حجت الاسلام و المسلمین قطبی مطرح کرد؛

حضور کمرنگ مبلغان در فضای مجازی / ماه مبارک رمضان قله تبلیغات دینی است

تاریخ انتشار:
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به ظرفیت های ماه مبارک رمضان برای فعالیت مبلغان و گسترش تبلیغات دینی، گفت: نسبت به عرضه محصولات دینی ضعفی جدی و ناکارآمدی دیده می شود و ورود به عرصه های مجازی و حمایت از تولید محصولات مذهبی و افزایش کیفیت ...
حجت الاسلام قطبی

به گزارش بلاغ به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در نشست خبری ویژه تبلیغات دینی ماه مبارک رمضان، با بیان اینکه شرایط ماه رمضان اقتضا می کند که قله تبلیغات دینی محسوب شود، گفت: ماه رمضان بهار قرآن، دین، تبلیغ و ترویج معارف دینی است، مجموعه حرکت بشری بنابر روایات در شب های قدر رقم میخورد و فرصتی است تا رشد و تعالی انسان رقم بخورد.
وی در ادامه افزود: می توان گفت ماه مبارک رمضان و شب قدر تا شب قدر سال رشد و تعالی دینی و معرفتی انسان است، مردم در ماه مبارک رمضان نسبت به مسائل معنوی رغبت بیشتری دارند و برنامه های بسیاری در سطح جامعه به ویژه مساجد در ماه مبارک رمضان اجرا می شود، در طول سال اگرچه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اعزام مبلغ به نقاط مختلف دارد اما به دلیل شرایط خاص ماه مبارک رمضان این مسأله در ماه مبارک رمضان از ارزش و ویژگی بیشتری برخوردار است.
حجت الاسلام و المسلمین قطبی با اشاره به فعالیت های مبلغین در زمان تبلیغ، تصریح کرد: برپایی نماز جماعت از مهمترین مأموریت های یک مبلغ است، علاوه بر این فعالیت های اقماری شکل گرفته در مساجد نیز باعث می شود مبلغ مأموریت های جدیدی پیدا کند، فعالیت هایی که بستگی به شرایط موجود دارد و مبلغ با توجه به ظرفیت ها در این فضا اقدام به انجام وظایف خود بسته به توان و ظرفیتهای خود می کند.
*مبلغ نماینده اهل بیت است
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، خاطرنشان کرد: حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار با نخبگان تبلیغی کشور فرمودند مبلغ در حوزه تبلیغی خود نماینده اهل بیت(ع) محصوب می شود، بعنوان کسی که وظیفه وی تشریح دین و ترویج فرهنگ دینی و مکتب اهل بیت(ع) است؛ این تعبیر درستی است که مبلغ را نماینده اهل بیت(ع) بدانیم.
وی با بیان اینکه مبلغ باید حد وسط خوف و رجا را در فعالیت تبلیغی خود در پیش بگیرد، اظهار کرد: اخلاق، احکام، عبادات از مهم ترین مسائلی است که مبلغین باید نسبت به آن پاسخگو باشند، تلاش ما این است که فعالیت مبلغین از مسجد به اقمار موجود در اطراف مسجد گسترش داده شود و محدود به مسجد نباشد، همکاری با کانون های مساجد، پایگاه های بسیج و فعالیت در دامنه تأثیر مسجد از اهداف مهمی است که امسال به دنبال دستیابی به آن هستیم.
حجت الاسلام و المسلمین قطبی با اشاره به لزوم فراهم بودن شرایط برای دستیابی مردم به مبلغان دینی در هر زمان و مکانی، عنوان کرد: این یک آرمان است که مردم بتوانند در زمینه مسائل معرفتی و دینی همواره در ارتباط با کارشناسان دینی و مذهبی باشند، این یک آرمان است که اصحاب رسانه در این زمینه میتوانند یک پروند ویژه برای مسائل فرهنگی و تبلیغی باز کرده و به واکاوی این موضوع بپردازند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه سهم ما در ارتباط با مردم نسبت به نهادهایی نظیر آموزش و پرورش و صداوسیما بسیار کمتر است، تصریح کرد: ارتباط مبلغین با نوجوانان و جوانان بسیار کمتر از ارتباطی است که این نسل با رسانه های و فضای سایبر دارند، در حقیقت دامنه ما در زمینه ارتباط با نسل جوان و نوجوان در عصر ارتباطات نسبت به دیگر دستگاه های اثرگذار بسیار کوتاه تر و کمتر است.
*از تبلیغ کوتاه مدت نمی توان انتظار تأثیرگذاری زیادی داشت
وی ادامه داد: با شرایطی که وجود دارد نمی توان از مدت زمان کوتاه تبلیغ یک مبلغ در شهر و یا روستایی انتظاری بیش از این داشت، اگرچه فعالیت های مبلغان بسیار مؤثر بوده است و حضور و اقبال مردم در مراسمات مذهبی بخشی از تأثیرات مبلغین و فعالیتهای تبلیغی آنها در جامعه است.
حجت الاسلام و المسلمین قطبی با بیان اینکه در عرصه فعالیت های تبلیغی فعالیت های خوبی صورت گرفته است، اظهار کرد: نسبت به عرضه محصولات دینی ضعفی جدی داریم و ناکارآمد بوده ایم، محصول دینی قابل تکثیر است و می تواند این مفاهیم را به خوبی به دیگران منتقل و در جامعه پخش کند، در فضای مذهبی محصولات بسیار کمی در اختیار جامعه است، درواقع محصول جدی وجود ندارد و شاهد انگشت شمار بودن این محصولات هستیم. وی با اشاره به فروش حدود 500هزار قلم قرآنی در کشور، تصریح کرد: با یک محصول میتوان تأثیر بسیاری بر مخاطبین داشت، واقعیت این است که ما عرصه های فراوانی در حوزه دینی و مذهبی داریم که از آن غافل بودیم و نتوانستیم از این ظرفیتها استفاده کنیم، دیگر عرصه ها هم امکان تولید محصول را دارند و هم به خوبی از ظرفیت های خود استفاده می کنند.
*پاسخگویی به شبهات در فضای مجازی بسیار کمتر از شبهات است
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با اشاره به حجم شبهات موجود در فضای مجازی، گفت: حضور ما و پاسخگویی ما در فضای مجازی نسبت به شبهات موجود بسیار پایین تر است، این موضوع باعث شده است فعالیت های تبلیغی نیز تحت شعاع قرار بگیرد، ما در سیاست های خود در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برنامه های منظم و منسجمی برای حضور مؤثر و قوی در فضای مجازی و شبکه های مجازی داریم.
حجت الاسلام و المسلمین قطبی در ادامه افزود: برخی عرصه ها از کنترل مبغلین و علما خارج شده است و موجب کاهش سطح تأثیر مبلغین شده است، مسائل آموزشی و تعلیمی، حل و بررسی اختلافات از مسائلی است که به صورت سیستم های رسمی درآمده است، در گذشته خانواده ها برای حل مسائل خود به روحانیت مراجعه می کردند و روحانی نیز بنابر آموزه های دینی و قرآنی به دنبال حکمیت بود و به دنبال رفع مشکل بود اما دستگاه قضایی بنابر وظایف خود به دنبال اجرای حکم و تنبیه متهم است.
وی بالا بودن سطح تماس مبلغین و طلاب و روحانیت را موضوعی لازم برای جامعه دانست و عنوان کرد: زمانی که می خواهیم جامعه ما دینی، فرهنگی و مذهبی باشد در همه لایه های زندگی نیازمندیم مطابق شریعت و دین عمل کنیم، در این شرایط باید کسانی باشند که دین را تفسیر کنند که همان مراجع هستند، کسانی باید دین را تبیین کنند که علما و فضلا هستند و کسانی باید دین را تبلیغ کنند که همان مبلغین هستند و این موضوع نیازمند بالا رفتن سطح تماس حوزه و روحانیت با جامعه است.
*نخستین وظیفه دفتر تبلیغات اسلامی تأمین محتوای تبلیغ است
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، تأمین محتوای تبلیغ دین را اولین وظیفه دفتر تبلیغات اسلامی ذکر کرد و گفت: مجموعه دستاوردهای علمی دفتر تبلیغات بیش از 2700عنوان کتاب شده است، این مجموعه ای است محتوایی که البته در برابر نیازهای جامعه کم است و لازم داریم که این میازن افزایش پیدا کند.
حجت الاسلام و المسلمین قطبی ادامه داد: بخش دوم مأموریت دفتر تبلیغات اسلامی توانمند سازی مبلغان است، آموزش روش های تبلیغ، ارتباط با مخاطبان، آموزش زبان های مختلف خارجی و به طور کلی آنچه مبلغ برای تبلیغ نیاز دارد از برنامه های آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی برای مبلغان است.
وی با بیان اینکه دفتر تبلیغات اسلامی تنها در اصفهان و مشهد شعبه دارد، تصریح کرد: دفتر تبلیغات اسلامی به دلیل محدودیت شعب خود همواره در تعامل با سازمان تبلیغات اسلامی کشور به عنوان یک بازوی نیرومند فرهنگی تبلیغی است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان،در پایان خاطر نشان کرد: ورود به عرصه های مجازی و شبکه های اجتماعی، ورود جدی به عرصه های فناوری و حمایت از تولید محصولات مذهبی و افزایش کیفیت محتوایی تبلیغ از مأموریت هایی است که دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به عنوان راهبرد و سیاست های خود در نظر گرفته است.

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.