حجت‌الاسلام واعظی عنوان کرد:

برداشت‌های تفسیری دوگانه از آیه نفی سبیل

تاریخ انتشار:
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه دو برداشت تفسیری از آیه نفی سبیل وجود دارد گفت: هر کدام از این برداشت‌ها، منتج به احکام مختلفی می‌شوند که حکم معاهدات بین‌المللی، مصداقی از آن است.
دکتر احمد واعظی

به گزارش خبرنگار بلاغ به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در نشست ظرفیت فلسفه حقوق جهت اصلاحات بنیادی در نظام حقوقی گفت: اهل سنت، امنیت را مقدم بر عدالت در بحث تعیین حاکم می‌دانند اگرچه این مسئله تنها شرط آنان برای انتخاب حاکم نیست.

وی افزود: اینکه اهل سنت قیام علیه حاکم را جایز نمی دانند تنها مستند به دلیل تقدم امنیت بر عدالت نیست بلکه به ادله نقلی هم استناد دارند که از جمله تفسیر اولی الامر در آیه ولایت است.

واعظی بیان کرد: ایشان، اولی‌الامر را به معنای هر کسی که قدرت را در دست بگیرد تفسیر می‌کنند و عدالت را بعد از امنیت مورد توجه دارند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی گفت: البته سوء استفاده از مفاهیم همواره وجود داشته است چه اینکه بوش وقتی می‌خواست به عراق حمله کند به بهانه دموکراسی وارد خاورمیانه شد و امروز نیز با عناوینی مانند حقوق بشر به برخی کشورها تظلم می‌کنند.

وی بیان کرد: از منظر شیعه، نظام سیاسی مبتنی بر عدالت است به همین دلیل عدالت مقدم بر امنیت در بحث حکومت است.

واعظی تصریح کرد: در فقه شیعه بسیاری از مناصب مانند قضاوت، امامت جماعت و جمعه و حتی برخی اخذ زکوات را مشمول وجود عدالت دانسته‌اند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه عنوان کرد: وقتی فقه حکومتی و ولایی مطرح می‌شود فقط پیامدهای فقهی ندارد بلکه پیامدهای اصولی هم دارد.

وی با بیان اینکه مبنای حکم حکومتی، تشخیص مصلحت است اظهار کرد: این بحث باید بررسی شود که آیا مصلحت، ولو به انشای ولی فقیه، مجوزی برای کنارگذاشتن برخی از احکام اولیه هست یا نیست.

واعظی با اشاره به آیه نفی سبیل تصریح کرد: اگر کسی در این آیه، نفی سبیل را مطلق در نظر بگیرد به مفهوم این است که هر نوع تسلط غیر مسلمین بر مسلمین پذیرفتنی نیست.

وی افزود: در این صورت تاسیس هر شرکت و مغازه از سوی غیر مسلمین که می‌تواند باعث تسلط بر مسلمانان شود نیز نادرست خواهد بود.

واعظی بیان کرد: البته  کسانی که این امر را به صورت مطلق نگیرند و فقط تسلط کافرانه مطرح باشد در این صورت هر نوع تسلط مردود نخواهد بود.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان تفسیر مطلق از نفی سبیل دارد اظهار کرد: به همین دلیل در مورد عضویت یک یهودی در شورای شهر، نظر متفاوتی داشتند و آن را نادرست می‌دانستند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان کرد: در مورد معاهدات با کشورهای غیر اسلامی نیز جای بررسی وجود دارد که آیا این معاهدات باعث سلطه کافران بر مسلمانان می‌شود یا خیر که از لحاظ مصداقی به خصوص قابل بحث است.

واعظی عنوان کرد: در تعهدات، محدودیت برای طرفین وجود دارد و هیچ فقیهی نیز نیست که بگوید مت حق نداریم با کشورهای غیراسلامی معاهده امضاء کنیم.

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.