مدیریت وموفقیت

۶ راهکار موردنیاز برای رهبران و مدیران موفق

تاریخ انتشار:
کلید موفقیت رهبران در شناخت احساسات است. اما قبل از آنکه بخواهیم احساسات و نقاط قوت و ضعف دیگران را تشخیص دهیم ابتدا باید خودمان را بشناسیم.

کلید موفقیت رهبران در شناخت احساسات است. اما قبل از آنکه بخواهیم احساسات و نقاط قوت و ضعف دیگران را تشخیص دهیم ابتدا باید خودمان را بشناسیم. اگر قصد داریم دیگران را به انجام کاری ترغیب کنیم باید یک واکنش و رفتار احساسی معنادار در آن‌ها ایجاد نماییم. یک رهبر باید به خاطر داشته باشد تیمی که تحت رهبری او فعالیت می‌کند با یک مدیریت خطی و مکانیکی و خشک به‌جایی نمی‌رسد. اگر یک رهبر در حوزه احساسات خلاقیت نداشته باشد قادر نخواهد بود تیم خود را به حرکت وادارد.
یک رهبر باید منعطف، ریسک‌پذیر و در موارد ضروری محافظه‌کار باشد، اما از همه مهم‌تر باید فردی باشد که تیمش دائماً او را تمجید و تحسین می‌کند. اگر رهبر به مریدان خود احساس خوبی بدهد آن‌ها وادار می‌شوند که روزبه‌روز فعالیت خود را ارتقا دهند. در این بخش به کلیدی‌ترین پارامترهای موفقیت یک رهبر و مدیر اشاره می‌کنیم.
۱-خودشناسی
به‌عنوان یک مدیر و یا رهبر باید آگاهی بالایی از عامل تحریک انسان‌ها و ترغیب آن‌ها داشته باشیم. به‌طورکلی باید احساسات خود و دیگران را به‌خوبی بشناسیم. اینکه چه چیزی دیگران را وادار می‌کند تا دست به اقدام بزنند. در موارد بسیاری به نظر می‌رسد که تحقق اهداف تیم مدیریتی بسیار غیرممکن است و همچنین از سوی دیگر، تیم با چالش‌های متعددی روبرو می‌شود. در چنین زمانی یک مدیر و رهبر کارآمد باید قادر باشد روحیه تیم خود را در بالاترین حد نگه دارد. در این موقع یک رهبر و مدیر موفق دائماً به آن علت مقدس و مهمی که تیم برای تحقق آن تلاش می‌کنند اشاره خواهد کرد. یک مدیر به زیبایی برای خود و تیمش این واقعیت را جا می‌اندازد که برای تحقق یک هدف بزرگ و مهم باید ایستاد و مقاومت کرد و از هیچ تلاشی نباید فروگذار باشند. مدیر موفق با شناخت درست از احساسات خود و دیگران می‌تواند منبع الهام و مشوق در انجام امور مختلف باشد.
۲-هوشیاری
یک مدیر و رهبر موفق باید به یاد داشته باشد که رمز موفقیت در رهبری تیم، منطق و فکر صحیح نیست، بلکه در احساسات قدرتمند است و تأثیر احساس، در ترغیب دیگران به‌مراتب قدرتمندتر از فکر است. حتی قدرتمندترین و منطقی‌ترین افکار و فرایندهای فکری هم قربانی احساسات منفی خواهند شد. این احساسات قدرتمند حتی مانع از شکل‌گیری افکار در عقلانی‌ترین و متفکرترین انسان‌ها می‌شوند. در زمان بحران و چالش، یک مدیر و رهبر موفق درصدد برمی‌آید تا با تزریق احساسات قدرتمند و مثبت بر تمامی موانع و چالش‌ها فائق آید. در زمان بحران، این مدیران موفق هستند که شعله‌های امید به تحقق اهداف را همچنان در اذهان تیم خود زنده نگه می‌دارند و ذهنیت آن‌ها را به سمت ممکن بودن تحقق رؤیاها و اهداف سوق می‌دهند.
۳-ارتقا احساسات مثبت
یک رهبر موفق تشخیص می‌دهد که احساسات انسانی از یک الگوی منطقی پیروی می‌کنند. آن‌ها قابل‌اندازه‌گیری بوده و دائماً در نوسان کم‌وزیاد شدن هستند. درزمانی که تیم دچار احساسات منفی می‌شود یک مدیر باید تشخیص دهد که علت چیست و از چه طریقی می‌توان به اعضا تیم روحیه داد و آن‌ها را تشویق نمود. یکی از راه‌های ایجاد روحیه مثبت در تیم می‌تواند ارائه مشوق‌ها باشد. یک رهبر موفق درصورتی‌که برای ایجاد روحیه تیم خود به آن‌ها وعده‌ای می‌دهد باید به قول خود وفا کرده و وعده خود را عملیاتی سازد. اگر هر یک از اعضای گروه موفقیتی را برای تیم رقم می‌زند باید حتماً مورد تشویق و تمجید قرار گیرد و برای دستاوردهایش تحسین شود. یک رهبر موفق به اعضا تیم خود به‌عنوان انسان نگاه می‌کند نه ابزار، و برای آن‌ها ارزش قائل است و از آن‌ها قدردانی می‌کند. بهره‌کشی از اعضا تیم آن‌ها را از احساسات مثبت خالی می‌کند. اعضا تیم نباید تصور کنند که تنها ابزاری برای تحقق اهداف مدیر خود هستند و ارزش دیگری برای مدیر ندارند. هرقدر احساسات مثبت را در تیم خود ارتقا دهیم می‌توانیم از آن‌ها بیشترین کارایی را شاهد باشیم.
۴- احساسی فکر کنید
نخستین فاکتوری که مدیر و رهبر موفق باید در نظر بگیرد، احساسات اعضا تیم است. درصورتی‌که اعضا تیم دارای احساسات مثبت و روحیه‌ای قدرتمند باشند همین احساسات و روحیه را به مشتریان نیز منتقل می‌کنند. باید احساسی بیندیشیم و اعضا تیم هم احساسی بیندیشند. زمانی که احساسی می‌اندیشیم کاری را انجام دهیم که رضایت دیگران را جلب کند. رفتار ما به‌گونه‌ای می‌شود که می‌تواند رضایت مشتریان را رقم بزند. اگر مدیری بر مدیریت، جهت‌دهی و تقویت احساسات اعضا تیم خود تمرکز کند، می‌تواند روحیه و میل به تعامل با مشتریان و خدمت‌رسانی بی‌دریغ را در آن‌ها ایجاد نماید.
۵- بی‌همتایی احساسی
اعضا تیم دارای روحیات و تفکرات متفاوت بوده و یکدست نمی‌باشند. اگر آن‌ها را مجبور کنیم که از احساسات و افکار خود دست بکشند و به یک فکر و احساس واحد بپیوندند، به‌یقین بازتاب مثبتی را شاهد نخواهیم بود. یک مدیر موفق، اعضا تیم را ترغیب و قانع می‌کند که در صورت پیوستن به آنچه رهبر می‌گوید منافع خود و تیم را تضمین می‌کنند. یک رهبر موفق بین احساسات و افکار فردی و آنچه به‌عنوان الگوی موفقیت تیم تلقی می‌شود ارتباط ایجاد کرده و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در قالب رسالت کلان تیم، رسالت‌ها و اهداف خود را نیز دنبال کنند.
۶-دلگرمی و روحیه
به‌عنوان یک مدیر باید مثبت اندیش باشید و به اعضا تیم خود دائماً روحیه و دلگرمی بدهید. آن‌ها را ترغیب کنید کمتر درگیر افکار و احساسات فردی باشند و بیشتر به موفقیت تیم فکر کنند. به آن‌ها یادآوری کنید که چگونه افکار و کردار آن‌ها بر کل موفقیت تیم تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان یک مدیر موفق، باید تصویری جامع و کامل از آینده تیم داشته باشید تا بتوانید همیشه یک‌قدم جلوتر از آن‌ها تصمیم بگیرید. به یاد داشته باشید که بین اهداف فردی و گروهی تیم آشتی ایجاد نمایید. این احساس را در تیم ایجاد کنید که مأموریت و رسالتی مهم وجود دارد که همه آن‌ها در تحقق آن رسالت مهم نقش دارند. به آن‌ها نشان دهید که این یک فعالیت جهادی گروهی است. هیچ‌چیزی بهتر از آن نیست که اعضا تیم شاهد این مهم باشند که برد آن‌ها درواقع برد گروه است و این کار به طرز چشمگیری بر برد گروه تاثیر می‌گذارد.
منبع: entrepreneur.com

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.