ـ شايد روز اول ماه شعبان خدمت امام صادق (ع) رسيده مي‌گويد امام به من فرمود ـ‌ حُثَّ مَنْ فِي نَاحِيَتِكَ عَلَى‏ صَوْمِ‏ شَعْبَانَ‏ ـ حُثَّ: تشويق و وادار كن كساني را كه همراه تو هستند عائله، دوستان تو هستند و باهاشان ارتباط داري تشويقشان بكن به روزه گرفتن در ماه شعبان ـ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ تَرَى فِيهَا شَيْئاً ـ‌ روزه ماه شعبان ويژگي دارد روزه كه شما اينجور توصيه مي‌فرماييد فرمود تمام افراد و كساني كه همراه تو هستند وادارشان كن به روزه خصوصيتي دارد ـ قَالَ نَعَمْ ـ ‌بلي دو ويژگي دارد روزه ماه شعبان فرمود: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ إِذَا رَأَى هِلَالَ شَعْبَانَ ـ‌وقتي ماه شب اول شعبان را مي‌ديد ـ أَمَرَ مُنَادِياً فَنَادَى فِي الْمَدِينَةِ يَا أَهْلَ يَثْرِبَ ـ ‌از طرف پيغمبر يك نفر مأمور مي‌شد برود در كوچه‌هاي مدينه فرياد بزند اي اهل مدينه ـ إِنِّي رَسُولُ رَسُولِ اللَّهِ إِلَيْكُمْ أَلَا إِنَّ شَعْبَانَ شَهْرِي ـ‌ پيغمبر مي‌فرمود ماه شعبان ماه من است ـ فَرَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَنِي عَلَى شَهْرِي ـ خدا رحمت كند كسي را كه در اين ماه كه منتسب من است در عبادت مرا كمك بكند همانطور كه خود پيغمبر در اين ماه عبادت‌هاي خاصي داشتند ديگران هم مطابقت بكنند.

اين پيام پيغمبر به مردم و دعوتي بود كه پيغمبر از مردم مي‌كرد چه كساني اين دعوت را اجابت مي‌كنند خوب هر كه بيشتر علاقه به پيامبر دارد محبت دارد به پيغمبر كلام پيغمبر در او تأثير و نفوذ دارد بيشتر تأثير مي‌گذارد آن‌وقت يك كلامي از اميرالمؤمنين نقل مي‌كند امام صادق(ع) ثُمَّ قَالَ إِنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ (ع) كَانَ يَقُولُ مَا فَاتَنِي صَوْمُ شَعْبَانَ مُنْذُ سَمِعْتُ مُنَادِيَ رَسُولِ اللَّهِ ص يُنَادِي فِي شَعْبَانَ فَلَنْ يَفُوتَنِي أَيَّامَ حَيَاتِي صَوْمُ شَعْبَانَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى ـ از آن روزي كه صداي منادي پيغمبر به گوش من رسيد كه فرمود پيغمبر شعبان شهري است (فَرَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَنِي عَلَى شَهْرِي ) فرمود از آن روز ما فاتني صوم شعبان روزه ماه شعبان از من فوت نشد در ادامه‌اش (فَلَنْ يَفُوتَنِي أَيَّامَ حَيَاتِي صَوْمُ شَعْبَانَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى) تا حالا اين صوم شعبان از من فوت نشده و از اين به بعد هم تا مادامي كه زنده هستم از من فوت نخواهد شد. هرگز از من فوت نخواهد شد تا مادامي كه زنده‌ام.

اين حديث را نقل مي‌كند مرحوم شيخ طوسي (ره) اين خصوصيت تنها روزه نيست مورد روزه صحبت شده و الا پيغمبر فرمود (مَنْ أَعَانَنِي عَلَى شَهْرِي) مرا كمك بكند در عبادات، شب بيداريش هست، ذكر، مناجات، دعا همانطور كه در صلوات شعبانيه مي‌خوانيد امروز ظهر خوانده مي‌شود هَذَا شَهْرُ نَبِيِّكَ‏ سَيِّدِ رُسُلِكَ شَعْبَانُ الَّذِي حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَانِ الَّذِي كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَدْأَبُ فِي صِيَامِهِ وَ قِيَامِهِ فِي لَيَالِيهِ وَ أَيَّامِهِ[2]

يَدْأَبُ در لغت مي‌گويد: دأب به معناي جَدَّ و تَعَبَ كوشش بكند و خودش را به زحمت بيندازد. اين را مي‌گويند (دَأب). و پيغمبر كوشش داشت در عبادت اين ماه و خودش را به زحمت مي‌انداخت و بيداري شبها روزه ماه در روز مناجات شعبانيه و امثال اينها.

و اين وظيفه شما  و ما است كه احترام اين ماه را و اين دعوت پيغمبر را كه (فَرَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَنِي عَلَى شَهْرِي ) را ان‌شاءالله رعايت بكنيم.

يكي از وظايف مهم روحانيت همين وظيفه تبليغ است قرآن مي‌فرمايد: الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ كَفى‏ بِاللَّهِ حَسيبا[3] اين وظيفه انبياء است (الَّذينَ: يعني اوصاف انبياء را بيان مي‌كند پيغمبران كساني بودند كه يبلغون رسالات الله رسالتهايي كه به دوششان بود تبليغ مي‌كردند و هيچ كوتاهي نداشتند اين وظيفه سنگين انبيا در زمان غيبت به عهدة روحانيت است.

اين وظيفة تبليغ اين رسالت كه به دوش پيغمبر و بعد به دوش ائمه بوده، ائمه (ع) در زمان خودشان ايفا مي‌كردند و كوتاهي نداشتند در اين راه شهيد مي‌شدند در زمان غيبت به عهده علما است. اينها هستند كه اين رسالتها را نشر علوم اهل بيت بيان احكام هدايت مردم دفع شبهات از ذهن مردم اين وظيفه براي روحانيت است و جداً اگر اين وظيفه عمل نمي‌شد معلوم نبود چه روزگاري داشتيم يك روايت داريم در اين زمينه روايت بسيار خوبي است از امام عسگري(ع) مي‌فرمايد در احتجاج طبرسي (ره) نقل مي‌كند لَوْلَا مَنْ‏ يَبْقَى‏ بَعْدَ غَيْبَةِ قَائِمِنَا مِنَ الْعُلَمَاءِ[4] اگر نبودند كه جمعي از علما هستند كه بعد از غيبت امام زمان (عج) آن وقتي كه امام غايب است و نيز يَبْقَى‏ بَعْدَ غَيْبَةِ قَائِمِنَا مِنَ الْعُلَمَاءِ الدَّاعِينَ إِلَيْهِ اينها مي‌آيند دعوت مي‌كنند به همان راهي كه امام زمان (عج) دعوت مي‌كند (وَ الدَّالِّينَ عَلَيْهِ) و مردم را راهنمايي مي‌كنند به سوي امام زمان (عج) كه مردم اعتقادشان منحرف نشود و قبول داشته باشند امام زمان (ع) حجت خدا غائب است و ناظر اعمال ما است (وَ الذَّابِّينَ عَنْ دِينِهِ) اين علما هستند كه دفاع مي‌كنند از دين اسلام و بِحُجَجِ اللَّهِ با احتجاجاتي مي‌آيند دين خدا استدلال مي‌كنند وَ الْمُنْقِذِينَ لِضُعَفَاءِ عِبَادِ اللَّهِ نجات مي‌دهند ضعفا را شبهاتي در زهنشان مي‌آيد ممكن است منحرف بشوند اينها دستشان را مي‌گيرند و نجاتشان مي‌دهند (مِنْ شِبَاكِ إِبْلِيسَ) از آن تورها و دامهاي كه شيطان و تابعين شيطان مي‌گذارند نجات مي‌دهند.

لو لا بَعْدَ غَيْبَةِ اگر نبودند بعد از غيبت اين علماء لَمَا بَقِيَ أَحَدٌ إِلَّا ارْتَدَّ عَنْ دِينِ اللَّهِ كسي نمي‌ماند مگر اينكه از دين خارج مي‌شد فوج فوج مردم شبهه ايجاد مي‌شد كسي نبود هدايت بكند اين علما هستند كه نگه داشته‌اند اگر نبودند اينها كه در زمان غيبت كه احكام را بگويند اعتقاديات مردم را محكم بكنند اعتماد به مردم بدهند اگر نبودند مي‌فرمايد (لَمَا بَقِيَ أَحَدٌ) و لكن همين علماء همين مبلغين چند روز ديگر ماه رمضان متفرق مي‌شويد در شهرها در روستاها يك ماه، ماه رمضان مردم را هدايت و ارشاد مي‌كنيد راهنمايي مي‌كنيد نماز جماعت مي‌خوانيد مسائل را بيان مي‌كنيد همين اينها اگر بنوديد (ارْتَدَّ عَنْ دِينِ اللَّهِ) و لكنهم همين علما يُمْسِكُونَ قُلُوبَ ضُعَفَاءِ الشِّيعَةِ زمام قلوب ضعفاي شيعه را در دست مي‌گيرند (كَمَا يُمْسِكُ السَّفِينَةَ سُكَّانُهَا) همانطور كه كشتي‌بان زمام امر كشتي دستش است نمي‌گذرد كشتي غرق بشود و به گرداب فرو برود اين علماء همه زمام قلوب شيعه را توي دست مي‌گيرند و آنها را از غرق شدن و هلاك شدن نجات مي‌دهند در ذيل فرمود أُولَئِكَ هُمُ الْأَفْضَلُونَ اينها افضلون هستند افضل مطلق يعني اينها از همة افراد فضيلتشان عندالله بيشتر است اين وظيفه شماست و وظيفة تبليغي است كه بحمدالله شما داريد. وظيفة‌سنگيني است و ما اين را بايد يك تكليف بدانيم براي خودمان برادران عزيز شما مي‌آييد در حوزه چند سالي درس‌ها و مقدمات و سطح عالي و درس خارج، خوب خروجيش چيست؟

نبايد اكتفا بكنيد به اينكه خودتان اين معلومات را پيدا بكنيد به فكر ديگران هم باشيد به فكر ارشاد و هدايت كه اين تحصيل شما مقدمه باشد براي ارشاد و هدايت ديگران براي اينكه همين كه امام مي‌فرمايد زمان قلوب شيعيان را در دست بگيريد و نگذاريد اينها منحرف بشوند با اين وضع حساسي كه ما امروز داريم اينجور دارند عليه شيعه و عليه اسلام حتي تبليغ مي‌كنند در تمام امور اعتقادي شبهه ايجاد مي‌كنند در وجود خدا، عدل خدا، در توحيد در امامت امام زمان (ع) طول غيبت امام قضية شهادت امام حسين(ع) عزاداري براي امام همة اينها را شبه ايجاد مي‌كنند اگر ما در مقام دفاع برنيايم ممكن است بعضي‌ها در ذهنشان افراد، جوانهايي كه بي اطلاع هستند توي ذهنشان اين شبهه‌ها بماند اين وظيفة ما است اين تكليف است حالا بعضي‌ها هم پيشنهاد مي‌كنند كه يك اهرمي بگذاريد در حوزه مثلاً كسي كه مي‌خواهد از فلان مرحله مي‌خواهد ارتقاء پيدا بكند به فلان مرحله بعد شرطش اين باشد كه چه قدر تبليغ رفته باشد اگر يك گزارشي بيارند كه من چند سال در فلان جا ماه رمضان ماه محرم تبليغ رفته‌ام اگر اين تبليغ را دارد اين ارتقا را برايش بدهند اگر مدركي مي‌خواهد شرط مدرك اين باشد كه تبليغ رفته باشد و اين را پيشنهاد مي‌كنند و هنوز شوراي عالي حوزه تصميم نگرفته است.

  خیلی خوب به یاری خدا ان شاءالله بشود خوب است به جهت اینکه وظیفه است یک تکلیف است ما مسئول هستیم اگر این افرادی که اگر یک نفر خدایی نکرده گمراه بشود و هدایت نشود من و شما مسئول هستیم.

ما اطلاعاتی داریم از بعضی جاها یک آقای روحانی آقای سید روحانی بود می‌گفت مسئول این خواهرانی بودند که پیاده از اطراف مشهد آمده بودند برای زیارت شیعیانی هستند از راههای دور پیاده راه افتاده‌اند برای ایام ولادت امام هشتم آمده‌اند مشهد می‌گفت ما برای اینکه جا برایشان تهیه بکنیم و پذیرایی بشوند می‌گفت یک شب اینها نشسته بودند خوب از راه آمده‌اند و مسافر هستند در اینکه نماز شکسته بخوانیم صحبت می‌کردند همان خانم‌ها یکی می‌گفت نماز شکسته یعنی چه؟ یکی می‌گفت یعنی مهر باید شکسته باشد اگر مهر شکسته نماز بخوانیم این می‌شود نماز  شکسته یکی می‌گفت خود نماز باید نصف بشود نماز دورکعتی می‌شود یک رکعت و نماز سه رکعتی می‌شود یک و نیم رکعت ببینید اینها، خدا می‌داند خود این روحانی می‌گفت که من تعجب کرده بودم اینها شیعه هستند با اعتقاد به امام هشتم پیاده آمده‌اند مشهد مسائل نمازشان این بود.

اسم نمی‌برم در یکی از استانها ما رفته بودیم امام جمعه محترم دعوت کرده بود از جمعی از روحانیون استان ائمه جمعه بودند ائمه جماعات بودند اساتید حوزه و جمع زیادی بودند یکی از اقایان که طلبه جوانی بود از طرف سازمان تبلیغات آمده بود برای تبلیغ آن آقا در آن جلسه گفت بعد هم گزارشش را مکتوب برای من فرستاد گفت ما در بعضی از روستاها رفته‌ایم اینها اصلاً نماز خواندن را بلد نیستند گفت یک جانماز پهن می‌کنند و دوزانو می‌نشینند و ذکر می‌گویند فکر می‌کنند نماز این است. گفت یکی را دیدم نماز می‌خواند در رکوع حمد می‌خواند حمد نماز را در رکوع می‌خواند این یک جهت و یکی هم می‌گفت جلسه‌ای منعقد شد برای عقد یک خانواده‌ای که ازدواج می‌خواستند بکنند بعد یکی یکی آمدند گفتند آقا عقد ما را هم بخوان دو سال پیش از این عقد کردند و عروسی کرده‌اند کسی نبوده عقد نخواندند می‌گفت در یک جلسه ما 7 ـ 8 عقد خواندیم حالا یکی‌شان 2 سال قبل یکی 4 سال قبل 10 سال قبل ازدواج کرده‌اند و عقدشان مانده خوب اینها مسئولیت دارد من معتقدم اگر نامۀ اعمال ما را ببرند حضور امام زمان (ع) ناراضی است شک نکنید امام زمان ناراضی است آ«ها محتاج و نیازمندند ما هم بشینیم در اینجا عذر بیاوریم و نرویم.

سال گذشته در همین مدرسه فیضیه دهه عاشورا روضه بود یک هیئتی هستند در همین فیضیه دهه عاشورا مراسم دارند شب سو و چهارم بود من شرکت کردم تصادفاً آیت الله مکارم شیرازی هم آن شب شرکت کرده بودند من دیدم در آن جمعیتی که در همین فضا پر بود از جمعیت حدود 100 نفر روحانی معمم در این جلسه نشسته‌اند یک جلسه روضه دهه عاشورا خوب هر یکی اینها باید در یک منطقه‌ای باید یک مسجدی را آباد کنند نماز جماعت بخوانند احکام بگویند دهه عاشورا توی حوزه علمیه قم در دهه عاشورا، توی روضه این ههمه جمعیت (روحانی).

بالأخره الذین یبلغون رسالات الله این وظیفه است تبلیغ کند رسالت الهی را من هر وقت به این آیه می رسم یادم می‌آید ازش، یک خاطره‌ای ازش دارم اول نهضت امام (ره) حضرت امام را تبعید کردند همان سال 42 بود بعضی از این افراد تند یک مطالبی را گفته بودند که مثلاً آیت الله العظمی آقای اراکی (ره) نسبت به امام نظر مساعدی ندارند این نهضت را قبول ندارند ما گفتیم این جوری نیست خلاصه ما با یکی از دوستان رفتیم خدمت آیت الله العظمی آقای اراکی (ره) که یک مجسمه علم و تقوا بود ما درس ایشان می رفتیم خدمتشان عرض کردیم که نظر شما راجب این قیامی که امام کرده است چیست؟ ایشان یک قدری توضیح و تفصیل دادند که ما با تعبیرشان بود آقای خمینی ما با ایشان رفیق بودیم بعضی وقتها ایشان می‌آمد پیش من و با ایشان قدم زنان می‌رفتیم راهپیامیی داشتیم پیاده‌روی داشتیم از جمله این کلام مرحوم آیت الله العظمی آقای اراکی (ره) است فرمودند آقای خمینی مصداق واقعی این آیه است «الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ كَفى‏ بِاللَّهِ حَسيبا»[5] فرمود ایشان قیام کرد از شوروی نترسید از آمریکا نترسید این تعبیرات آقای اراکی است از زمام داران فعلی حاکم نترسید حرفش را زد تنها خوفش از خدا بود در ذیلش هم فرمود اگر کسی در مخیله خودش خطور کند که این قیام آقای خمینی از روی هوای نفس بوده فرمود باید از آن فکر قلبیش هم استغفار بکند کیف به اینکه به زبان بیاورد اگر به قلبش خطور کند که این قیام روی هوا بود باید استغفار کند چه برسد به زبان بیاورد.

این نظر آقای اراکی بود این آیه را هر وقت که من بهش می‌رسم این خاطره یادم می‌آید که ایشان فرمود امام مصداق این آیه است.

این وظیفه، وظیفه من و شما است مصداقش فقط امام نباشد من و شما هم ان شاءالله مصداق این آیه باشیم ما یک هماهنگی ایجاد کرده‌ایم بین معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم و دفتر تبلیغات اسلامی یک ناهماهنگی بود امسال ماه رمضان هماهنگی محقق شده معاون تبلیغی یک لیستی داده از کسانی که در آنجا مراجعه کردند که از معاونت تبلیغ اعزام بشوند آن لیست را داده به دفتر تبلیغات دفتر هم یک لیستی داده من با برادر عزیزمان حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی صحبت کرده ام ایشان فرمودند عَلَیَّ این تعبیر خود آقای واعظی است که فرمود عَلَیَّ به اینکه این آقایان را اعزام بکنیم هم آقایانی که از معاونت تبلیغ اسم شان داده شده و هم آنهایی که خودشان در دفتر تبلیغات دارند اینها باید اعزام بشوند منتها شرایطی دارند که باید آن شرایط را اینکه تخصص باشد نه آن تخصص مال یک جاهای خاص است و الا مبلغی می‌خواهد برود نماز جماعت بخواند تبلیغ تخصص لازم ندارد در شرایطش هم تنظیم می‌کنیم که ان شاءالله سهل باشد برای شما عزیزان.

تبلیغی که شما عزیزان می‌روید باید توأم با نُصح و دلسوزی باید باشد وقتی رفتید در منطقه‌ای باید مواظب باشید اعتماد ایجاد کنید برای مردم که شما دارید با دلسوزی باهاشان صحبت می‌کنید تحمیل و تهدید نیست جوری باشد که اعتماد پیدا بکنند که شما قصدتان این است که می‌خواهید هدایتشان بکنید انبیایی که داشتیم همه شان همین جور بودند نوح پیغمبر قرآن می‌فرماید: «قالَ يا قَوْمِ لَيْسَ بي‏ سَفاهَةٌ وَ لكِنِّي رَسُولٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمين»[6]حضرت نوح فرمود «أُبَلِّغُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ أَنَا لَكُمْ ناصِحٌ أَمين»[7] نوح پیغمبر می‌گوید من آمده‌ام شما را هدایت بکنم تبلیغ بکنم رسالت الهی را تبلیغ کردم وَ أَنَا لَكُمْ ناصِحٌ أَمين من ناصح هستم و دلسوز شما هستم خیر شما را می‌خواهم پیغمبرها این جور بودند حضرت صالح قوم ثمود در قرآن می‌فرماید که «فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا في‏ دارِهِمْ جاثِمين»[8] عذاب نازل شد چون ناقه را پی کردند عذاب بر آنها نازل شد آنها هلاک شدند حضرت صالح هم رویش را برگرداند و برگشت از آنجا «فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَ قالَ يا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسالَةَ رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَكُمْ وَ لكِنْ لا تُحِبُّونَ النَّاصِحين‏»[9] من رسالت خدا را تبلیغ کردم و من نصیحت کردم شما را با دلسوزی و خیرخواهی لکن شما ناصحین را دوست ندارید سعی کنید تبلیغ با نُصح همراه باشد با موعظه نصیحت دلسوزی اعتماد دادن ببینید.

نقل می‌کنند امام حسن (ع) و امام حسین (ع) بچه بودند پیرمردی را دیدند وضو می‌گرفت وضویش باطل بود هر دو رفتند پیش پیرمرد ما دو تا بچه من می‌گویم من بهتر از تو وضو می‌گیرم اون می‌گوید من شما قضاوت کن و حکم باش ببین ما دو تا یکی وضو می‌گیریم کدام بهتر می‌گیریم یک وضو امام حسن (ع) گرفت و یک وضو امام حسین (ع) گرفت خوب پیر مرد کدام بهتر وضو گرفتیم گفت والله هر دوی شما وضو را از من بهتر گرفتید یاد گرفت. اگر می‌خواستند بگویند پیرمرد عمری از تو گذشته وضو را بلد نیستی خوب این تأثیر نداشت این جور با نُصح. علی ای حالٍ این وظیفه ماست تبلیغ همراه با نُصح ان شاءالله هم موفق باشید در امور تحصیل و تبلیغ.

اگر در امر تبلیغ هم مشکلی است من به شما اعتماد می‌دههم که برادران ما در مرکز تبلیغات در سازمان تبلیغات در دفتر تبلیغات همه دلسوز هستند و هدف دارند که شما را اعزام بکنند اگر هم مشکلی بود به دفتر جامعه مدرسین بنده آنجا هستم شما ابلاغ بفرمایید ما بررسی می‌کنیم.

 

[1] . مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج ‏2، ص 825.

[2] . مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج 2، ص 829.

[3] . أحزاب، آيه 39.

[4] . الفصول المهمة في أصول الأئمة (تكملة الوسائل)، ج‏ 1، ص 604.

[5] . أحزاب، آيه 39.

[6] . أعراف، آيه 67.

[7] . أعراف، آيه 68.

[8] . أعراف، آيه 78.

[9] . أعراف، آيه 79.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.