وزیر کشور:

طلاب و مبلغان در مقابله با آسیب های اجتماعی اولویت دارند

تاریخ انتشار:
وزیر کشور گفت: اولین و مهم ترین مسأله در خصوص آسیب های اجتماعی، اجتماعی کردن مقابله با این آسی بها است، یعنی باید همه مردم را در این مسأله درگیر کنیم.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، عبدالرضا رحمانی فضلی در «همایش بزرگ مبلغان رمضان » ویژه مبلغان اعزامی ماه مبارک رمضان که به همت معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد، اظهار داشت: امروزه شبکه های تروریسم رسما به ترویج مواد مخدر کمک می کنند و نفودشان را گسترش می دهند و با بلیه ای در سطح جهانی مواجه هستیم که موضوع آسیب های اجتماعی جز مسؤولیت های اصلی ما است.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب تأکید فرمودند که به موضوع کاهش آسیبهای اجتماعی پرداخته شود و وزارت کشور مسؤول این امر شد و فرمودند اولویت، مقابله با مواد مخدر و اعتیاد است چرا که سایر انحرافات از اینجا منشعب می شود.
وزیر کشور تصریح کرد: در ایران با دو مسأله مهم در حوزه اجتماعی مواجه هستیم، یکی تغییر نسل است که خواست و نوع نگرش و سلیقه و انتخاب این نسل مهم است. مسوولین، علما، معلمین و خانواده ها چه مقدار از مطالبات و خواسته نسل جوان درک دارند؟ این موضوع مسأله ای
می باشد که مفقود مانده است. چون فهم درستی از این نسل نداریم نمی توانیم ارتباط درست با آنها برقرار کنیم و به همین دلیل نمی توانیم با هم تعامل و تأثیر گذاری داشته باشیم.
وی با اشاره به سبک زندگی افزود: مسأله دیگر، سبک زندگی است که رهبر معظم انقلاب بر این مسأله تأکید داشتند و دارند. با یک موضوع پیچیده ای به نام آسیب های اجتماعی رو به رو هستیم که به سادگی قابل حل نیست. یکی این که با موجودی به نام انسان مواجهیم که غیر قابل شناخت است و با دنیای لایتناهی در انسان مواجه هستیم که پرداختن به آن مستلزم شناخت دقیق است.
رحمانی فضلی به نقش مردم در مقابله با آسیب های اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: در ایران سه چهار میلیارد دلار مواد مخدر مصرف می شود. بهترین راه مقابله و مبارزه با اعتیاد، معتاد نشدن است. طبق آمار تنها بیست درصد کسانی که اعتیاد را ترک می کنند، به صورت واقعی ترک می کنند. ترک کردن اعتیاد کار بسیار سخت و بزرگی است. در سایر آسیب های اجتماعی نیز همینطور است. طبق توصیه مقام معظم رهبری و سیاستهای ما، باید کارهایی صورت بگیرد، اولین و مهم ترین مسأله در خصوص آسیبهای اجتماعی، اجتماعی کردن مقابله با آسیبهای اجتماعی است، یعنی باید همه مردم را در این مسأله درگیر کنیم.
وی درباره استفاده از ظرفیت دینی و اعتقادی در مقابله با آسیب های اجتماعی گفت: در راستای مقابله با آسیب های اجتماعی باید از ظرفیت های اجتماع یکردن استفاده کنیم و مهم ترینش این است که باید جزو باورها و اعتقادات مردم باشد، یعنی اگر هر چیزی را می خواهیم به عنوان رفتار پایه در جامعه تبدیل کنیم، باید به باور تبدیل شود، در غیر این صورت پایدار نخواهد بود. بهترین ظرفیت در این باره، استفاده از ظرفیت دینی و اعتقادی است. این جزو مسائلی است که از ابتدا دستمان را در این زمینه دراز کرده ایم. در منبرها و مجالس مان کمتر به این مسائل اشاره می کنیم.
وزیر کشور مبلغان را در اولویت مقابله با آسیب های اجتماعی عنوان کرد و افزود: در این زمینه طاب و مبلغان اولویت دارند. این مقابله باید به یک جریان تبدیل شود، همه جامعه باید نسبت به مسأله اعتیاد نگران باشند. علی رغم توفیقات ما در این حوزه ها در این چند سال، امسال در زمینه کشف مواد مخدر، ۸۲۰ تن مواد مخدر کشف و ضبط کرده و در سال گذشته ۷۸۰ هزار نفر را ترک دادیم.
وی دربار ه به ثبات رساندن رشد طلاق در جامعه اشاره و تصریح کرد: در حوزه طلاق، کانون هایی تشکیل شده و مردم وارد این قضیه شده اند. در روند مسأله طلاق به نسبت ازدواج توانستیم منحنی را که در حال صعود بود، به ثبات برسانیم اما با این آسیب مواجه هستیم. البته نُرم های
جهانی نسبت به ایران خیلی متفاوت است اما برای مسلمانان انتظار وجود این اعداد هم نیست، انتظار است که این موضوع جزو اولویت ها رعایت شود و بدانیم که فرزندان و نزدیکان ما در نوبت این کار هستند.
رحمانی فضلی اظهار داشت: روی توانمند و روشمند کردن این موضوعات مطالعه کنید و دوستان ما حاضر هستند که بیایند و اطلاعات لازم را در اختیارتان بگذارند.
وی به تهاجم دنیا نسبت به استقلال جمهوری اسامی ایران اشاره کرد و گفت: جامعه جمهوری اسامی با نوع نگرش و ادعایی که در دنیا کرده ، برخی را تحریک و برخی را در مقابل ما وادار به مقاومت و یا تهاجم می کند.ادعای ما این است که می خواهیم در استقلال بوده و با فرهنگ و اعتقادات دینی خودمان زندگی کنیم و نمی خواهیم به دیگران باج دهیم.
وزیر کشور، قرارگرفتن ایران در اوج قدرت را علت تقابل دنیا با کشورمان دانست و تصریح کرد: بعد از انقلاب فراز و فرودهای زیادی در حوزه های مختلف(جنگ، تحریم، انزوا، فشارهای اقتصادی و تبلیغاتی) داشتیم، اما در شرایطی که واقع شده ایم، انصافا می توان گفت که کشورمان در اوج تقابل قرار گرفته و علتش، اوج قدرت قرارگرفتن ایران است.
وی افزود: تنها کسی که بر روی پیروزی نظام جمهوری اسلامی واقعا ایمان داشت، امام راحل بود و همه می گفتند که پیروزی انقلاب امکان نخواهد داشت. چهل سال است که این فراز و فرودها وجود دارد و امروز اسم ایران در تمام دنیا برده می شود و دل ملت های مسلمان با ایران است. امروز موقعیت ایران در داخل و خارج از کشور قابل مقایسه با قبل از انقاب نیست.
رحمانی فضلی نسبت به خلف وعده های آمریکا خاطرنشان کرد: همه درباره حقانیت ایران می گویند که ایران بر عهد خود پا برجا بوده و باید بدانیم که مسیر انقلاب، مسیر حریت و آزادگی است و این افتخار ما می باشد. در عرصه بین المللی نیاز به همراه کردن و اتمام حجت کردن داریم و همه دنیا فهمیدند که آمریکا بر خلاف وعده اش عمل کرده است.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.