يكشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ /۱۵ شوال ۱۴۴۱

مسیر

آشنایی با تبلیغ مجازی

اداره تبلیغ مجازی یکی از مهمترین بخش های اداره کل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است که با هدف ساماندهی امر تبلیغ در فضای مجازی تشکیل شده است و تاکنون با تشکیل گروههای تبلیغی کارآمد و فعّال در فضای مجازی، ضمن شناسایی ایده های کاربردی و دریافت طرح های تبلیغ سایبری،نسبت به تحقق اهداف اداره کل گام بر می دارد.

مقام معظم رهبری (مدّ ظله العالی)

ابزارهاى تسهيل‌كننده، مثل رايانه‌ها و ارتباطات اينترنتى و فضاى مجازى و سايبرى هم كه الان در اختيار شماست! اگر بتوانيد اينها را ياد بگيريد، مي توانيد يك كلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعى كه شما آنها را نمي شناسيد، برسانيد؛ اين فرصت فوق‌العاده‌اى است؛ نبادا اين فرصت ضايع شود. اگر ضايع شد، خداى متعال از من و شما روز قيامت سؤال خواهد كرد. (دیدار با علما و روحانيون استان خراسان شمالى - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹)
اداره کل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین، یکی از ادارات کل معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی می باشد که در سال ۱۳۹۱ تاسیس شده است. به هر نوع فعالیتی که با روشی غیر از روش چهره به چهره و مستقیم، پیام دینی را به مخاطب منتقل کند تبلیغ نوین گفته می شود.

سیاست های اداره کل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین:
انجام متمرکز فعالیت ها با تمرکز بر حوزه مجازی، رسانه ای و مکتوب نوین.
شناسايي طلاب مستعد و علاقه مند به كار در حوزه هاي سه گانه تبلیغ نوين (مجازی، رسانه ای و مکتوب نوین) و ايجاد بانك اطلاعات ايشان
سازماندهی مبلغین شناسایی شده در قالب گروه های تبلیغی
ارايه خدمات به مبلغین و گروه های تبلیغی و حمایت از توليد و عرضه محصولات فرهنگي مناسب و مطلوب در راستاي پاسخ‌گويي به نيازها، مشکلات، خلاها و معضلات فرهنگي در حوزه های سه گانه
کاهش تصدی گری و فراهم آوردن زمینه فعالیت گروه های تبلیغی در حوزه های سه گانه نوین
همکاري، مشارکت و تعامل هدفمند با نهادها و سازمان‌هاي همسو.

ساختار سازمانی اداره کل:
مهمترین بخش های اداره کل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین عبارتند از:  سه ادارۀ «تبلیغ مجازی»، «اطلاع رسانی و تبلیغ رسانه ای» و «اداره كتابخانه، نمایشگاه ها و همایش ها» .

اداره تبلیغ مجازی:
اداره تبلیغ مجازی با هدف ساماندهی تبلیغ در فضای مجازی تشکیل شده است که تاکنون با تشکیل  گروههای تبلیغی کارآمد و فعّال در فضای مجازی، ضمن شناسایی ایده های کاربردی و دریافت طرح های تبلیغ سایبری، نسبت به تحقق اهداف اداره کل گام بر می دارد.

شرح وظایف:
تقویت فرهنگ تبليغ مجازي در ميان طلاب؛
شناسايي، آموزش، توانمند سازي و پشتيباني فني و محتوايي از مبلغان مجازی؛
آسیب شناسی تبلیغات سایبری و ارائه راهکار های لازم؛
ایجاد و راه اندازی پورتال، سایت، وبلاگ های دینی، شبکه اجتماعی، مسنجر، چت روم ؛
تولید و ارسال نشریات الکترونیک و تهیه بانك اطلاعات سايتهاي اينترنتي مذهبی و تبلیغی.

اهم فعالیت ها:
ایجاد سامانه متمرکز و بر خط ثبت نام، جذب و فعالیّت مبلغین نوین
ایجاد شبکه اجتماعی اختصاصی مبلّغین جهت تبادل نظر و استفاده از ظرفیتهای یکدیگر
ایجاد بانک محتوای تبلیغی با بیش از ۴۰۰۰۰ مطلب (تا کنون) در موضوعات و قالبهای مختلف
شناسایی و ارزیابی مبلغان مجازی: ثبت نام و اخذ اطلاعات اولیه بیش از هزار و هفتصد نفر
شناسایی و ساماندهی سایت ها و وبلاگ های دینی، خصوصا سایت و و بلاگ های طلاب
شناسایی و ساماندهی مبلّغین فعال در شبکه های پیام رسان
 تشکیل گروههای تولید محتوا با موضوعات مشخص و همسو با اهداف دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
تشکیل اتاق های مجازی و حضور فعال و مستمر مبلغان مجازی در  چت روم های فارسی و عربی
برگزاری دوره های آموزشی تبلیغ در فضای مجازی در سه محور«آموزش محیط ها و فضای مجازی»، «آموزش مهارتهای تبلیغ دینی در فضای مجازی»، «آموزش نرم افزارهای پرکاربرد»
برگزاری همایش ها و نشست های تخصصی، تبلیغ در فضای مجازی
ايجاد کتابخانه مقالات و نشریات در موضوعات مختلف مورد نیاز مبلغان
برگزاری جشنواره و سوگواره های متناسب با مناسبت های دینی و ملّی.
حمایت از طرح ها و ایده های گروه های فعّال در فضای مجازی در قالب:
 خدمات فنی، از قبیل هاست ، دامین ، طراحی سایت و پشتیبانی فنی
 حمایت های مالی در قالب کمک بلاعوض، وام قرض الحسنه و پرداخت کمک هزینه اینترنت
 ◊ خدمات آموزشی جهت ارتقاء مهارت و توانمندی مبلّغین
 ◊ حمایت های معنوی و معرفی به سازمان ها و نهادهای فرهنگی
 صدور مجوّز رسمی فعالیّت برای گروه های تبلیغی

ثبت نام و تشکیل پرونده :

مبلغّین علاقه مند و فعالّین تبلیغ در فضای مجازی، با مدرک سطح ۲ و بالاتر، جهت ثبت نام  و همکاری با اداره تبلیغ مجازی می توانند تشکیل پرونده تبلیغ نوین بدهند.

مراحل تشکیل پرونده:
۱.مراجعه به سایت ( http://www.balagh.ir)و تکمیل فرم ثبت نام تبلیغ نوین
۲.مراجعه به اداره تبلیغ مجازی (چهار راه شهدا،دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم،اتاق۱۱۹) جهت تکمیل فرم ارزیابی،و ارائه مدارک اسکن شده (عکس، صفحه اول و دوم شناسنامه،کارت ملی پشت و رو ،ارزیابی حوزه)
۳.ایجاد دسترسی به پنل کاربری تبلیغ نوین(میزکار شخصی) در صورت تایید اطلاعات،

اداره تبلیغ مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با حمایت از گروههای تبلیغ مجازی و توصیه به همه مبلغّین در تشکیل گروه، حمایت از مبلغان را در قالب گروه و ارائه طرح، پیش رو دارد، لذا مبلغّین نوین می توانند در میز کار شخصی خود، گروه ثبت کنند.

شرایط ثبت گروه:
۱.همه اعضای گروه باید طلبه باشند و قبلا مبلغ نوین شده باشند.
۲. سرگروه و جانشین با تحصیلات حوزوی سطح ۲ به بالا باشند.
۳.حداقل نفرات برای تشکیل گروه سه نفر می باشد.
۴.گروه دارای اهداف همسو با فعالیت تبلیغ دینی باشد.

مراحل ثبت گروه:
۱.مراجعه به میز کار شخصی (گزینه ایجاد گروه تبلیغی)
۲.تکمیل فرم مربوطه (دقت در انتخاب نام گروه و اعضا)
۳.تایید گروه از طرف اداره تبلیغ مجازی و باز شدن دسترسی به ارسال طرح
۴.صدور مجوز رسمی و شماره حساب مشترک صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی

اداره تبلیغ مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، کارگروههایی با موضوعات مشخص در سامانه «وب بلاغ»  قرار داده است که تمامی مبلغین نوین می توانند  به صورت مستمر در طول سال با تولید محتوا در سایت، وبلاگ، شبکه های اجتماعی و شبکه های پیام رسان فعّالیت کنند :

کارگروهها:
قرآن
اخلاق و تربیت
* فلسفه و کلام
* تمدن اسلامی (انقلاب اسلامی، ولایت فقیه ، عدالت اجتماعی )
فضای مجازی  و تبلیغات دینی
فرق ادیان و مذاهب
فرهنگ(مناسبتها و مسائل روز)
احکام
طلابی که توانایی تولید محتوای دینی و تبلیغی در قالبهای مختلف را داشته باشند می توانند با تشکیل پرونده تبلیغ نوین در این کار گروهها به فعّالیت تبلیغی بپردازند.
مزیت این طرح در این است که  طلاب در هر فضایی که هستند می توانند به تولید محتوا بپردازند و البته اولویت و توصیه ما به همه طلاب فعال در فضای مجازی به تشکیل گروههای تبلیعی است.