کتاب کارکردهای لباس روحانیت منتشر شد
به گزارش بلاغ به نقل از حوزه، کتاب «لباس روحانیت در نبرد نمادها؛ کارکردهای لباس روحانیت» شامل گزارشی است از پیشینه، کارکرد و باید و نباید های مربوط به لباس روحانیت در نبرد نمادها است که با قلمی روان به منظور تشویق طلاب برای پوشیدن لباس مقدس روحانیت و ضرورت آن به رشته تحریر در آمده است.
بر پایه این گزارش، این اثر با تاکید بر اینکه نبرد عصرحاضر، نبرد نمادهای دینی و اعتقادی است، آورده است: در عصری که ادیان، مذاهب، و آیین های ساختگی، نمادهای باطلشان را به جهانیان عرضه می نمایند و به طور کلی در میدان نبرد نمادها ،آئین ها و مذاهب؛ نمادی مقدس و برتر، ساده و در دسترس و در عین سادگی، سازگار با فطرت، کارآمد و مؤثر، آرام بخش و معنوی، به میدان مبارزه آمده و «هَل مِن مُبارز» می طلبد.
بنابراین روحانیت عالم و فاضل، باید با کمک «نماد» محترم مذهب حقه ی تشیع یعنی «لباس ارزشمند روحانیت»، به ترویج معارف ناب اسلام و اهل بیت علیهمالسلام بپردازد و از حریم اعتقادات و معارف اسلام دفاع نماید.
این گزارش می افزاید: کتاب «لباس روحانیت در نبرد نمادها؛ کارکردهای لباس روحانیت» توسط دفتر مدیریت مطالعات تربیتی و فرهنگی معاونت تهذیب حوزه علمیه تدوین و توسط حجت الاسلام مهدی اسماعیلی به رشته تحریر در آمده است.
خاطرنشان می شود: علاقه مندان به این کتاب نفیس که توسط انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری طریق معرفت ثقلین در سه هزار نسخه چاپ شده است، می توانند جهت تهیه آن به سایت http://www.tahzib-howzeh.ir و یا http://www.fm24.ir مراجعه کرده و یا با شماره تلفن های 09190658050 و 02537841162 تماس حاصل نمایند.
دیدگاهها
اولاً یادم توی یکی از کتاب های شهید مطهری می خوند که اسلام نماد نداره دوماً عصر ما تنها، عصر نماد ها نبوده بلکه از قرن ها پیش مسیحیت و یهودیت و بودیسم و ... برای خود نماد داشتند و از نماد های خود استفاده می کردند. چرا اون موقع علما باز همین عبا و عمامه رو که لباس عادی و رایج مردم بود رو می پوشیدن؟ سوماً در یکی از آثار شهید مطهری خواندم که می فرمودند که ما این عبا و عمامه را می پوشیم از باب تشبه به پیامبر اسلام و تشبه به حضرت محمد (ص) هم از مستحبات است بنابراین بحث نماد سازی نیست چهارماً ظاهرا نویسنده نیز تفکراتی شبیه به تفکرات غربی ها دارد که آماده اند کارکردهای لباس روحانیت را تدوین نمودند. باید گفت که حتی اگر عبا و عمامه هیچ کارکرد و خاصیت و فایده ای نداشته باشه، باز چون از باب تشبه به پیامبر استحباب داره باید پوشیده بشه پنجماً وقتی که عبا و عمامه پوشیدنش مستحب هست چرا این دوره و زمونه آخوندها اون رو مخصوص خودشون کردن و نمی زارن مثل زمان قدیم همه مردم از عبا و عمامه استفاده کنند. تصاویر و عکس های دوره صفویه و قاجار نشون میده که عبا و عمامه یک لباس رایج بین همه مردم چه آخوند و چه غیر آخوند بوده و آخوند ها لباسی جدای از لباس مردم نداشتند ششماً وقتی یک تفکری نماد پیدا کرد، خیلی راحت تر می شود آن تفکر را در اذهان مردم تخریب کرد چون فقط کافی است که نماد آن تفکر را تخریب کنی، ذهن مردم خود به خود این تخریب نماد را سرایت می دهد به غلط بودن و اشکال داشتن آن تفکر!
افزودن دیدگاه جدید