معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد:

استاد پیشوایی از پیشگامان تاریخ تحلیلی اسلام در حوزه بودند

تاریخ انتشار:
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در مراسم بزرگداشت حجت الاسلام و المسلمین مهدی پیشوایی اظهار داشت: مرحوم استاد مهدی پیشوایی از پیشگامان حوزه تاریخ تحلیلی و سیره اهل بیت در بین حوزویان و دانشگاهیان بودند.

به گزارش خبرنگار بلاغ، به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، به مناسبت چهلمین روز از درگذشت استاد حجت الاسلام و المسلمین مهدی پیشوایی، مراسم بزرگداشتی به صورت مجازی برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی ضمن عرض تسلیت درگذشت استاد مرحوم پیشوایی و فرزند ایشان از خداوند متعال برای این دو بزرگوار طلب مغفرت و برای بازماندگان  و خانواده مکرمشان، صبر جزیل مسألت نمود.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد مرحوم استاد پیشوایی را استادی فرزانه و پربرکت برای حوزه های علمیه شیعی برشمرد و اظهار داشت: با توجه به سابقه درخشان مرحوم استاد پیشوایی و خدمات ارزشمند ایشان در عرصه تاریخ تحلیلی اسلام، می بایست مجالسی در شان جایگاه آن عالم فرزانه صورت می گرفت لیکن محدودیت های کرونایی این اجازه را نداد و امیدواریم در آینده و با رفع این بیماری، مجالسی متناسب با مقام و جایگاه ایشان برگزار گردد.

وی در ادامه با اشاره به آیه 11 سوره مجادله بیان داشت: خداوند متعال در آیه؛ يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ تصریح می نماید که مقام اهل ایمان و دانشمندان را رفیع می گرداند. و نکره آمدن کلمه "درجات" در آیه از لحاظ ادبیات عرب افاده عموم می کند یعنی تمامی درجات متعدد و مختلف در دوجهان شامل دانشمندان می گردد. استاد پیشوایی نیز با توجه صرف نمودن عمر و علم خویش در مسیر اعتلای اهل بیت قطعا شامل این آیه خواهد شد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: سبقت در آشنا کردن نسل جوان و طلاب حوزه های علمیه با حضرات اهل بیت خصوصاً امام حسین(ع) از ویژگی های ممتاز این استاد بزرگوار بود که خدواند متعال و اهل بیت این ویژگی را به او ارزانی داشتند.

دکتر روستاآزاد بیان کرد: در حوزه های علمیه برخی از اساتید در مباحث مختلف از سبقت گیرندگان آن بحث می باشند، مانند مرحوم آیت الله معرفت در مباحث علوم قرآنی، مرحوم علامه طباطبایی در عرصه تفسیر قرآن، و مرحوم استاد پیشوایی نیز در حوزه تاریخ تحلیلی و تاریخ اهل بیت جزو پیشگامان و سابقین در این عرصه بودند.

وی در ادامه افزود: کتاب "سیره پیشوایان" اثری ارزشمند و گرانسنگ از مرحوم استاد پیشوایی می باشد که در حوزه های علمیه داخل و خارج از کشور تدریس می شود. حدود 200 مقاله علمی و پژوهشی در نشریات مختلف، پاسخگویی به سوالات و شبهات در رادیو معارف و ... از دیگر فعالیت های علمی این استاد بزرگوار بود.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.