حجت الاسلام ماندگاری گفت:

آزمایش و امتحان سنت الهی است/ عده ای در مسجد حسینی و در بیرون یزیدی می شوند

تاریخ انتشار:
برخی افراد در مجالس، هیئت ها و مساجد حسینی می شوند اما در مغازه ها، اداره ها و غیره یزیدی می شوند و مانند یزید عدالت را زیر پا گذاشته و در حق مشتری ظلم می کنند یا رشوه می گیرند.
ماندگاری

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی ماندگاری، امشب در جمع عزاداران امام حسین علیه السلام در حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به سخنرانی پرداخت.

عاشورا کلاس مدیریت بحران

این نخبه تبلیغی به حتمی بودن امتحانات در دنیا اشاره کرد و گفت: آزمایش و امتحان در دنیا حتمی و از سنت های الهی  بوده و یکی از وظایف مهم ما در زندگی دنیایی مدیریت این امتحانات و یا به بیانی دیگر مدیریت بحران می باشد.
ماندگاری با بیان اینکه واقعه عاشورا یکی از امتهانات مهم در طول تاریخ است، نتیجه گرفت: با تأمل و تفکر صحیح و دقیق در واقعه عاشورا می تواند نتیجه گرفت که یکی از درسهای مهم عاشورا مدیریت بحرانها و امتحانات زندگی است.
وی با قرائت آیات و روایاتی در مورد امتحانات الهی بیان داشت: با توجه به این آیات و روایات می توان سه مطلب مهم را فهمید:
1- امتحان در دنیا حتمی و از سنت های الهی می باشد.
2- امتحان همگانی بوده و مختص مومنین یا کفار نمی باشد.
​3- امتحانات زندگی متنوع و متعدد می باشد، بنابراین با از پس دادن یک امتحان نمی توان گفت که دیگر امتحانی نخواهم داشت.
حجت الاسلام ماندگاری به فرمایش امام سجاد علیه السلام به فردی که دعا می کرد مورد امتحان واقع نشود ولی امام فرمودند دعا کن که از امتحان سربلند بیرون بیایی چون امتحان در زندگی حتمی است، اشاره نمود و گفت: با توجه به این روایت این بیت شعر درست نمی باشد که می خوانند: بي امتحان مرا به غلامي قبول کن‏ * رسوا شود اگر دل من امتحان دهد.

امتحانات زندگی سه نوع اند

رئیس مؤسسه روایت سیره شهدا در ادامه به روایتی از امام صادق علیه السلام و سوال اصحاب از ایشان مبنی براینکه بعضی ها بسیار ثروتمند و بعضی ها بسیار فقیرند پس چگونه همه امتحان می شوند؟ و جواب امام علیه السلام اشاره کرد و توضیح داد: امتحان های زندگی سه نوع هستند:
1 - امتحان با داده های خدا؛ یعنی نعمت هایی که خداوند متعال به ما عطا نموده است، اعم از ثروت، قدرت، جمال و غیره.
2- امتحان با نداده ها، یعنی نعمت هایی که خداوند متعال به ما نداده است، مانند دعاهایی که مستجاب نمی شوند.
3- امتحان با گرفتن داده ها، یعنی با گرفتن نعمت هایی مانند اولاد، ثروت و غیره که خداوند متعال عطا نموده است.

آیات مظلوم قرآن

وی به توضیح هر کدام پرداخت و با بیان اینکه بعضی آیات قرآن مظلوم هستند، یعنی مردم نصف آن را می دانند اما نصف دیگر را نمی دانند و یکی از آن آیات، آیه 40 سوره نمل می باشد که می فرماید: «هَذَا مِن فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنِی أَأَشْکُرُ أَمْ أَکْفُرُ * این از فضل پروردگار من است تا مرا بیازماید که آیا سپاسگزارم یا ناسپاسى مى‏کنم»، گفت: جزء اول این آیه را پشت برخی ماشینها و کارخانه ها و غیره می زنند و به گمان خود فکر می کنند که خدا آنها را دوست داشته که این نعمت را به آنها داده و حتما بقیه را دوست نداشته که به آنها نداده است؛ اما بر جزء دوم آیه توجه نمی کنند که اینها همه وسیله امتحان الهی است.
حجت الاسلام ماندگاری به فرمایش امام حسین علیه السلام در بدو ورود به کربلا که فرمودند: اعوذ بالله من الکرب و البلاء اشاره کرد و اظهار نمود: امام علیه السلام با این بیان می خواستند به ما بفهمانند که مدیریت امتحان های الهی کار بسیار سختی است و هر کس که گمان می کند آسان است در اشتباه می باشد.
این کارشناس مذهبی به فراضی از صلوات شعبانه «الفلک الجاریة فی اللجج الغامرة یأمن من رکبها و یغرق من ترک‌ ها» اشاره نمود و توضیح داد: اهل بیت کشتی جاری بوده و در طول تاریخ جریان دارند و مربوط به 1400 سال پیش نیستند بلکه همین الآن هم می توانند دست ما را بگیرند و سوار کشتی نمایند.

بعضی ها عادت دارند بر امام دیروز احترام بگذارند نه امام امروز

رئیس مؤسسه روایت سیره شهدا با انقاد از برخی ها که واقعه عاشورا را نقطه می دانند که در فصلی از تاریخ اتفاق افتاده و تمام شده است و عادت دارند که یزید دیروز را لعنت کنند نه یزید امروز را و بر امام دیروز احترام بگذارند نه امام امروز، ابراز نمود: عاشورا یک نکته نیست بلکه یک خط است که در طول تاریخ جاری است، یعنی هم امام حسین جاری است و هم یزید جاری است و انسان باید انتخاب کند که در کدام لشکر باشد.
وی ادامه داد: این فراض صلوات شعبانیه به ما می آموزد که کشتی اهل بیت در همه مکانها و همه زمانها جاری است و ایشان می توانند ما را سوار بر کشتی نمایند.

مردم در مدیریت بحران سه گروهند

حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری با بیان اینکه لجج غامره یعنی موجهای بلند تو در تو در دریاهای توفان زده و هر انسان عاقلی می فهمد که در چنین وضعیتی انسان به تنهایی نمی تواند نجات یابد و نیاز به کشتی دارد، اظهار داشت: مردم در بحرانها سه نوع مدیریت می نمایند:
​1- گروه اول مدیریت بحرانهای زندگی را به دست اولیاء الهی می سپارند؛ این افراد در تمام امتحانات سربلند می شوند و هر چند که سختی هم می کشند اما آرامش نیز دارند مانند امام حسین علیه السلام که در گودال قتلگاه که می فرماید: الهی رضاً برضائک و حضرت زینب کبری سلام الله علیها که می فرماید: ما رأیت الا جمیلا.
​2- گروه دوم مدیریت بحرانها و امتحانات را به دست اولیاء طاغوت می سپارند؛ مانند بعضی از کسانی که خداوند متعال نعمت جمال و زیبایی به آنها داده است که خود را آرایش کرده و در دید نامحرمان قرار می دهند و بعضی افراد ثروتمند که از غرب الگو می گیرند.
​3- گروه سوم گروهی هستند که بدون امام و سرگردانند؛ مانند افرادی که یک روز پشت سر امام حسین علیه السلام بودند و یک روز در مقابل آن حضرت.

200 هزار زوج منتظر جهیزیه ی سه میلیونی

این کارشناس مسائل مذهبی با انقاد از برخی ثروتمندان، ابراز نمود: برخی افراد تا به ثروتی می رسند از طاغوت حمایت می کنند و با الگو برداری از زندگی غربی فقرا و نیاز مندان را فراموش می کنند و ماشین های آنچنانی سوار می شوند و به همدیگر پوز می دهند، این در حالی است که 200 هزار زوج تحت پوشش کمیته امداد منتظر یک جهیزیه سه میلیون تومانی هستند که زندگی مشترک خود را شروع نمایند.
این نخبه تبلیغی با بیان اینکه الآن هم عده ای هستند که می خواهند خودشان بحرانها را مدیریت کنند و بدون امام و سرگردانند، گفت: افرادی هستند که معلوم نیست مدیریت زندگیشان دست کیست، مانند افرادی که در محرم و سفر اهل روضه و منبر می شود اما بعد از این ایام در عروسی ها رفتار متفاوتی از خود نشان می دهند یا افرادی که وارد حرم یا مسجد که می شوند چادر می پوشند و امام حسینی می شوند اما بیرون که می روند برعکس عمل می کنند.
وی با انتقاد از چنین افرادی ادامه داد: برخی افراد در مجالس، هیئت ها و مساجد حسینی می شوند اما در مغازه ها، اداره ها و غیره یزیدی می شوند.

دیدگاه‌ها

ناشناس 14:21 - 1397/03/14

تشکر اجرکم عندالله

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.