معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی:

ضرورت هم افزایی بین مجموعه های تبلیغی عراق و دفتر تبلیغات اسلامی

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد در جلسه دیدار با فعالان تبلیغی کشور عراق، بیان کرد: دفتر تبلیغات اسلامی با توجه به ظرفیت آموزشی و محتوای تبلیغی خود آماده همکاری ها و انتقال تجارب، با مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام) در عراق می باشد.
دفتر

به گزارش خبرنگار بلاغ، جمعی از فعالان تبلیغی کشور عراق به منظور هم افزایی و هم اندیشی در مباحث تبلیغی با حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، دیدار کردند.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد موضوع تبلیغ را از اهم شئون پیامبر گرامی خاتم(ص) برشمرد و اظهار داشت: قرآن کریم، پیامبر اکرم(ص) را به عنوان یک منذر و مبشّر معرفی کرده است و ایشان نیز هنگام اعزام حضرت علی(ع) به یمن، تبلیغ را طبق روایت شریف «لَأن يَهدي اللّه ُعلى يَدَيكَ رجُلاً خَيرٌ لَكَ مِمّا طَلَعَت علَيهِ الشَّمسُ و غَرَبَت، و لَكَ وَلاؤهُ يا عليُّ» دارای آثار و برکات زیاد دانسته اند.

وی در ادمه افزود: به دلیل اهمیت بحث تبلیغ و ارتباط مبلغان و حوزویان با مردم، دفتر تبلیغات اسلامی دو ماه بعد از پیروزی انقلاب توسط امام خمینی(ره) تاسیس شد. این مجموعه شامل بخش های مختلف مانند معاونت فرهنگی و تبلیغی، معاونت آموزش، پژوهش، فضای مجازی، هنر و رسانه، بوستان کتاب و مرکز ملی پاسخگویی به سوالت دینی می باشد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، بیش از 300 مبلغ متخصص به صورت تلفنی، اینترنتی و پیامکی در زمینه های مختلفی چون احکام، اعتقادات، مشاوره و ... مشغول به پاسخگویی به سوالات و شبهات مخاطبان می باشند.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد در ادامه مطالب خود به بیان تولیدات در بوستان کتاب پرداخت و گفت: مجموعه بوستان کتاب بزرگترین ناشر دینی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده و حدود 7 درصد از منشورات کشور متعلق به این مرکز است. این مرکز در جشنوارهای کتاب سال، حوزه و کشور، رتبه های مختلفی را به خود اختصاص داده و سالانه تعداد 300 الی 500 تولید چاپ اول در این مجموعه منتشر می شود.

وی ادامه داد: در معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خدمات جذب، آموزش و اعزام و تامین محتوای تبلیغی صورت می پذیرد. تشکیل پرونده مبلغان در این معاونت تحت دو عنوان تبلیغ عمومی و تبلیغ تخصصی موضوع محور می باشد، در تبلیغ تخصصی یک مبلغ باید درکنار تحصیلات حوزوی خود، دارای مدرک تخصصی در موضوعات مختلفی چون مشاوره، جامع شناسی، نقد فرق انحرافی و ... باشد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، تبلیغ گروهی را موثر تر از تبلیغ فردی برشمرد و اظهار داشت: اعزام مبلغ از سوی دفتر تبلیغات اسلامی در سال های قبل به صورت فردی انجام می شد، اما با توجه به اهمیت و موثرتر بودن تبلیغ گروهی، اعزام مبلغ در سال های اخیر هم به صورت فردی و هم گروهی انجام می شود. هم اکنون 700 گروه تبلیغی در کل کشور مشغول به فعالیت هستند.

وی ضرورت ارتقای سطح علمی و مهارتی مبلغان در فعالیت های تبلیغی را از اهم وظایف مرکز آموزش های کاربردی دانست و گفت: هر مبلغ برای ایفای نقش تبلیغی خود نیاز به آموزش های لازم در جهت ارتقای سطح علمی و مهارتی دارد. مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با تجربه 44 ساله خود در بحث آموزش مطالب مورد نیاز مخاطب، این وظیفه مهم را برعهده دارد و دوره های مختلف آموزشی مورد نیاز را به صورت حضوری و مجازی برگزار می نماید.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد اظهار داشت: برای تسهیل در امور جذب و تشکیل پرونده مبلغان، تمام مراحل آن به صورت غیر حضوری بوده و مبلغ می تواند بدون مراجعه به دفتر تبلیغات اسلامی، نسبت به تشکیل پرونده تبلیغی خود اقدام نماید.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی به اهمیت تامین محتوای تبلیغی در ایام تبلیغ اشاره کرد و گفت: گروه تولید محتوای معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، جهت تامین محتوای تبلیغ در 25 سال گذشته اقدام، به انتشار مطالب مورد نیاز با عنوان «ره توشه» نموده است که هم اکنون این ره توشه در سه قالب «عمومی»، «تبلیغ و خانواده» و« تبلیغ و تقریب» منتشر می شود.

وی در ادمه بیان کرد: «فصلنامه علمی تخصصی ره توشه عمومی» مطالب مرتبط با سخنرانی های مبلغان؛ «فصلنامه تبلیغ و خانواده» برای مبلغانی که در عرصۀ خانواده تبلیغ می‌کنند و برای آن دسته از مبلغانی که در مناطق مشترک، تبلیغ می‌کنند، «فصلنامه تبلیغ و تقریب»، توسط گروه تولید محتوا در ایام تبلیغی (به دو صورت کاغذی و دیجیتال) منتشر می شود و مخاطبان می توانند برای دریافت تمامی این ره توشه ها به تارنمای بلاغ مراجعه نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد تصریح کرد: از دیگر تولیدات محتوایی دفتر تبلیغات اسلامی در عرصه کودک و نوجوان، می توان به انتشار مجله «پوپک» و «سلام بچه ها» در 30 سال اخیر اشاره نمود که این مجلات قابلیت ترجمه به زبان عربی و استفاده آن برای قشر کودک و نوجوان عزیز کشور عراق را دارد.

گفتنی است در ادامه این جلسه،فعالان تبلیغی کشور عراق به ارائه گزارشی از فعالیت های تبلیغی خود در این کشور پرداختند.

همچنین در پایان این دیدار بر ضرورت انتقال تجارب بین مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام) در عراق و دفتر تبلیغات اسلامی تاکید و دفتر تبلیغات اسلامی آمادگی خود را در جهت در اختیار گذاشتن دستاوردها، دوره های آموزشی و محتوای تبلیغی، اعلام کرد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.