مسیر

به گزارش بلاغ؛
در آستانه فرا رسیدن ایام محرم ۱۴۳۹ و در راستای تولید و انتشار محتوای فاخر در ارتباط با حماسه عاشورا و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) طرح سوگواره مجازی بلاغ، از سوی اداره تبلیغ مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، برگزار می گردد.

بسیاری از معارف دینی را مأمور شده­‌ایم که تکرار کنیم؛ بطور مثال، تلاوت قرآن را به‌طور دائم باید تکرار کنیم که حقایق قرآنی از ذهن ها هرگز محو نشود؛ یا تاریخ را -تاریخ واقعی و درست را- باید تکرار کنیم. اگر ملّت ما عاشورا را این­‌جور در طول قرن های متمادی با اصرار تبیین نمی کردند و بیان نمی کردند، ممکن بود این حادثه­‌ی مهم از یادها برود یا بسیار ضعیف­‌تر از آنچه واقع شده است منعکس بشود. (بیانات مقام معظم رهبری – ۱۴خرداد۱۳۹۶)

به گزارش بلاغ، در آستانه فرا رسیدن ایام محرم ۱۴۳۹ و در راستای تولید و انتشار محتوای فاخر در ارتباط با حماسه عاشورا و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) طرح سوگواره مجازی بلاغ، از سوی اداره تبلیغ مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، برگزار می گردد.

اهداف سوگوراه:
 فرهنگ سازي، ترغیب و حمایت طلاب و روحانیون توانمند جهت فعّالیت تبلیغی در فضای مجازی
 انسجام بخشی و همسو کردن فعالیت طلاب در فضای مجازی جهت تاثیرگذاری حداکثری
 تولید محتوای دیجیتال در ارتباط با حماسه عاشورا و مکتب اهل بیت علیهم السلام
 انتشار گسترده و چشم گیر محتواهای دینی تولید شده در راستای سالم‌سازی  فضای مجازی
 ترویج هنجارها، ‌ارزش‌ها و سبک زندگی اسلامی با الهام از تعالیم مکتب عاشورا
 پاسخ به شبهات رایج در فضای مجازی پیرامون حماسه عاشورا
 مقابله مؤثر با تهاجم همه‌جانبه فرهنگی و نیز ارتقای فرهنگ کاربری

محورهای پیشنهادی موضوعی:
 الف: سبک زندگی حسینی
٭ سیره اخلاقی امام حسین(ع) (اخلاق فردی، خانوادگی،اجتماعی، سیاسی و...)
٭ ترسیم الگوی اسلامی خانواده در سیره خانوادگی امام حسین (ع)
٭ تجلّی آیات قرآن در قیام عاشورا
٭ جلوه های ولایت پذیری یاران عاشورایی
٭ زنان عاشورایی و  نقش آنان در نهضت حسینی
٭ شیوه های امر به معروف و نهی از منکر در مواجهه امام حسین(ع)  با افراد مختلف
٭ جنگ نرم و فرهنگ عاشورایی
٭و...

 ب: وحدت و عزّت اسلامی
٭ نقش امام حسین(ع) در ایجاد وحدت اسلامی
٭ واقعه عاشورا از منظر اهل سنت
٭ واقعه عاشورا در بیان اندیشمندان غیر مسلمان
٭ مسلمان شدن و استبصار تحت تاثیر شخصیت امام حسین(ع) و قیام عاشورا
٭ خرافه زدایی و آسیب شناسی مراسم عزاداری
٭ شاخصه های متمایز کننده هیأت انقلابی از هیأت سکولار
٭ لزوم پیوند شور مرثیه سرایی با شعور منبر
٭و...

 ج: دشمن شناسی و بصیرت حسینی
٭ نقش عوام و خواص در قیام حسینی
٭ فراموشی خدا و دنیا طلبی دو عامل گمراهی جامعه اسلامی
٭ شناخت راههای نفوذ دشمن و جلوگیری از آن
٭ کربلای دیروز و امروز (نگاهی به شرایط جامعه معاصر)
٭ تحلیل واقعه عاشورا در کلام اندیشمندان:امام و رهبری و ...
٭ جریان‌های تکفیری (نقد اعتقادی و رفتاری با نگاهی به عاشورا و سیره امام حسین علیه السلام
٭ شبهه شناسی و پاسخ به شبهات
٭و...
 

بخش های سوگواره:
سوگواره مجازی در بخش اصلی «تولید» و بخش ویژه«تبلیغ تعاملی» و بخش جانبی «بازنشر محتوا در فضای مجازی» برگزار می گردد:

بخش اصلی «تولید»:
 

قالب تولید

حداکثرظرفیت ارسال

متن (متن کوتاه کمتر از ۳۰۰ کلمه، مقاله اینترنتی،داستان،پرسش و پاسخ و.....)

۳۰عدد

گرافیک (عکس نوشته، پوستر،اینفوگرافی و....)

۱۵عدد

کلیپ صوتی و تصویری(کلیپ کوتاه صوتی و تصویری و..)

۵کلیپ

بازی و نرم افزار

۲مورد

 

 با توجه به رویکرد سوگواره در خلق آثار فاخر و تاثیرگذار، نصاب حداقلی لحاظ نگردیده است.
 

قوانین سوگواره:
٭ خواهران و برادران طلبه دارای پرونده فعال در مرکز مدیریت، می توانند در این مسابقه  شرکت کنند.
٭ هر فرد می تواند در هر یک از دو بخش سوگواره ( تولید –بازنشر) جداگانه شرکت کند.

٭ مبلّغ با ارسال اثر اعلام می کند که تولید کننده آن اثر است و مسئولیت حقوق معنوی آن بر عهده ارسال کننده است.
٭ مطالب باید رویکردی تولیدی و بدیع داشته باشند و از تولیدات سال جاری باشند(آثار نباید از تولیدات سال های گذشته باشد) لازم بذکر است که انتشار آثار، بلامانع می باشد.

٭ منابع و مستندات استفاده شده در اثر باید درج گردد.
٭ معاونت فرهنگی- تبلیغی در نشر آثار دریافتی آزاد خواهد بود.
 مهلت ارسال آثار  در بخش تولید، تا بیست و پنجم محرّم (۲۴ مهر ماه )خواهد بود.

بخش ویژه

  • تبلیغ تعاملی:

در این بخش شرکت کنندگان در طرح، در فضای مجازی به پاسخگویی و تعامل تبلیغی ذیل نظرات ارسالی کاربران، حول موضوع محرم خواهند پرداخت.

 قوانین فعالیت تعاملی:

  1. پاسخگویی و تبیین بهتر موضوع ذیل نظرات خاص کاربران
  2. اقناع مخاطب و حل شبهات ذهنی او
  3. بیان شیوا و شفاف با پشتوانه استدلال یا احساس به اقتضای مخاطب
  4. ارائه گزارش مستند از فعالیت تعاملی (لینک پست حاوی نظرات در شبکه های اجتماعی، یا لینک گروه در شبکه های پیام رسان به همراه عکس از تصویر زمینه (اسکرین شات)به بخش تبلیغ تعاملی در سایت بلاغ.

بخش جانبی (بازنشر محتوا در فضای مجازی)

در این بخش، شرکت کنندگان در طرح، محتواهای تولیدی تایید شده ومرتبط با سوگواره را در محیط‌های زیر منتشر خواهند کرد.
 شبکه های اجتماعی
 شبکه های پیام رسان
 

 قوانین بازنشر:
٭ باز نشر محتواهای تایید شده تولیدی در آدرس t.me/majaziha_bot   قابل دسترسی می باشد که لازم و ضرروی است روزانه حداقل ۲ مطلب در محیط شبکه های اجتماعی و شبکه های پیام رسان در طول زمان سوگواره، منتشر گردد.
٭ مطالب باید به طور دائم و مستمر در طول زمان اجرای سوگواره به روز رسانی شود.
٭ ارسال عکس از صفحه (اسکرین شات) از کلیه مطالب منتشره و درج آدرس اینترنتی محیط انتشار به بخش سوگواره در سایت بلاغ.(ملاک انتخاب اثر برگزیده در این بخش، بر اساس آمار بازدید کنندگان،لایک و ...می باشد لذا بعد از اینکه مطلب بازخورد داشت اقدام به تهیه عکس از صفحه نمایید).

 بازنشر آثار تا اربعین حسینی(  ۱۸/۸/۱۳۹۶)

کارگاه سوگواره بلاغ (ورکشاپ)

٭کارگاه تخصصی  نویسندگی در فضای مجازی
٭کارگاه تخصصی گرافیک در رسانه های نوین
٭
کارگاه تخصصی صوت و کلیپ در رسانه های نوین
٭کارگاه تخصصی بازی و نرم افزار

 جزئیات برگزاری کارگاه ها متعاقبا اعلام خواهد شد

آیین نامه مرحله داوری:
بخش اول: داوری سوگواره در ۲ مرحله برگزار می شود:
۱- داوری اولیه(انتخاب آثارحائز شرایط)
۲- داوری نهایی(انتخاب آثار برگزیده)

 مرحله انتخاب آثار:
در مرحله انتخاب آثار، آثار از لحاظ مطابقت با موارد ذیل، توسط هیئت داوران مورد بررسی قرار می گیرند و آثار حایز شرایط برای مرحله بعد انتخاب می شوند:
٭ مطابقت موضوع فعالیت با موضوع اصلی سوگواره
٭ کیفیت حداقلی از نظر قالبی و محتوایی
٭ ارزیابی رعایت حقوق معنوی و کپی رایت
٭ در صورت ارسال آثار بیش از حداکثر ظرفیت ارسال، آثار متاخر در سوگواره شرکت داده نمی شود.
٭ آثاری که موفق به کسب امتیاز ۶۰ از ۱۰۰ شده باشند به مرحله نهایی و بخش بازنشر راه می یابند.

 مرحله داوری نهایی:
در این مرحله آثار، توسط داوران متخصص در هر بخش از نظر ارزش محتوایی و تاثیرگذاری مورد بررسی قرار گرفته و برگزیدگان هر قالب با توجه به تعداد آثار ارسالی، انتخاب می گردند.

جوایز سوگواره:
بخش اصلی:
 

قالبها

جوایز برگزیدگان در هر قالب

محتوای متنی(متن کوتاه کمتر از ۳۰۰ کلمه ، مقاله اینترنتی، داستان، پرسش و پاسخ و...)

 

نفر اول: دو سکه بهار آزادی
نفر دوم: یک سکه بهار آزادی
نفر سوم: نیم سکه بهار آزادی
نفر چهارم: ربع سکه بهار آزادی

محتوای گرافیکی (عکس نوشته، پوستر، اینفوگرافی و...)

محتوای تدوینی(کلیپ کوتاه صوتی و تصویری)

بازی و نرم افزار

 

 بخش ویژه(تبلیغ تعاملی):
نفر اول: یک سکه

نفر دوم: نیم سکه

نفر سوم: ربع سکه

 بخش جانبی(بازنشر):
از نفر اول تا پنجم: ربع سکه
از نفر ششم تا دهم: کارت هدیه

نحوه ثبت نام:.
سایت بلاغ(www.balagh.ir) >>>>>بنر سوگواه بلاغ >>>> عضویت >>>> میز کار>>>>> ارسال محتوای سوگواره
٭ کلیه مطالب تولیدی  میبایست به بخش سوگواره در سایت بلاغ ارسال گردد.

اختتامیه و اعلام نتایج:
 بهمن ماه سال جاری

 

نظرات

هشتگ بازنشر سوگواره چی هست
سلام علیکم. خواستم بدونم منظورتون از بازی صرفا بازی های اندروید و نرم افزاری هست یا بازی هایی که ساختار فیزیکی دارند هم میتونن در سوگواره شرکت کنند. مثل بازی هایی از سنخ ماروپله و تاس و مهره