کتاب شهدا مدافع حرم روحانی توسط گروه تبلیغی فاطمه الزهرا تولید می شود
مهدی منصوریان از فعالان عرصه هنر و مسئول گروه تبلیغ نوین فاطمه الزهرا سلام الله علیها، اداره تبلیغ مکتوب و هنری معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی به گفتگو با خبرنگار بلاغ پرداخت و گفت: ما در تولید نرم افزارها تلاش کردیم به صورتی کار کنیم که مخاطبین بتوانند برای سالهای زیادی از محصولات ما استفاده کنند و به اصطلاح نرم افزارهای یکبار مصرف با عمر زمانیِ کوتاه نداشته باشیم. که به لطف خدا با رصد مخاطبان میتوان گفت به این مهم دست پیدا کردهایم.در حال حاضر تولید 5 جلدی کتاب شهدای روحانی مدافع حرم را با حمایت دفتر تبلیغات اسلامی در دستور کار داریم.
متن کامل گفتگو با مهدی منصوریان در ذیل تقدیم خوانندگان می شود.
لطفا به طور کامل گروه تبلیغی خود را معرفی بفرمایید؟واینکه از چه زمانی فعالیت های گروه شروع کرده اید و چه انگیزه ای باعث شد شما به این عرصه وارد شوید؟
گروه تبلیغی فاطمه الزهرا سلام الله علیها در سال 1394 با گرفتن مجوز از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به صورت رسمی شروع به فعالیت کرد. پیش از این فعالیت ها گروه با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی و تحت عنوان کانون مساجد صورت می گرفت.
در این گروه بیش از پانزده نفر از طلاب و نیروهای تخصصی مشغول به فعالیت هستند. و با هدف ایدهپردازی برای فعالیتهای فرهنگی جدید و کاربردی فعالیت میکنند.
در ابتدا هدف اصلی ما ورود به حوزههایی بود که دیگر مؤسسات و گروهها فرصت یا توان اجرای آنها را نداشتند. لذا قبل از ورود به هر حوزهی فعالیتی ابتدا تحقیقات گوناگونی صورت می گرفت تا کارهای مشابه رصد شود و به این وسیله از موازی کاری جلوگیری شود.
رویکرد گروه ما رویکرد تولیدی است. تولید محصولات فرهنگی اعم از کتاب، فلش کارت، نرم افزار و مجموعههای نمایشگاهی که در حال حاضر زیر نظر بخش مکتوب و هنری تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی انجام میشود.
موضوع تخصصی شما در امر تبلیغ گروهی چیست و کمی در مورد اهمیت آن توضیح دهید؟
اگر بخواهیم خودمان را به صورت تخصصی ارزیابی کنیم باید به سراغ بخش تولید نرم افزارهای اندرویدی برویم. گروه ما با تولید چند محصول کاربردی در زمینه تبلیغ و روایتگری، توانسته است رزومه خوبی را در این بخش به مخاطبان عزیز عرضه نماید.
ما در تولید این نرم افزارها تلاش کردیم تا به صورتی کار کنیم که مخاطبین بتوانند برای سالهای زیادی از محصولات ما استفاده کنند و به اصطلاح نرم افزارهای یکبار مصرف با عمر زمانیِ کوتاه نداشته باشیم. که به لطف خدا با رصد مخاطبان میتوان گفت به این مهم دست پیدا کردهایم.
نرم افزارهای تولیدی ما بیشتر جنبه تبلیغی داشته و برای مبلغین و روحانیون تولید شده است؛ که به صورت خلاصه آنها را معرفی میکنم:
نرم افزار اندروید طنز منبر: آموزش سخنرانی شاد به همراه محتوای خام و موضوع بندی شده جهت ارائه سخنرانی و کلاسداری به صورت طنز و جذاب. بخش اندروید این نرم افزار در حال حاضر بیش از ده هزار کاربر فعال در کافه بازار دارد.
نرم افزار اندروید گنجینه روضه: آموزش فشرده روضه خوانی و مداحی به همراه ارائه روضههای معصومین و اصحاب امام حسین علیه السلام. این نرم افزار به گونهای دسته بندی شده که روضههای مداحان و سخنرانان کشوری به صورت دسته بندی شده، بر اساس مناسبت و شخصیتها قابل دسترسی و استفاده است.
نرم افزار اندروید سخنران: آموزش سخنرانی روشمند توسط اساتید سخنرانی، سوژه های سخن، سخنرانیهای کوتاه، سخنرانی های موضوعی، سخنرانیهای مکتوب و سخنرانیهای مناسبتی از بخشهای مختلف این نرم افزار است. این نرم افزار در کافه بازار به صورت رایگان ارائه شده و نزدیک به بیست هزار نفر نصب فعال دارد.
نرم افزار اندروید نشانه: این نرم افزار مجموعه ده هزار خاطره موضوعی از شهدای والامقام است که همگی به صورت مستند و با دسته بندی موضوعی ارائه شده اند. تلاش شده موضوعات ارائه شده در این نرم افزار به گونه ای باشد که مبلغین عزیز بتوانند در سخنرانیها از آنها استفاده کنند. این نرم افزار توانسته بیش از پنج هزار نصب فعال داشته باشد.
آیا در این زمینه موفقیت هایی کسب کرده اید؟
در مورد نرم افزار سخنران و نرم افزار نشانه(خاطرات شهدا) توانستیم رتبه مطلوبی در سایت کافه بازار داشته باشیم.
نرم افزار سخنران توانست عنوان بهترین نرم افزار با موضوع سخنرانی را به خود اختصاص دهد که در بین محصولات محتوایی مشابه بیشترین کاربر را جذب نموده است.
نرم افزار نشانه نیز از طرف سایت کافه بازار جزء ده محصول برتر در حوزه ایثار و شهادت شناخته شد.
توصیه و پیشنهاد شما برای تبلیغ گروهی طلاب چیست؟
یکی از مشکلاتی که قبل از این در حوزه تبلیغ به چشم می خورد کارهای انفرادی بود. به لطف کلام مقام معظم رهبری(حفظه الله) چند سالی است که دفتر تبلیغات اسلامی و تشکل فراگیر گروه های تبلیغی توانستهاند بستری را برای خروج از کارهای انفرادی ایجاد کنند.
به نظر میرسد توجه طلاب و مبلغین عزیز نیز بهتر است همسو با این جریان باشد تا تأثیرگذاری بهتری را در بین مخاطبان به همراه داشته باشد.
در پایان نظر شما در مورد حمایت های دفتر تبلیغات اسلامی چیست؟
ما در چند سال فعالیت فرهنگی خودمان انواع و اقسام حمایتها را تجربه کردهایم. جنس حمایتی که دفتر تبلیغات به آن اهتمام دارد با همه تفاوت دارد و این تفاوت خوب و مناسب طرح ریزی شده. حمایتی انجام می شود تا انگیزه ای برای حرکت و فعالیت در شما ایجاد کند و پس از انجام کار هیچگونه چشمداشتی به محصول تولید شده وجود ندارد. حتی حمایتهای معنوی برای عرضه بهتر محصول در بازار نیز انجام میگیرد. این همان تفاوتی است که ما در حمایتهای موسسات و ارگانهای دیگر نمیبینیم.
به نظر من بخش تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی با مسیری که مدیرکل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین معاونت فرهنگی وتبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی به درستی برای آن ترسیم کردهاند، بهترین نوع حمایت را از گروهها و مبلغین انجام میدهد. امیدوارم دوستان دفتر تبلیغات اسلامی و به خصوص بخش تبلیغ نوین در این مسیر استوار حرکت کنند و به زودی شاهد تحول بنیادی در تبلیغ حوزویان باشیم.
در حال حاضر چه کارهایی را در دست انجام دارید؟
در حال حاضر تولید 5 جلدی کتاب شهدای روحانی مدافع حرم را با حمایت دفتر تبلیغات اسلامی و تولید نرم افزار اندروید مدافعان روحانی را با حمایت مرکز خدمات در دستور کار داریم.
نام شهدای والامقامی که قرار است برای آنها کتاب خاطراتی تولید شود به قرار زیر است:
شهید احمد مکیان
شهید محمد امین کریمیان
شهید سعید بیاضی زاده
شهید مجید سلمانیان
شهید سید اصغر فاطمی تبار
و شهید مصطفی خلیلی
قرار بر این است که از بین این شهدای والامقام برای پنج نفر کتابی تولید شود که زندگینامه و خاطرات این بزرگواران را در بر داشته باشد. جلد اول این کتاب با نام «سند گمنامی» پیرامون زندگی و خاطرات شهید احمد مکیان تولید شده و توسط نشر معارف منتشر خواهد شد.
افزودن دیدگاه جدید