حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

انسان با متخلق شدن به اخلاق الهی به مقام خلیفةاللهی می‌رسد

تاریخ انتشار:
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند همه انسان‌ها را خلیفةالله قرار داده، گفت: انسان زمانی می‌تواند خلیفةالله شود که خود را به اخلاق الهی آراسته کند.
حجت الاسلام و المسلمین انصاریان

به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حجت الاسلام والمسلمین انصاریان استاد حوزه علمیه، در سلسله جلسات معرفتی ماه مبارک رمضان که در حسینیه همدانی‌ها برگزار شد، گفت: برای فهم عظمت و آثار شناخت و معرفت تا جایی که میسر است باید نگاهی به حیات نورانی اهل معرفت داشت آنان با کمک این شناخت به سعادت دنیا و آخرت دست یافتند.
وی افزود: هیچ عاقلی نمی‌تواند به زندگی آنان شک کند، عاقل با کمک نور عقل زمانی که به زوایای زندگی جویندگان سعادت که به سعادت رسیدند نظر می‌کند، می‌بیند تمام ابعاد زندگی آنان صحیح است.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: جالب است قرآن کریم از آنها تعبیر به صدیقین می‌کند، انسان صدیق هرگز اهل دروغ و خدعه نیست، خداوند از حضرت مریم(سلام الله علیها) به عنوان صدیق یاد می‌کند و می‌فرماید: او زنی راستگو و درست کردار بود.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان اظهار داشت: انسان از استعدادهایی که خداوند به او عطا کرده باید برای خلیفةالله شدن بهره ببرد تا چراغ سعادت در دنیا و آخرت در دست او قرار بگیرد در غیر این صورت هیزم جهنم خواهد شد.
وی افزود: در جهنم گناهکاران در آتشی که خود در دنیا فراهم آورده‌اند خواهند سوخت و هرگز آن آتش دیگری را نخواهد سوزاند، از این رو انسان برای نجات از جهنم باید مقام خلافت اللهی را به فعلیت برساند.
این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه خداوند همه انسان‌ها را خلیفةالله قرار داد، گفت: انسان زمانی می‌تواند خلیفةالله شود که به فرمایش پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) که فرمودند: آراسته به اخلاق خداوند شوید؛ عمل کند
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: انسان اگر به اخلاق خداوند متخلق شد خلیفةاللهی را به فعلیت رسانده است برهمین اساس این انسان در کلام و عمل راستگو و راست‌کردار است.
وی با بیان اینکه انسان جاهل نمی‌تواند صفات خداوند را درک کند، اظهار داشت: کسی که خدا را شناخت به نقطه‌ای می‌رسد که زبان او از فرط شوق و محبت گفتارش بند می‌آید و سکوت اختیار می‌کند و اگر کسی از صفات خداوند برای او صحبت کند در جا از شوق وصال جان می‌دهد.
این خطیب مشهور با بیان اینکه حضرت خدیجه(سلام الله علیها) خداوند را یافت، شناخت و آن شناخت را در وجود خود به فعلیت رساند، خاطرنشان کرد: امام علی(علیه السلام) می‌فرمایند: اولین زنی که در میان همه زنان عالم به بهشت می‌رود حضرت خدیجه کبری(سلام الله علیها) است.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.