مسئول بخش داستان اداره مکتوب هنری در گفت و گو با بلاغ مطرح کرد؛

افعی کُشی موضوعی اجتماعی/داستان مردم جامعه را به طور مستقیم یا غیر مستقیم با خودش سرگرم می کند

تاریخ انتشار:
مهدی فیروزجایی گفت:داستان اساسا ابزاری است برای اتقال پیام و محتوا است و فرقی ندارد که این محتوای ارزشی باشد یا غیر ارزشی؛ ابزاری که مردم جامعه را به طور مستقیم یا غیر مستقیم به خودش سرگرم می کند.
مهدی فیروزجایی

مهدی کرد فیروزجایی طلبه رمان نویس و مسئول بخش داستان اداره مکتوب هنری می باشد. از او رمانهایی به نام «گرگهای تیمور قلعه» از نشر سروش، «بهم رسیدن در میانسی» از نشر شهرستان ادب و رمان بزرگسال «افعی کشی» از نشر کتابستان منتشر شده است.
بهم رسیدن در میانسی یکی از داستان های موفق وی می باشد که جوایزی را در جشنواره های معتبر مانند جشنواره سراسری داستان انقلاب، جشنواره داستان اشراق و جشنواره داستان طلوع خرداد شده است.
یکی دیگر از آثار این طلبه نویسنده رمان افعی کشی می باشد که درسال 1395هم زمان با نمایشگاه کتاب در اردیبهشت ماه به بازار آمد؛ خبرنگار بلاغ به بهانه چاپ مجدد این رمان در این روزها با نویسنده آن به گفت و گو نشسته است که در ادامه می خوانیم.

*به نظر شما  ادبیات داستانی چه نقشی می تواند در تبلیغ دین داشته باشد؟

داستان اساسا ابزاری است برای اتقال پیام و محتوا است و فرقی ندارد که این محتوای ارزشی باشد یا غیر ارزشی؛ ابزاری که مردم جامعه را به طور مستقیم یا غیر مستقیم به خودش سرگرم می کند، از این رو داستان ابزاری مهم است برای ابلاغ پیام و وقتی چنین ابزاری وجود دارد چرا در تبلیغ دین مبین اسلام از آن استفاده نشود؟ نقشش در تبلیغ مفاهیم دینی آنقدر زیاد است که خدای متعال در کتاب مُنزَلَش برای تبیین مفاهیم ارزشی در زمین برای خلقش به نقل داستان هایی از سرگذشت دیگر اقوام و پیامبران می پردازد بطوری که بخش قابل توجهی از این متن شریف داستان است و این نشان دهنده اهمیت و نقش آفرینی داستان در امر تبلیغ می باشد.

* به نظر شما ساختار داستان و مهارت نویسنده در تاثیر گذاری چه نقشی دارد؟

البته قائل به اهمیت برای ساختار داستان هستیم و باید تلاش شود که بهترین ساختارها خلق شود همچنان که خداوند احسن القصص را روایت می کند. مطمئنا روایت داستان با ساختار ضعیف و عدم رعایت اصول فنی جفا کردن در حق مطلب و یا محتوا می باشد.

*منظور از مشغول شدن مستقیم و غیر مستقیم جامعه چیست؟

مستقیم به این شکل است که مخاطب می نشیند و داستان یا رمان می خواند، غیر مستقیم هم به این شکل است که برخی فیلم ها، نمایشنامه ها و محتواهای فضای مجازی از داستان گرفته می شود بطوریکه بسیاری از فیلمهای برنده اسکار از رمان و داستان گرفته شده اند، برترین فیلمهای تاریخ سینمای ما و  بسیاری از معروفترین سینما گران ما نیز مدیون متون داستانی هستند، مانند: گاو، ناخدا خورشید و غیره.

*داستان و ادبیات داستانی تا چه اندازه می تواند در غنای فیلم و صنعت سینما و فضای مجازی نقش ایفا نماید؟

بنا به گفته بسیاری از صاحب نظران مشکل سینمای ما، مشکل فیلم نامه است و فیلم نامه خوب هم از داستان خوب تولید می شود پس باید به فکر تولید داستان خوب و قابل دفاع و قابل ارائه بود.
همچنین بسیاری ازمتنهای منتشر شده در فضاهای مجازی نیز برشهایی از متون داستانی هستند، حالا کاری به محتوایشان نداریم  اصل ابزار بودن منظور است.

*به عنوان مسئول بخش داستان اداره مکتوب هنری دفترتیلیغات اسلامی توضیح مختصری در مورد فعالیت ها و برنامه های این بخش بفرمایید؟

فعالیت بخش داستان بیشتر تشویق و حمایت از طلاب مبلغ داستان نویس است، یعنی طلابی که داستانهایشان دورنمای تبلیغ دینی داشته باشد.

*حمایت ها به چه شکلی صورت می گیرد؟

حمایت های بخش داستان اداره مکتوب هنری  شکل های گوناگون دارد، از جمله حمایت مالی از طرح های طلاب که در فرایند خاص خودش انجام می گیرد و حمایت های غیر مادی نظیر برگزاری کارگاه های ارتقاء مهارت طلاب مبلغ داستان نویس است که دوره اول آن هم اکنون توسط ابراهیم اکبری دیزگاه که خودشان از نویسنده های خوب کشورمان هستند و تجربه نوشتن داستان و رمان تبلیغی دارند در حال برگزاری است و دوره های بعدی هم در صورت تقاضای طلاب مبلغ جدید به طور مستمر برگزار می شود.

*آیا خواهران طلبه هم می توانند از حمایت های این اداره استفاده کنند؟

بله، این حمایت ها اختصاص به برادران ندارد. ببینید یک اتفاقی که این سال ها افتاده است روی آوردن جمعی از طلاب خواهر به فیلم نامه نویسی است که البته بازخورد خوبی از این مسئله گرفته نشده است؛ ولی طلاب خواهری که در حوزه داستان نویسی مشغول فعالیت شده اند توفیقات خوبی به دست آوردند و در تراز کشور ظاهر شده اند و حتی جوایز کشوری نیز دریافت نموده اند.
در این بخش علاوه بر حمایت از خواهران داستان نویس از آن دسته از فیلم نامه نویسان مبلغه ای که بخواهند در حوزه داستان فعالیت کنند نیز حمایت می شود و کارگاه های ارتقاء مهارت برای آنها نیز تشکیل می گردد.

*آیا فعالیت بخش داستان اداره هنری و مکتوب محدود در داستان نویسی است یا برای قالب های دیگر مانند مستند نگاری و خاطره نویسی هم برنامه دارید؟

فعالیت های بخش داستان منحصر در داستان نویسی نمی باشد به عنوان مثال برای طلابی که به تبلیغ سنتی مشغول هستند برنامه های حمایتی و تشویقی برای تولید متن های روائی از مشاهدات و خاطراتی که کارکرد تبلیغی دارند در نظر گرفته شده است که انشاءالله بعد از تدوین قوانین و آماده شدن مقدمات اعلام می شود.

*به عنوان آخرین سئوال ظاهرا به تازگی رمان افعی کُشی تجدید چاپ شده است، در مورد این کتاب و موضوعش توضیح بدهید؟

 افعی کُشی، موضوعی اجتماعی دارد و به تاثیر منفی ماهواره بر خانواده ها و دیگر واقعیت تلخ جامعه که اعتماد کاذب و خرافه گرایانه به موضوع رمالی است، می پردازد. که در نمایشگاه کتاب امسال منتشر شده و الان هم به چاپ دوم رسیده است.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.