رئیس اداره امور تبلیغ نخبگانی بیان داشت:

فقه و اخلاق، مقدمات هدایت و سعادت انسان می باشد

تاریخ انتشار:
رئیس اداره امور تبلیغ نخبگانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در جلسه هم اندیشی رابطه فقه و اخلاق، بیان کرد: فقه و اخلاق متشکل از قوانینی هستند که از ناحیه خداوند متعال برای هدایت و سعادت انسان وضع شده است.

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام و المسلمین عباس زاده در جلسه هم اندیشی رابطه فقه و اخلاق با موضوع "امکان سنجی مدیریت فقهی اخلاق محور" که به همت اداره امور تبلیغ نخبگانی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در سالن شیخ طوسی ستاد دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، در خصوص رابطه فقه و اخلاق و اثرات متقابل این دو، مطالبی را بیان کرد.

رئیس اداره امور تبلیغ نخبگانی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرای اطهر(سلام الله علیها) اظهار داشت: فقه و اخلاق متشکل از قوانینی هستند که از ناحیه خداوند متعال برای هدایت و سعادت انسان وضع شده است. به بیانی این دو علم مکمل یکدیگر می باشند زیرا بدون تصفیه و اصلاح درون، اصلاح برون امکان پذیر نمی باشد.

وی در ادامه مطالب خود افزود: مقید بودن به آموزه های اخلاقی که مبتنی بر فقه است در کنار احکام فقهی، ضمانت اجرایی را ترک محرمات و عمل به واجبات که خواسته فقه می باشد را هموار می سازد و در جهت تامین سعادت بشر توأمان طی مسیر می نمایند. می بینیم که به لحاظ موضوع، غرض و غایت در کنار هم می باشند چون موضوع در هر دو علم (فقه و اخلاق) مربوط به اعمال انسان و فرض در هر دو تامین سعادت انسان است.

حجت الاسلام و المسلمین عباس زاده گفت: تعمیق ایمان و باورهای دینی تنها با عمل به فقه و عبادات میسر نخواهد بود، زیرا آلایش عمل به ریا و نبود قصد قربت که بر اساس فقه جنبه الزامی دارد راه به جایی نمی رساند، بنابراین در سنجش اعمال و رفتار انسان عنایت ویژه به پالایش باور مکلف و تخلق وی به صفات الهی و عمل به فرائض و ترک محرمات بر مبنای  فقه اخلاق محور باید باشد.

گزارش تصویری

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.