آیت الله جوادی آملی:

مردم ستون نظام اسلامی هستند/ نباید بیکاری، گرانی و اختلاس را بر مردم هوشیار تحمیل کرد

تاریخ انتشار:
حضرت ‌آیت الله جوادی آملی تأکید کرد: مردم ستون مملکت هستند که باید راضی نگه داشته شوند، گرانی، تبعیض، بی عدالتی، بی انضباطی، بیکاری، اختلاس و نجومی را نباید بر مردم تحمیل کرد تا آن ها در صحنه باشند.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار بلاغ به نقل از خبرگزاری رسا،  حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به فرمایشات گوهربار امیرمؤمنان علی(ع) گفت: بیگانگان این ایام حوادث تلخی را به راه انداختند.

وی افزود: این انقلاب و نظام به آسانی به دست نیامده است و بیگانه هر روز علیه آن توطئه می کند، امیرمؤمنان در نامه ای به مالک فرمودند داشتن رهبر ولو این که معصوم هم باشد جامعه را به تنهایی اداره نمی کند، رهبری از امیرمؤمنان بالاتر نداریم که در همه زمینه ها برتر بودند اما چون مردم همراه نبودند نتوانستند برنامه خود را پیاده کنند.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که اصل دین را با نظام اسلامی می توان حفظ کرد، اظهار داشت: حضرت در نامه خود به مالک فرمودند که ستون نظام اسلامی مردم هستند و نمی توان گفت که رهبر و مسؤول خوب می تواند کار را پیش ببرد، با دست خالی نمی توان کشور را اداره کرد.

وی ادامه داد: ستون مملکت مردم هستند که باید راضی نگه داشته شوند، گرانی، تبعیض، بی عدالتی، بی انضباطی، بیکاری، اختلاس و نجومی را نباید بر مردم تحمیل کرد تا آن ها در صحنه باشند، اگر مردم در صحنه نباشند شکست می خوریم.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که سلسه اموی، مروانی و عباسی 500 سال با دین بازی کردند، ابراز داشت: بعد از آن دیگران با مسأله جدایی دین از سیاست از طریق دیگری با دین بازی کردند، آنجا که قدرت را در دست داریم نباید بیراهه برویم و اگر کسی بیراهه رفت نباید تبعیت کنیم.

وی عنوان کرد: حضرت امیر هر هفته وقتی بیت المال را به مردم می رساندند، بعد از آن نماز شکر می خواندند که بیت المال را به مردم رساندند و آلوده نشدند، اگر مردم از ما عدل و حق ببینند شیفته می شوند و هرگز رها نمی کنند، چنانچه وجود نورانی حضرت امام را دیدند و جنگ ها را اداره کردند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: همین که انقلاب به ثمر رسید دشمنان توطئه های جدی خود را آغاز کردند و کارهای گوناگونی از جنگ و ترور انجام دادند، در دوران جنگ تحمیلی تمام مردم و جوانان با توجه به باورهای دینی تنها آرزوی شهادت داشتند، هیچ عاملی جز دین نبود تا کشور را حفظ کند.

وی اضافه کرد: اگر همین باشد مردم همان مردم هستند اما اگر بیکاری و  بی عدالتی را بر مردم تحمیل کردیم مشکل ایجاد می کند، اگر دست کسی به بیت المال رسید و استفاده نادرست کرد هم آثار معنوی دارد و هم سبب رنجش مردم می شود، همانگونه که نماز ستون دین به شمار می رود حضور مردم در صحنه ستون دین است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که حفظ دین و ستون آن واجب است، گفت: اگر ستون نباشد سقف می ریزد بنابراین اگر مردم را راضی نگه نداریم سقف فرو خواهد ریخت، با ستون دین نباید بد رفتاری کرد.

وی افزود: وظیفه همه ما، مسؤولان و کسانی که قدرت در دست دارند نسبت به مردم بزرگ و بزرگوار ایران این است که آن ها را حفظ کنند، دستور اول امیرمؤمنان در نامه به مالک اشتر خطاب به مسؤولان است تا مردم را با حق و عدل در صحنه نگه دارند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: حضرت در خطبه قاصعه توصیه عمومی به همه یعنی مسؤولان، مردم، حوزوی و دانشگاهی دارند، ابراهیم و انبیای ابراهیمی فخر تاریخ هستند اما بچه ها و پیغمبر زادگان این ها نتوانستند کیان را حفظ کنند و دشمنان شرق و غرب آمدند و آن ها را چار بیدار کردند که از نازل ترین شغل ها است.

وی ادامه داد: دشمن شرق و غرب دست از ما بر نمی دارد، دین را نباید تنها گذاشت، انسان نباید نسبت به دین بی تفاوت باشد، هرگز خلاف کسی نباید سبب شود از نظام، جامعه و انقلاب فاصله بگیریم، نخستین مسؤولیت ما در برابر خون های پاک شهدا است، اگر خدایی نکرده نظام برود دیگر خواهد رفت و شاید بعد هزار سال مانند امامی پیدا شود و وضع را تغییر دهد.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که افراد نباید با یکدیگر اختلاف داشته باشند و به جان هم بیفتند، ابراز داشت: بنا بر این نیست که مسائل نظام با علم غیب حل شود، اگر انسان تحت تأثیر و سلطه دشمن باشد همه شرف ملی و دینی خود را از دست می دهد.

وی عنوان کرد: مسؤولان باید بیدار باشند چرا که همه در جبهه جنگ قرار داریم، وقتی انسان این اندازه دشمن دارد نمی تواند به خواب غفلت برود، واقعا در زمان جنگ هستیم، چند نفر حرف های حساب نشده زدند و آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی خوشحال شده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: خدایی نکرده اگر نظام آسیب ببیند اینگونه نیست که تبعیض قائل شوند و به عده ای کاری نداشته باشند بلکه همه را ماشین شور می کنند و به نازل ترین جایگاه ها می رسانند.

وی اضافه کرد: مسؤولان باید هوشیار باشند و بدانند که مردم آقای ما هستند و هیچگاه نشد که صحنه را ترک کنند، شهدا و ایثارگران حاضر هستند و وقتی انسان به آسایشگاه معلولان می رود واقعا خجالت می کشد که افرادی با وضع بسیار سخت نخاعی مهر بر پیشانی می گذارند و عبادت می کنند، این شهدا و ایثارگران حجت بر ما هستند، اگر انسان دیر بجنبد دشمنان و استکبار ضربه خود را می زند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.