رفتن به محتوای اصلی
حجت الاسلام و المسلمین دکتر واعظی:

مبلغان رابط بین حوزه و مردم هستند

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر واعظی گفت: حوزه های علمیه در تاریخ تشیع همواره خطیبان و مبلغانی را پرورش دادند که رابط بین حوزه و مردم بوده و وظیفه ترویج معارف دینی را بر عهده داشتند.
حجت الاسلام دکتر واعظی

به گزارش خبرنگار بلاغ حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در دومین همایش تجلیل از گروه های تبلیغی برتر که پیش از ظهر پنج شنبه ۱۳ اسفند ماه در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، ضمن تشکر از مبلغان و گروه های تبلیغی حاضر در این همایش گفت: جا دارد اینجا از کسانی که به تبلیغ در قالب فعالیت های گروهی می پردازند، تقدیر و تشکر می کنم.
وی در ادامه گفت: حوزه های علمیه در تاریخ تشیع به سه جهت اهمیت ویژه ای داشتند: اول اینکه تربیت علما و دانشمندان دینی که در هر عصر، چهره های برجسته ای را تربیت کرده و تحویل اجتماع داده است. دوم اینکه همواره خطیبان و مبلغانی را پرورش دادند که رابط بین حوزه و مردم بوده و وظیفه ترویج معارف دینی را بر عهده داشتند و سوم آن که خدمت رسانی روحانیت به مردم در گذشته در قالب ملجأ و پناهگاه مردم در مقابل حکومت های ظالم و همچنین خدمات اجتماعی اعم از ازدواج، قضاوت و غیره بوده است.
دکتر واعظی شرایط کنونی حوزه را اینگونه تشریح کرده و بیان کردند: با پیروزی انقلاب اسلامی شرایط محیطی عوض شده و به تبع آن این جهات نیز تغییر کرده اند؛ جهت اول و دوم که همان پرورش عالم و ارتباط بین حوزه و مردم بود، دچار آسیب و مانع نشده و نشاط درس، بحث و اخلاق در حوزه می باشد اما جهت آخر وارد فضای جدیدی شده است. قبل از انقلاب روحانیت با حاکمیت نبود اما پس از انقلاب که با محوریت حوزه بوده است باعث این شد که مردم سطح انتظارشان از روحانیت عوض شده و بسیار بالا رود؛ این ایفای نقش حوزه در شرایط جدید، نیازسنجی و زیرکی می خواهد تا با کیفیت خوبی ارائه شود.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: تبلیغ فقط چهره به چهره نیست، ایجاد گروه های تبلیغی یکی از ابتکارهاست اما این کافی نیست، باید به فضای مجازی و تبلیغ نوین نیز ورود کنیم و رعایت الزامات اخلاقی در حوزه تبلیغ، ضامن موفقیت است.
دکتر واعظی در اهمیت مهارت های ارتباطی و نیازسنجی گفت: توجه به فرهنگ و رفتار جامعه برای نوع ارتباط با مخاطب اهمیت فراوانی دارد، چرا که ذائقه ها تغییر می کند، پس مهارت های ارتباطی برای مبلغ مهم است. مورد دیگری که حائز اهمیت است آن است که زمان شناسی و نیاز سنجی جامعه مورد توجه مبلغان بوده و همواره ارتقا پیدا کند.
وی ادامه داد: از دیگر موارد مهم در تبلیغ، نگاه رحیمانه و عاطفی به مخاطب و دلسوزی برای مردم است؛ همواره میل و رغبت جهت هدایت مردم در مبلغ باشد؛ زیرا همانطور که بارها در قرآن به آن اشاره شده، رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مصداق کامل و بارز این مهم بود. مبلغ باید به مردم احترام گذاشته و از آن ها طلب احترام نکند زیرا انسان ها فطرتاً در مقابل اخلاق، دانش و معنویت متواضع هستند؛ نباید با زبان تحکم با مردم سخن گفته و عقاید خود را به آن ها تحمیل کنیم بلکه باید دل مردم با ما همراه شود.
حجت الاسلام واعظی حق مداری، منصف بودن و پرهیز از داوری های غیر منصفانه را از خصوصیات مبلغ خوب برشمرد و افزود: مبلغ باید پای سخن مردم نشسته و مردم را در جهت رفع مشکلات، تهییج، ترغیب و ساماندهی کرده و در کاستن آلام مردم تلاش کند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.