اطلاعیه‌ها

مبلغان دینی باید از ظرفیت تبلیغ مجازی بهره برداری لازم را داشته باشند

حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد: با توجه به عدم اعزام مبلغ از قم به دیگر نقاط کشور جهت تبلیغ معارف دینی ، طرح هایی جایگزین تبلیغ حضوری، توسط دفتر تبلغات اسلامی حوزه علمیه قم ایجاد شده و در حال اجرا است.

پخش زنده سخنرانی نخبگان تبلیغی

اباذر جعفری مدیرکل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در نشست توجیهی تبلیغ مجازی که به صورت مجازی از پایگاه اطلاع رسانی بلاغ پخش شد گفت: با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان امسال فرصت تبلیغ مجازی برای مبلغان فراهم شده است نکاتی قابل توجه می باشد

مردم را با دعای شریف افتتاح مأنوس کنیم

مبلغان مردم را با دعای شریف افتتاح آشنا کنند، که دعای فوق العاده ای است باید ماه رمضان را با دعای افتتاح به مخاطبان خود بشناسانیم همانطور که مردم صبح جمعه را به دعای ندبه و ماه محرم را به روضه های حضرت سیدالشهدا می شناسند.

مشاهده همه اطلاعیه‌ها

آیین نامه های تبلیغ مجازی رمضان

بسمه تعالی
آئین نامه و دستورالعمل تبلیغ در فضای مجازی در ماه مبارک رمضان 1399
شرایط ثبت نام مبلغان برای فعالیت در تبلیغ مجازی ماه رمضان :
1- داشتن پرونده تبلیغ عمومی در دفتر تبلیغات اسلامی
2- توانمندی جهت فعالیت در فضای مجازی
تبصره1: توانمندی فعالیت در فضای مجازی از طریق آزمون مجازی یا شرکت در دوره آموزش تبلیغ در فضای مجازی احراز می شود.
تبصره2: مبلغانی که در آزمون حد نصاب نمره را بدست نیاورند، در صورت شرکت در دوره آموزشی که به صورت مجازی برگزار می‌شود، و گذراندن موفق این دوره، می توانند در فعالیتهای تبلیغ مجازی ماه رمضان شرکت کنند. تبصره3: دوره آموزش مجازی توسط معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه به صورت آف لاین یا آن لاین برگزار می شود.
تبصره4: مبلغان برای شرکت در دوره مجازی از طریق سامانه بلاغ ثبت نام و در زمان تعیین شده در دوره آموزشی و آزمون مربوطه شرکت می¬نمایند.
تبصره5: افراد زیر از شرکت در آزمون معاف می باشند:
1- دارای پرونده تبلیغ مجازی در دفتر
2- دارای گواهی معتبر شرکت در دوره های آموزشی مرتبط با تبلیغ مجازی
3- افرادی که نمونه کار خود را ارسال کنند و مورد تأیید معاونت قرار گیرد.
3- شرکت درجلسه توجیهی فعالیت مبلغان در فضای مجازی در ماه مبارک رمضان به صورت آن لاین یا آف لاین در سامانه های آموزشی دفتر.
4- ثبت نام در وبفرم https://balagh.ir/form/12949

فرایند دریافت حکم

1- ثبت نام اولیه در وبفرم https://balagh.ir/form/12949
2- در صورت تأیید توانمندی، ثبت نام در سامانه سمتا
3- دریافت حکم فعالیت تبلیغی در فضای مجازی ویژه ماه رمضان

فرایند صدور حکم

1- اطلاع رسانی به مبلغان رتبه2 به بالا جهت ثبت نام اولیه
2- بررسی احراز توانمندی مبلغان بر اساس اطلاعات درج شده در وب فرم
3- برگزاری آزمون احراز توانمندی توسط کمیته برنامه ریزی تبلیغ رمضان 1399 انجام می¬شود
4- معرفی مبلغان به معاونت فضای مجازی جهت شرکت در دوره آموزشی
5- ایجاد ظرفیت ثبت نام برای مبلغان در سامانه سمتا
6- ارسال لیست مبلغان به اداره کل تبلیغ عمومی جهت صدور حکم
7- ثبت نام مبلغان تأیید شده در سامانه سمتا توسط مسؤلان اعزام
8- صدور حکم از طریق سامانه سمتا

شیوه فعالیت

1- مبلغان باید محیط فعالیت مجازی، شماره همراه مربوط به فعالیت در فضای مجازی، ID (نام کاربری) و آدرس خود را تعیین کرده و تا 5 رمضان آدرس آن را به همراه کد ملی در سامانه سمتا ثبت نمایند.
2- مبلغان باید بعد از صدور حکم، برنامه تبلیغی خود و از دهم تا نیمه ماه مبارک گزارش فعالیتهای خود را طبق فرم های تعیین شده به سامانه سمتا ارسال نمایند که مبنای ارزیابی مبلغان خواهد بود و ضریب ارزیابی بر اساس این گزارش مشخص می گردد.
3- ارسال گزارش کمی فعالیتها در سامانه سمتا بر اساس شاخص های تعیین شده در پایان ماه مبارک رمضان که مبنای محاسبه و تسویه مبلغان قرار خواهد گرفت.
تبصره: فرصت گزارش دهي تا تاريخ 16 خرداد ماه مي باشد .بديهي است عدم گزارش دهي در اين بازه زماني موجب محروميت از تمامي مزاياي آن خواهد شد.
4- عملکرد مبلغان در فضای مجازی بر اساس شاخص های زیر امتیاز داده می شود:
• اجرای برنامه های آنلاین (منبر، دعا و مناجات، مرثیه سرایی، مراسم شبهای قدر و...)
• تولید بسته های روزانه محتوایی و تبلیغی ( متن کوتاه، عکس نوشته، کلیپ صوتی، کلیپ تصویری و فتوکلیپ و ...) و انتشار آنها
• مشاوره و راهنمایی دینی و اخلاقی
• پاسخگویی به سوالات و شبهات
• تبلیغ دانش آموزی از طریق ارتباط با مدیران یا معلمان مدارس وعضویت یا فعالیت در کانال ها و گروه های مجازی مدارس.
• برگزاری دوره های آموزشی و مهارت افزایی (آموزش روانخوانی قرآن و تجوید، مهارت های زندگی، معارفی برای کودکان و...)
• برگزاری مسابقات معارفی و قرآنی (کتابخوانی، حفظ قران و روایات، تبیین و تفسیر آیات و روایات و...)
• ارائه خدمات اجتماعی و امداد فرهنگی (راه اندازی و هدایت گروه¬های جهادی جهت استفاده از ظرفیت جوانان و نوجوانان و خیرین منطقه در جهت ضد عفوونی کردن معابر، تهیه بسته های غذایی (افطاری) برای مستمندان، عیادت و سرکشی از بیماران، پیگیری امور مربوط به کفن و دفن اموات، تلاش در جهت محرومیت زدایی و.....)
• فوق برنامه (اجرای احتمالی برنامه خاص که در موارد فوق ذکر نشده باشد).
نحوه امتیاز دهی این شاخص ها توسط کمیته برنامه ریزی تبلیغ مجازی رمضان 99 تعیین و متعاقبا ارائه می شود.
5- موارد ذیل در ارزیابی عملکرد تبلیغی لحاظ خواهد شد:
• توجه به مسائل روز و نیازهای مخاطبان
• خلاقیت و نوآوری در تبلیغ
• استمرار فعالیت و بارگذاری مطالب بصورت روزانه و منظم
• میزان بازدید مخاطبان از مطالب بارگزاری شده
• تعداد اعضاء یا دنبال کنندگان محیط فعالیت
• میزان پسندیده شدن مطالب توسط مخاطبان
• تعداد و سطح کیفی آثار تولیدی یا فرآوری یا بازنشر هدفمند
• تنوع قالبی (عکس نوشته، کلیپ، متن کوتاه و...) در مطالب بارگزاری شده در جهت جذب مخاطبان
• جهت دهی مردم به مسائل و مباحث اساسی دین
• احیاء سنتها
• تبیین شعارسال(جهش تولید)
• تلاش در جهت تقویت رزمایش همدلی مؤمنانه
• تلاش در راستای تعمیق باور دینی مخاطبان
• پاسخ به شبهات روز
• ترویج فرهنگ قرآن
• ایجاد روحیه امید و نشاط بین مردم،
• در فایل های صوتی و تصویری کیفیت صوت و تصویر، شمرده سخن گفتن و شروع و پایان مناسب
• در فایل های متنی رعایت اصول نگارش، ویراستاری متناسب با اقتضائات هر یک از محیط های مجازی
شیوه ارزیابی فعالیتهای مبلغان در فضای مجازی در کمیته برنامه ریزی تبلیغ مجازی رمضان 99 تعیین و متعاقبا ارائه می شود.
6- مبلغان باید در حداقل یکی از محیطهای زیر به عنوان مدیر(Admin)یا عضو برای مخاطبانی مختلف از جمله گروه های خانوادگی و خویشاوندی، گروه های محلّی و منطقه ای یا در سطح عمومی(ملّی) فعالیت فرهنگی و تبلیغی داشته باشند:
• پیام رسان ها (ایتا، سروش، بله، واتس‌اپ و...)
• صفحات شبکه¬های اجتماعی (آپارات، لنزور، اینستاگرام و...)
• سایت
7- فعالیت گروهای تبلیغی بر اساس طرح‌نامه ارسالی به اداره اعزام و بررسی و مورد حمایت قرار می گیرد.
8- فعالیت مبلغان گروه های تبلیغی در فضای مجازی در ماه رمضان تابع این آئین نامه می باشد.
9- فرمت طرح تبلیغی پیشنهادی گروه‌های تبلیغی در سامانه بلاغ بارگذاری شده است.

توصیه‌های اخلاقی

1- مبلّغان گرامی از ورود در موضوعاتی که تخصص کافی ندارند(مانند: مباحث پزشکی، درمان کرونا و مشاوره خانواده و ...) جدّا پرهیز نمایند. در این گونه موارد می توانند با ارجاع مخاطبان به متخصصان مربوط به هر موضوع تخصصی، مخاطب خود را راهنمایی نمایند.
2- رعایت توصیه های ستاد مبارزه با کرونا الزامی است و از اجتماعات حضوری و یا تشویق مخاطبان به اجتماع اجتناب فرمائید.
3- رعایت شئونات دینی و آداب اخلاق اسلامی در تمامی فایلها و فعالیت های انجام شده لازم و ضروری میباشد.
4- از بارگزاری مطالب نامربوط با فضای معارف دینی و مطالب تکراری و بی فائده جداً خودداری فرمایید.
5- دعوت مردم به وحدت حول محور ولي فقيه و پرهيز از تفرقه و اختلاف، از طرح هرگونه مباحث تفرقه انگيز پرهيز شود.
6- ارائه مطالب با ذکر منبع آن شایسته است مثلا آیات به سوره و آیه مربوطه، احادیث به کتاب منبع آن و احکام به ذکر شماره مسأله پرداخته شود.
7- مبلّغان گرامی برای تهیه محتوای تبلیغی می توانید از سامانه ها و نرم افزارهای زیر استفاده نمایند:
• سامانه بلاغ
• سایت مرسلون

دستورالعمل فعالیت گروه های تبلیغی در فضای مجازی در ماه مبارک رمضان 1399
ماده1. شرایط گروه های تبلیغی برای فعالیت در فضای مجازی در ماه مبارک رمضان 1399
1 1 تمامی گروه های تبلیغ سنتی و تخصصی با حداقل 3 نفر و حداکثر 20 نفر در صورت داشتن یکی از شرایط زیر می توانند در ایام ماه مبارک در فضای مجازی فعالیت تبلیغی انجام دهند:
• حداقل یک نفر از اعضای گروه از توانمندی فعالیت در فضای مجازی برخوردار باشد.
تبصره: توانمندی فرد معرفی شده بر اساس آئین نامه فعالیت مبلغان در فضای مجازی در رمضان 1399 احراز می شود.
• در فضای مجازی فعال باشد یعنی دارای سایت یا کانال فعال در فضای مجازی باشد.
1 2 گروه هایی که در فضای مجازی فعالیت ندارند یا حداقل یک نفر از اعضای آنها نیز برای فعالیت در فضای مجازی توانمند نمی باشد، در دوره آموزش فضای مجازی شرکت خواهند کرد.
ماده2. فرایند ثبت نام گروه های تبلیغی
2- 1 سرگروه در سامانه بلاغ ثبت نام می کنند و اسامی اعضای گروه را معرفی می نماید.
2- 2 سرگروه طرح و برنامه تبلیغی گروه در ماه مبارک رمضان را در سامانه بلاغ حداکثر تا پایان وقت اداری روز یک شنبه 31/1/1399 ثبت و ارسال می نماید.
ماده3. شرح وظايف گروه های تبلیغی
3- 1 گروه های تبلیغی که در جلسه توجیهی شرکت نموده باشند، در سامانه سمتا برایشان ظرفیت ایجاد می شود و می توانند در «تبلیغ مجازی ماه رمضان1399» ثبت نام نموده و حکم تبلیغی گروه و اعضاء صادر خواهد شد.
3- 2 مدت زمان فعالیت تبلیغی گروه تبلیغی از اول تا آخر ماه مبارک رمضان می باشد.
3- 3 گروه های باید حداقل در یکی از محیطهای زیر برای مخاطبان مختلف از جمله گروه های محلّی و منطقه ای یا در سطح عمومی(ملّی) فعالیت فرهنگی و تبلیغی داشته باشند:
• پیام رسان ها (ایتا، سروش، بله، واتس¬اپ و...)
• صفحات شبکه¬های اجتماعی (آپارات، لنزور، اینستاگرام و...)
• سایت
ماده4. وظایف سرگروه
4- 1 ارائه لیست افراد گروه از طریق سامانه بلاغ
4- 2 توجیه اعضای گروه نسبت به نحوه فعالیت در فضای مجازی در ماه رمضان
4- 3 تقسیم کار بین اعضای گروه
4- 4 پی گیری و تدارک لوازم و تجهیزات لازم برای فعالیت گروه در فضای مجازی
4- 5 ثبت محیط فعالیت مجازی، شماره همراه مربوط به فعالیت گروه در فضای مجازی، نام کاربری (ID) گروه تا 5 رمضان در سامانه سمتا؛
4- 6 ارسال برنامه تبلیغی و گزارش فعالیتهای گروه و نقش هر یک از اعضا را از دهم تا نیمه ماه مبارک طبق فرم های تعیین شده به سامانه سمتا،
تبصره: برنامه تبلیغی و گزارش ارسالی سرگروه مبنای ارزیابی گروه خواهد بود و نمره ارزیابی بر اساس این گزارش مشخص می گردد.
4- 7 ثبت گزارش کمی فعالیتهای تبلیغی گروه در سامانه سمتا بر اساس شاخص های تعیین شده بعد از ماه مبارک رمضان حداکثر تا تاريخ 16 خرداد
تبصره: گزارش کمی ثبت شده در سامانه سمتا مبنای تسویه حساب گروه می¬باشد. عدم گزارش دهي در اين بازه زماني موجب محروميت از تمامي مزايا خواهد شد. مبلغ حمایتی دفتر در پایان ماه مبارک به تناسب میزان فعالیت گروه ها مشخص خواهد شد.
ماده5. شرایط اعضاء گروه
5- 1 اعضای گروه باید حداقل یک ماه قبل از ماه مبارک رمضان عضو گروه باشند. برای اعضای جدید حکم تبلیغی صادر نمی شود.
5- 2 اعضای گروه نباید حکم تبلیغ فردی دریافت کرده باشند.
5- 3 فعالیت اعضای گروه فقط در یک گروه تبلیغی ثبت خواهد شد.
ماده6. وظایف اعضای گروه
6- 1 شرکت در جلسه توجیهی فعالیت مجازی در تبلیغ ماه رمضان، پس از صدور حکم تبلیغ گروه، که به صورت آن لاین یا آف لاین در سامانه های آموزشی دفتر برگزار می شود.
6- 2 فعالیت تبلیغی و همکاری با گروه بر اساس تقسیم وظایفی که در گروه توسط سرگروه صورت می گیرد؛
6- 3 ارائه گزارش فعالیت خود به صورت مستمر به سرگروه؛
6- 4 درج گزارش عملکرد خود در سامانه سمتا در پایان ماه مبارک رمضان.
ماده7. معیارهای ارزیابی فعالیت های گروه:
7- 1 ماهیت گروهی داشته باشد
7- 2 متناسب با طرح ارسالی باشد
7- 3 توجه به اهداف تبلیغ در ماه مبارک رمضان
7- 4 توجه به مسائل روز و نیازهای مخاطبان به ویژه نوجوانان و جوانان
7- 5 توجه به عبادات، معنويات، ایجاد محافل مجازی انس با قرآن،
7- 6 اهتمام به تفسير قرآن، دعا و نيايش
7- 7 خلاقیت و نوآوری در تبلیغ
7- 8 استمرار فعالیت و بارگذاری مطالب بصورت روزانه و منظم
7- 9 میزان بازدید مخاطبان از مطالب بارگزاری شده
7- 10 تعداد اعضاء یا دنبال کنندگان محیط فعالیت 7- 11 میزان پسندیده شدن مطالب توسط مخاطبان

7- 12 تعداد و سطح کیفی آثار تولیدی یا فرآوری یا بازنشر هدفمند
7- 13 تنوع قالبی (عکس نوشته، کلیپ، متن کوتاه و...) در مطالب بارگزاری شده در جهت جذب مخاطبان
7- 14 در فایل های صوتی و تصویری کیفیت صوت و تصویر، شمرده سخن گفتن و شروع و پایان مناسب
7- 15 در فایل های متنی رعایت اصول نگارش، ویراستاری متناسب با اقتضائات هر یک از محیط های مجازی
ماده8. شاخص های عملکر کروه های تبلیغی
عملکرد گروه ها در فضای مجازی بر اساس شاخص¬های زیر و با توجه به طرح های ارسالی و مصوب گروه امتیاز داده می¬شود:
8- 1 اجرای برنامه های آنلاین (منبر، دعا و مناجات، مرثیه سرایی، مراسم شبهای قدر و...)
8- 2 تولید بسته های روزانه محتوایی و تبلیغی ( متن کوتاه، عکس نوشته، کلیپ صوتی، کلیپ تصویری و فتوکلیپ و ...) و انتشار آنها
8- 3 مشاوره و راهنمایی دینی و اخلاقی
8- 4 پاسخگویی به سوالات و شبهات
8- 5 تبلیغ دانش آموزی از طریق ارتباط با مدیران یا معلمان مدارس وعضویت یا فعالیت در کانال ها و گروه های مجازی مدارس.
8- 6 برگزاری دوره های آموزشی و مهارت افزایی (آموزش روانخوانی قرآن و تجوید، مهارت های زندگی، معارفی برای کودکان و...)
8- 7 برگزاری مسابقات معارفی و قرآنی (کتابخوانی، حفظ قران و روایات، تبیین و تفسیر آیات و روایات و...)
8- 8 ارائه خدمات اجتماعی و امداد فرهنگی (راه اندازی و هدایت گروه¬های جهادی جهت استفاده از ظرفیت جوانان و نوجوانان و خیرین منطقه در جهت ضد عفوونی کردن معابر، تهیه بسته های غذایی (افطاری) برای مستمندان، عیادت و سرکشی از بیماران، پیگیری امور مربوط به کفن و دفن اموات، تلاش در جهت محرومیت زدایی و.....) 8- 9 فوق برنامه (اجرای احتمالی برنامه خاص که در موارد فوق ذکر نشده باشد).
ماده9. در صورت اجرای طرح نامه مصوب، گروه تبلیغی تسویه حساب خواهد شد.
ماده10. گروه تبلیغی به عنوان یک فرد حقوقی تلقی می شود و حق التبلیغ گروه به حساب مشترک گروه پرداخت می شود.
ماده11. حق التبلیغ اعضاء به تناسب فعالیت با تأیید مشترگ سرگروه و جانشین پرداخت می شود.
ماده12. سرگروه لیست حق التبلیغ اعضای گروه و رسیدهای پرداخت را در سامانه سمتا درج می نماید.