توسط معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تشریح شد:

نگاهی گذرا بر تلاش ده ساله دفتر تبلیغات اسلامی

تاریخ انتشار:
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در طی یادداشتی، از 10 سال فعالیت های گوناگون این معاونت در حوزه های مختلف فرهنگی، تبلیغی و اجتماعی خبر داد.

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در یادداشتی، از 10 سال فعالیت های گوناگون این معاونت، در حوزه های مختلف فرهنگی، تبلیغی و اجتماعی خبر داد.

متن این یادداشت بدین شرح است؛

مقدمه
به فضل الهی شجرۀ طیبۀ دفتر تبلیغات اسلامی که برخاسته از بیان و بنان و دم مسیحایی حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و مستحکم به راهبری های رهبر عظیم الشأن انقلاب است، همواره مسیر شکوفایی و رشد را در دستور کار داشته است.
به نظر می رسد، نوآوری، توجه به نیازها و پذیرش سلایق سیاسی و فرهنگی داخل نظام از مختصّات  و همچنین از عوامل توفیق و اثرگذاری ملموس و محسوس دفتر در همۀ دوره های چهل ساله بوده است. این ویژگی ها در ابعاد و اضلاع دفتر؛ مانند اعزام به جبهه، تأسیس واحد صوت، مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان، تأسیس صندوق قرض الحسنه، تأسیس مرکز تحقیقات اسلامی، ایجاد مجلات علمی و فرهنگی، مجلات کودک و نوجوان، تأسیس مرکز هنری، ساخت فیلم، ایجاد کلاس زبان های عربی و انگلیسی و ده ها مجموعۀ ارزشمند دیگر، پیدا و هویداست.
اگر ویژگی های مذکور به عنوان سیاست های حاکم بر تصمیمات و برنامه ها نبود، قطعاً الآن دارای این همه محصولات و خروجی های ارزشمند که البته نیروی انسانی کارآمد و متعهد از مهم ترین آنهاست، نبودیم.

بحمدالله این مختصات در دورۀ جدید و ده سالۀ اخیر نیز با رشدی افزون تر و با طراحی کلان طرح قطب های علمی و فرهنگی، دفتر تبلیغات اسلامی را در جایگاهی فاخر قرار داده است. البته هر مجموعه ای من جمله دفتر تبلیغات اسلامی، حتماً دارای کاستی ها و کمبودهایی است که باید با همۀ دوستان و دوستداران، با همتی بلند و با دلسوزی در پی رفع مشکلات باشیم و تا حد توان، آسیب ها را کاهش دهیم. تذکر این نکته لازم است که ارائۀ گزارش دستاوردهای ده ساله، نه به معنای نادیده گرفتن زحمات ارزشمند گذشته و نه به معنای مقایسه است، بلکه گزارش و نمایشگاه، عمدتاً بر خروجی طرح مسئله محوری تمرکز داشته و این برهۀ خاص از عمر پر برکت این نهاد را بررسی می کند.

نگاهی گذرا بر آمار تشکیل پرونده و اعزام

در این مدت، ما شاهد تشکیل پروندۀ مبلغان عمومی به تعداد 21850، تأسیس 539 گروه تبلیغی، با عضویت بیش از ده هزار مبلغ، تشکیل پروندۀ مبلغان نخبه به تعداد 417، و همچنین تشکیل پروندۀ مبلغان تخصصی به تعداد 1688 بوده ایم.
همچنین در حوزۀ اعزام عمومی رمضان در سال 90، از حدود پنج هزار نفر، به یازده هزار مبلغ در سال 98 رسیدیم و در مناسبت محرم هم از شش هزار نفر به حدود دوازده هزار نفر اعزام دست یافتیم که بخش قابل توجهی از این عزیزان در قالب گروه های تبلیغی اعزام شده اند.

برگزاری دوره های آموزش کاربردی در سطح کشور

در حوزۀ آموزش، با توسعۀ آموزش های کاربردی به تمامی استان ها و برگزاری دوره های تخصصی مانند کودک و نوجوان در غالب استان های کشور، به ویژه در مناطق محروم و دور دست، موفق به برگزاری 2041 دوره و کارگاه شدیم.
به لحاظ موضوعی، نوآوری های قابل توجهی در تشکیل گروه ها (مانند مبلغان فعال در زندان ها، مبلغان ناشنوایان، مناطق مشترک، مبلغان فعال در کمپ های ترک اعتیاد) و آموزش ها (مانند تربیت مربی خانواده، رویکرد تمدنی، نقد فرق انحرافی، مددکاری اسلامی، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی) قابل مشاهده است.

مسائل فرهنگی شهر مقدس قم در اولویت فعالیت ها

از دیگر نقاط عطف این دوره، توجه به مسائل فرهنگی شهر مقدس قم، به ویژه پس از تذکر رهبر فرزانۀ انقلاب اسلامی است. اکنون با همکاری تمامی نهادهای فعال، اعم از سپاه، سازمان تبلیغات، کانون فرهنگی مساجد، کمیتۀ امداد و آموزش و پرورش، طرح محله محوری با استفاده از ظرفیت مساجد و با پشتیبانی از گروه های مردمی، در حال انجام است و به فضل الهی به توفیقاتی دست یافته-ایم.

تولیدات محتوایی

در عرصۀ پشتیبانی از تبلیغ در این دوره و در کنار ره توشۀ رمضان و محرم، ره توشۀ خانواده با تمرکز بر مسائل خانواده و زنان را منتشر کردیم و علاوه بر آن، ره توشۀ ویژۀ تبلیغ در مناطق مشترک شیعه و سنی نیز در اختیار مبلغان محترم قرار گرفت. ره توشه ها قریب به پانزده هزار نسخه چاپی و بیش از پنجاه هزار بار از سایت های مختلف دانلود شده و برای عموم مبلغان و خواهران مبلغه قابل دسترس است. عمده مباحث ره توشه ها مرتبط با مسئله محوری و مسائل مد نظر میزها تهیه و تدوین شده است.
در کنار این دستاوردها، در سال های اخیر به آموزش و مهارت افزایی مبلغان از طریق فضای مجازی، توجه نسبتاً خوبی داشته ایم. اکنون عمدۀ دوره های آموزشی ما، در قالب های متنوع آموزشی، هم به صورت آفلاین و هم آنلاین، قابل ارائه است و در این مدت حدود 54 دورۀ آموزشی برگزار شده است. عمدتاً نشست های پیش از اعزام، به خاطر محدودیت های کرونایی از طریق فضای مجازی ارائه می شود.

اطلاع رسانی و پشتیبانی مجازی

در کنار ره توشه، کانال ایتایی بلاغ با حدود هشت هزار عضو و سایت بلاغ با بازدید روزانه حدود هفت هزار نفر از مجموعه های پشتیبان مبلغان به شمار می روند که الحمدلله شاهد رشد قابل توجه کاربران در این حوزه هستیم.

ختام یادداشت

امید است با عنایات حق تعالی و تأییدات حضرات معصومین علیهم السلام، بتوانیم به وظایف خود و در این مسیر نورانی هم واقف باشیم و هم عامل.
وظیفۀ خود می دانم از همۀ بزرگوارانی که حامی این برنامه ها بودند، از هیأت امنای محترم، ریاست مکرم دفتر، مسئولان محترم دفتر برنامه ریزی و همچنین همکاران خدوم، خوش فکر و پر تلاش خودم سپاسگزاری کنم. توفیق و سربلندی همۀ این عزیزان را از حضرت حق تعالی خواستارم.

این همه گفتیم لیک اندر بسیچ       بی عنایات خدا هیچیم هیچ
 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.