عضو هیئت علمی دانشگاه اشرفی اصفهانی بیان کرد:

دعا عنصری مؤثر در کاهش اضطراب و استرس

تاریخ انتشار:
به همت اداره کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با همکاری میز تخصصی تعمیق ایمان و باورهای دینی، نشست مجازی تخصصی «نقش ایمان و دعا در سلامت جسم و روان» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بلاغ، به همت اداره کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با همکاری میز تخصصی تعمیق ایمان و باورهای دینی، نشست مجازی تخصصی «نقش ایمان و دعا در سلامت جسم و روان» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و  دکتر محمدمهدی احمدی فراز عضو هیئت علمی دانشگاه اشرفی اصفهانی برگزار شد.

در این نشست دکتر محمدمهدی احمدی فراز با اشاره به اینکه امروزه دانشمندان طی تحقیقاتی به نتیجه رسیده‌اند که بعد معنوی انسان می‌تواند ابعاد دیگرش را تحت تأثیر قرار دهد، بیان کرد: در حوزه دین و سلامت قبل از اینکه روی بعد معنوی کار شود، تحقیقاتی که صورت گرفته بود تقریباً به ۲۰۰ تحقیق می‌رسید. وقتی بحث دین و سلامت مطرح می‌شود تحقیقات به بیش از 5 هزار تحقیق رسید و در واقع بعد معنوی در بحث‌های پزشکی جایگاه پیداکرد.

وی در ادامه افزود: وقتی که فرد دچار چرا (چرا من مریض شدم؟ چرا بچه من؟) در شرایط بیماری می‌شود بعد معنوی (اعتقاد به خدا و ماورا) او مخدوش شده و وقتی سلامت معنوی فرد آسیب می‌بیند خودبه‌خود ارتباطش با خدا ممکن است مخدوش شود و بگوید خدا جواب من را نمی‌دهد و به من بی‌توجهی می‌کند؛ در چنین شرایطی نگرش فرد دچار تعارض شده و به او اجازه ارتباط خوب با خدا را نمی‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اشرفی اصفهانی بیان کرد: هر آن چیزی که غیر محسوس و ماورا باشد و معنایی به زندگی فرد بدهد در حوزه معنویت مطرح می‌شود اما معنویت مدنظر ما معنویت بر مبنای دین است.

وی با اشاره به اینکه فردی که بعد معنوی او مخدوش شده بعد روانی او هم قطعاً آسیب‌دیده و روی بعد جسمی نیز تأثیر می‌گذارد، افزود: بر اساس تحقیقات حوزه اعصاب و روان اعتقادات و نگرش فرد نسبت به مسائل، بر سیستم دفاعی بدنش تأثیر دارد و اگر سیستم دفاعی بدن قوی‌تر باشد در مواجه با بیماری زودتر از شرایط بحرانی خارج می‌شود.

دکتر احمدی فراز اظهار داشت: بعد معنوی در قالب مراقبت و سلامت معنوی به عنوان طب مکمل فعالیت می‌کند و ما در تحقیقاتمان به دنبال این هستیم که با چه روشی آموزه‌های دینی را کاربردی کنیم و نگاه مذهبی کمرنگ‌تر شود و عمومیت بیشتری با حفظ مبانی دینی پیدا کند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.