محمد ابوالحسنی:

آینده در دست تولید کنندگان محتوا است / اگر محصول مذهبی را درست تولید کنید می تواند پول ساز باشد

تاریخ انتشار:
تهیه کننده مجموعه دیرین دیرین: با وجود این که همه چیز برای تولید و انتشار محتوا آماده شده، اما محتوای ارزشمند و قابل دفاع بسیار کم شده است. در آینده ی نزدیک تولید کنندگان محتوا هستند که در کانون توجه قرار خواهند گرفت.
محمد ابوالحسنی

به گزارش خبرنگار بلاغ در نشست تاب فکر با موضوع ارزش آفرینی محتوا، که پنج شنبه ۲۶ بهمن در سالن رضوان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، محمد ابوالحسنی تهیه کننده مجموعه طنز «دیرین دیرین» به بیان نکاتی پیرامون فضای مجازی و کسب و کار در این فضا پرداخت.

ابوالحسنی با اشاره به رشد رسانه های دیجیتال در سال های گذشته گفت: رسانه های دیجیتال به جایی رسیده اند که جای تلویزیون در خانه را نیز گرفته اند. امروز در خانه ها گوشی های تلفن همراه بیشتر از تلویزیون مورد توجه و اهمیت است. دوران کودکی ما با دعوا بر سر کانال های تلویزیون گذشت و امروزه هر کسی در خانه برای خود گوشی شخصی دارد.

وی یکی از مزایای رشد فناوری های روز را برابری فرصت ها دانست و عنوان کرد: در گذشته اگر کسی می خواست فیلم تولید کند باید یک روند طولانی و هزینه بر را برای تولید و یک روند پر دردسر و سخت دیگر را برای توزیع محصول خود می گذراند. اما امروز فرصت در این امر برای همه یکسان شده و با هزینه های کم می توان یک محصول را تولید و منتشر کرد. تنها چیزی که در حال حاضر مورد نیاز است، ابتدا نیازسنجی و سپس به کار بردن ذوق و ابتکار در کار است.

تهیه کننده مجموعه دیرین دیرین کم شدن محتواهای غنی را یک معضل خواند و افزود: با وجود این که همه چیز برای تولید و انتشار محتوا آماده شده، اما محتوای ارزشمند و قابل دفاع بسیار کم شده است. در آینده ی نزدیک تولید کنندگان محتوا هستند که در کانون توجه قرار خواهند گرفت.

ابوالحسنی محتوای مذهبی را بهترین نوع محتوا دانست و اظهار داشت: بخشی از نیازهای مردم نیاز مذهبی است و باید این نیاز به طور صریح و روشن برای آن ها بیان شود. متأسفانه تولید کنندگان محتوای مذهبی از بیان صریح مفاهیم مذهبی هراس دارند و مفاهیم را در لفافه بیان می کنند. این امر سبب شده مفاهیم در لفافه و غیر مستقیم زیاد شود و مخاطبی که به محتوای مستقیم نیاز دارد، دستش به جایی نرسد. اگر در عرضه محتوای مذهبی درست عمل شود، پول را هم به دنبال خود خواهد آورد.

وی با با اشاره به فعالیت های گروه خود در دیرین دیرین گفت: در سال 1383 با 12 نفر شروع به کار کردیم و دیدیم که قابلیت گسترش در کار هست. سال بعد تعداد نیروها را بیشتر کردیم و مجموعه «آقای ایمنی» را به عنوان اولین مجموعه تولید کردیم. در سال 1388 تیم ما به 170 نفر رسید و تصمیم گرفتیم در شهرستان ها هم کار کنیم و حتی در استان قزوین کار را شروع کردیم، اما ادامه پیدا نکرد. سپس تصمیم به تولید یک انیمیشن صرفا برای شاد کردن مردم گرفتیم که حاصل آن سلسله انیمیشن های انقراض بود که مورد استقبال واقع شد. سپس تهران 1500 را ساختیم و بعد از آن تصمیم به تولید انیمیشن روز گرفتیم که بعد از گذراندن دو سال مقدمات و طراحی کاراکترها بالاخره «دیرین دیرین» استارت خورد و تا کنون توانسته موفقیت های زیادی را کسب کند.

تهیه کننده مجموعه دیرین دیرین به بیان روند یک فعالیت استارت آپی پرداخت و عنوان کرد: خیلی از استارت آپ ها در ابتدا روال و قوانین مشخص و دقیقی ندارند و در طول کار قانون مند می شود. ما در دیرین دیرین هم تیم تولید محتوا داریم، هم تیم تولید فنی و دوبله و هم تیم انتشار در فضای مجازی. ما یک کانال اصلی و حدود 50 کانال اقماری برای انتشار دیرین دیرین داریم. در کنار همه ی این تیم ها یک تیم برای حفظ جایگاه دیرین دیرین در بین مردم و ضعیف نشدن آن داریم.

ابوالحسنی به یکی از آفت های یک ایده استارت آپی پرداخت و گفت: استارت آپ ها دنبال کارهای بزرگ هستند. کسی نمی خواهد کار کوچکی را درست شروع کند و درست ادامه دهد و بعد از گذشت مدتی شروع به توسعه آن کار کند.

وی داشتن تیم را در یک استارت آپ ضروری خواند و ابراز کرد: اگر تیم شما مشکل داشته باشد، کار قطعا متوقف خواهد شد. شما هم برای تولید محتوا، هم کار فنی و حتی کار مارکتینگ و انتشار به تیم تخصصی و توانمند نیاز دارید. باید در مسیر کار از مراکز رشد و شتاب دهنده ها کمک بگیرید اما از همه مهم تر انگیزه خودتان است. متاسفانه رو به تنبلی رفته ایم و اهل شروع یک کاسب و کار و تشکیل تیم نیستیم.

محمد ابوالحسنی تولید یک مجموعه انیمیشن مذهبی را جزء مهم ترین دغدغه های خود دانست و اظهار امیدواری کرد که به زودی این امر محقق شود.

دیدگاه‌ها

حسین رحیمی 13:16 - 1396/12/02

بیگ لایک

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.