عضو هیئت علمی موسسه آموزشی امام خمینی (ره):

ما از خطرات علوم وارداتی برای نظام تعلیم و تربیت غفلت کرده ایم

تاریخ انتشار:
شکل گیری یک نوع فرهنگ بر مبنای انسان گرایی و تفکرات اومانیستی، بازتاب علوم مختلف به ویژه علوم انسانی و انتقال دانش ها به جامعه ما است که می تواند پیامدهای منفی متعددی داشته باشد.
دانش

به گزارش بلاغ به نقل از شبستان, حجت الاسلام محمد جواد نوروزی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی امام خمینی (ره) در پاسخ به این سوال که چالش ها و معضلات رفتاری میان فرزندان و والدین تا چه اندازه به علوم انسانی غربی و وارداتی در کشور ما باز گشته و از نتایج و محصولات این علوم است، اظهار کرد: به نظر می رسد به هر حال شکل گیری یک نوع فرهنگ بر مبنای انسان گرایی و تفکرات اومانیستی، بازتاب علوم مختلف به ویژه علوم انسانی و انتقال دانش ها به جامعه ماست که می تواند پیامدهای منفی متعددی داشته باشد.

وی با اشاره به پیامدهای منفی این علوم ادامه داد: اولا در افرادی که با این دانش ها و علوم سر و کار دارند، به نوعی بی توجهی به این مبانی می تواند آنها را دچار چالش های ذاتی و مشکلات درونی کند چرا که مبانی فکری آنها یک چیز می گوید که این دانش ها با آنها در تعارض است و این مساله می تواند در ساختار نظام تعلیم و تربیت و خانواده ظهور و بروز پیدا کند.

این کارشناس علوم سیاسی تصریح کرد: به این معنا که خانواده دچار چالش می شود و می تواند این مشکلات در افراد بالقوه ظهور پیدا کند علاوه بر این چالش، این علوم می تواند جامعه ما و نظام تعلیم و تربیت و خانواده را دچار مشکلات عدیده ای کند.

حجت الاسلام نوروزی در ادامه با تاکید بر این که این علوم در عرصه نظام ارزش گذاری می تواند اختلال ایجاد کند، اضافه کرد: به طور مثال این که آیا معیار خوبی را باید با مبانی دینی سنجید - که اعتقاد ما بر این بوده و هست و نظام فرهنگی ما نیز این مساله را می پذیرد -، یا معیار خوبی را باید از دانش هایی گرفت که مبتنی بر انسان مداری است و تلاش می کند انسان منهای وحی و خدا را در کانون توجه قرار دهد و ارزش ها را به حب و بغض و انسان برگرداند؛ چالشی جدی است و مبانی آن می تواند در ساحت های مختلف به ویژه در نظام تعلیم و تربیت فرزندان ظهور و بروز پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی می توان برای مصون ماندن از پیامدهای منفی دستاوردهای علوم انسانی به ویژه در حوزه تعلیم و تربیت به کار بست، گفت: راه چاره آن است که در درجه نخست در نظام تعلیم و تربیت از کودکی تا نظام دانشگاهی بازنگری جدی داشته باشیم به این معنا که در مبانی دینی بازنگری داشته و تلاش کنیم تطبیق و انسجام درونی محتویات دانش های موجود را بر اساس مبانی دینی سر و سامان دهیم و از سوی دیگر سیستم خانواده و کودکستان ها را بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت دینی که با این مبانی تعارض دارد، بازسازی کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: راهکار بلندمدت نیز در این زمینه آن است که فلسفه تعلیم و تربیت پشتوانه تئوریک نظام علمی ما شود، یعنی آموزش و پرورش ما بر مبنای نظام دینی استوار شود که البته سندهایی در این زمینه نوشته شده اما این که تا چه اندازه بازتاب در کتاب ها و دروس تدریسی داشته، جای بحث است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی امام خمینی (ره) یادآور شد: لذا باید این حرکت را بسط و استمرار داده و در رفتار دانش آموزان جریان دهیم و این مستلزم آن است که از مبنا به سمت الگوها، رفتارها و سبک ها در ابعاد مختلف زندگی برویم تا میان رفتار و مبانی تعارض نباشد و انسجام حاصل شود.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.