آیت‎‎الله جوادی آملی:

هرگاه حوزه‌ها سکوت کنند سیاست و مذهب به دست آل سعود و وهابیت می‌افتد

تاریخ انتشار:
حضرت آیت‎‎الله جوادی آملی با تأکید بر خطر جریان تکفیری برای جهان اسلام، گفت: هرگاه حوزه‌ها و علمای اسلام سکوت کنند آل سعود و وهابیت دست به یکی می‌کنند و یکی سیاست و دیگری مذهب را به دست می‌گیرد، مسجدین و حرمین شریفین به دست اینها می‌افتد.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش بلاغ به نقل از  خبرگزاری رسا، حضرت آیت‎الله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر شنبه در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار شد در ادامه تفسیر سوره مبارکه زمر با قرائت آیه 29 «ضَرَ‌بَ اللَّـهُ مَثَلًا رَّ‌جُلًا فِیهِ شُرَ‌کَاءُ مُتَشَاکِسُونَ وَرَ‌جُلًا سَلَمًا لِّرَ‌جُلٍ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلًا الْحَمْدُ لِلَّـهِ بَلْ أَکْثَرُ‌هُمْ لَا یَعْلَمُونَ» گفت: فرمود اگر دو خداوند در عالم باشد مانند آن است که دو کارفرمای ناسازگار درباره یک کارگر تصمیم بگیرد، چند کارفرمای ناسازگار درباره یک کارگر تصمیم بگیرند، حالا چرا نگفت مهربان و سازگار، اگر دو خدا باشند الا و لابد دو علم دارند، دیگر نمی‎توان گفت که این‎ها با هم یکی و سازگار باشند، به همین دلیل نگفت که با هم سازگار باشند اگر خدا هست علمش عین ذات اوست و اگر علمش عین ذات اوست علمشان و وصفشان که از بیرون نیامده است،  چون حتما محتاج می‎شود، چون ذات فرق می‎کند صفت هم فرق می‎کند.

وی افزود: محال نیست که دو انسان معصوم در برابر دستور خداوند هر دو یک کار را انجام بدهند، جریان حضرت موسی(ع) و هارون(ع) نیز تا حدودی شبیه همین موضوع است، چون پیامبری در همان زمان بود، گر چه که در وجود امامان(ع) هم‎‎زمانی صورت نگرفته است و در یک زمان دو امام وجود داشته باشد؛ همچنین درباره پیامبران هیچ پیامبری به طور رسمی در جایی که پیامبر دیگری بود، وجود نداشت، خداوند به هارون(ع) و موسی(ع) می‎فرماید به سمت فرعون بروید و با او با قول لین و مهربان سخن بگویید، البته در همان مقطع هم وجود مبارک موسی(ع) پیامبر رسمی بود.

مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر این حکم که دو خدا برابر یک حکم عمل بکنند محال است، اظهار کرد: در خطبه اول نهج‎البلاغه فرمود که کسی که وصف خدا را انجام دهد به صورت زائد، برای خداوند قرینی قائل شده است، صفتی که زائد بر ذات است می‎گوید من غیر از موصوف هستم، اما صفتی که عین ذات است تثنیه نمی‎شود، موصوفی که وصفش عین ذات اوست شهادت بر غیریّت نمی‎دهد، آن صفت زائد این حرف را می‎زند، صفات باری تعالی عین ذات اوست و ذات که متعدد شد صفات نیز متعدد می‎شود.

وی خاطرنشان کرد: این حرف‎ها درست است که در قرآن کریم آمده اما به برکت اهل‎بیت(ع) روشن شده است، از گذشته‎ها برخی مشکل اموی و مروانی داشتند، نظیر استکبار و صهیونیست غرض و مرض سیاسی داشتند یا جمل یا صفین را راه‎اندازی کردند اما برخی‎ها دچار شبهه علمی بودند، این سلفی از دور زمان بود، هر وقت حوزه‎ها ساکت باشد، وهابیت با سعودی می‎سازد، هر وقت روحانیت ساکن باشد و دخالت نکند سیاست را سعودی می‎گیرد، مذهب را وهابی می‎گیرد، مسجدین و حرمین را وهابیت می‎گیرد و این بد تقسیم کردنی است.

کنگره جهانی برائت از تکفیری‌ها اتفاق مبارکی است

حضرت آیت‎‎الله جوادی آملی برگزاری «کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای اسلام» را اتفاق مبارکی دانست و ابراز کرد: اکنون به برکت قیام امام(ره) و خون‎های پاک شهدا و تلاش‎های رهبر معظم انقلاب و مراجع بزرگ‎ترین همایش در قم برگزار می‎شود، شما عزیزان باید با این‎ها گفت‎وگو و مصاحبه داشته باشید تا با دست پر از این کشور بازگردند، از 83 کشور در قم حضور دارند، دعوت این افراد کار آسانی نبود، همه مراجع، حوزوی‎ها، دانشگاهی‎ها و تقریبی‎ها تلاش کردند تا این‎ها بیایند.

وی خطاب به طلاب و فضلای حوزه ادامه داد: شما حرف‎های عمیق توحیدی خودتان را به اینها بیان کنید، حضور در جلسه لازم بود شرکت کنید، ایراد و ارائه مقاله لازم است، اگر دیر بجنبید نظیر آن چه در حرمین شریفین اتفاق افتاده است برای ما اتفاق می‎افتد، آنها تقسیم‎‎ بندی بدی انجام دادند، مذهب و مسجد را به وهابی‎ها دادند و سلطنت را به سعودی‎ها دادند و مقبره ائمه(ع) را تخریب کردند، آن روز کسی نبود صداش در بیاد، اما امروز که داعش به وجود آمده حوزه علمیه مقتدر است.

به برکت انقلاب اسلامی قم مرکز علم دین شده است

مفسر برجسته قرآن کریم گفت: قبلا می‎گفتند علم را بیاموزید اگر چه در چین باشد اما امروز شرق و غرب می‎گوید علم را بیاموزید اگر چه در قم، اگر چه در ایران باشد، بیش از 70 ملیت در قم آمدند و دارند درس می‎خوانند، صدای شهدا، امام خمینی(ره)، انقلاب و اهل‎بیت(ع) به گوش همه رسیده است، اکنون فرصت بسیار مناسبی است که شما این کار را انجام دهید، بگذارید با دست پر برگردند و آن‎‎ها را رها نکنید، شبهات آنان را گوش دهید و پاسخ‎های آن را بیان کنید، قرآن کریم همه شبهات را جواب داده و همه معارف را در اختیار ما گذاشته است که نه سلفی بماند و نه خلفی از این سلف باقی بماند.

وی در ادامه تفسیر آیه 29 سوره مبارکه زمر خاطرنشان کرد: قرآن کریم آیاتی دارد که درکش برای بسیاری از این خواص سخت است، اما همان آیات را به صورت رقیق درآورده، اگر چند کارفرمای ناسازگار بخواهند عالم را اداره کنند، برخی از حکمای ما هنوز برهان تمانع که در سوره انبیا است را نفهمیده‎اند، این با درس خواندن حل نمی‎شود، همان معنا را خداوند در آیه محل بحث به صورت شفاف و روشن بیان کرده است.

حضرت آیت‎‎الله جوادی آملی افزود: آثار تربیتی و اخلاقی قرآن کریم این است که برخی همواره در راه راست استقامت می‎کنند، انسان اگر موحد محض بود استقامت در راه راحت است، اگر موحد محض نبود یا ملحد محض است یا یک شرک رقیقی هم دارد، این که در کنار خداوند یک ولی و اما وجود دارد شرک است، این است که اکثر مومنان یک نمونه شرک رقیقی دارند، این که می‎گویند اول خداوند و دوم فلان شخص این خود یک نوع شرک رقیق است.

وی ادامه داد: اگر کسی هوای نفس خود را شریک الله قرار داد، قدری به اراده الهی و قدره به اراده هوای نفس خود کار می‎کند، در هرج و مرج است، اگر کسی افزون بر عمل به اراده الهی و عمل به هوای نفس خود بر اساس هوای نفس دیگران نیز عمل می‎کنند دچار یک هرج و مرج فراوان و دامن‎گیری دارد، عده‎ای هم هستند که تنها بر اساس اراده الهی عمل می‎کنند، این‎ها کسانی هستند که مناجات شعبانیه را می‎توانند درک کنند.

مراحل عرفانی مناجات شعبانیه

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به این‎‎که در مناجات شعبانیه تعبیراتی هست که ویژه افراد خاصی است، ابراز کرد: در مناجات شعبانیه ابتدا منادات و سپس مناجات است که نجوا بعد از ندا است، وقتی به حالت نجوا رسید و پس از مناجات کردن می‎گوید خداوندا اکنون تو مناجات بکن تا من بشنوم و این تنها کافی نیست به من نگاهی بکن که من همچون موسی کلیم صعقه داشته باشم، در آن حالت می‎گوید خداوندا اگر تو بگویی چرا نکردی من نیز از تو می‎پرسم چرا تو نگذشتی، این را در آن حالت تنها انسان می‎توان بگوید، این از آن کسی است که مناجاتش تمام شد و خداوند گوش داد، در دعای افتتاح نیز پیامبر(ص) به ما دستور و اجازه داده است که با خداوند ادلال یعنی ناز بکنیم، کسی می‎تواند با خداوند ناز کند که به مراتب بالای توحید رسیده است.

وی بیان کرد: ما اگر بخواهیم موحد هستیم یا نه راه دارد، این که به ما فرموده‎اند مراقبه داشته باشیم برای همین است، ما اگر هر روز به دنبال زید و عمرو باشیم می‎شویم مصداق این آیه «فِیهِ شُرَ‌کَاءُ مُتَشَاکِسُونَ »، مهندس عالم ذات اقدس اله است که به وسیله انبیا و اهل‎بیت(ع) راه را به ما نشان داد، عقل منبع دین نیست، عقل کاشف است، عقل چراغ خوبی است نه این که حکمی داشته باشد، از عقل هیچ حکمی صادر نخواهد شد.

حضرت آیت‎‎الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: خود عقل می‎گوید من می‎فهمم که نمی‎فهمم، همین را می‎فهمم که بانگ جرسی می‎آید، یک سفری یک مقصدی و یک قافله‎ای است، مانند این‎که از آفتاب و چراغ کاری ساخته نیست، خداوند می‎فرماید اگر شما بیراهه نروید من تمام سدها را پر می‎کنم، حالا که این کار را نکردیم باید استغاثه کنیم و نماز باران بخوانیم، فرمود اگر یهودی‎ها و مسیحی‎ها به کتاب‎های خود عمل کنم من تمام نعمت‎ها را برای آنان می‎آورم.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.