آیت الله سبحانی در جلسه تفسیر قرآن:

اسلام جایگاه ویژه ای برای زنان قائل است ‌| با وجود فرهنگ اسلامی نیازی به امثال فمینیسم نداریم

تاریخ انتشار:
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اهداف واهی فمینیسم در حمایت از حقوق زنان، گفت: ما برای زنان و دختران بیشترین حق را قائل هستیم چراکه حضرت خدیجه و حضرت فاطمه(سلام الله علیهما) برترین الگوهای ما هستند.
آیت الله العظمی سبحانی

به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در جلسه تفسیر قرآن که در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد، در تفسیر آیه چهاردهم سوره توبه اظهار داشت: مقاتله با مشرکان در حقیقت عذاب الهی است که به دست مسلمانان ایجاد شده است.
وی عنوان کرد: برخی از جمله فخر رازی گفته اند این آیه دلیل بر جبر است به این معنا که اگر ما کسی را بکشیم در حقیقت خدا او را کشته است به عبارت دیگر او قتل را فعل خدا و بشر را مجرای این امر می‌ داند؛ جواب این است که نباید در تفسیر قرآن به آیه نگاه و از بقیه آیات قرآن صرف نظر کنیم.
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این که ده ها آیه در قرآن وجود دارد که اختیار را ثابت می‌ کند، ابراز کرد: خداوند در این آیه جنبه آمری دارد که امر به مقاتله با مشرکان داده است، بنابراین قتل مشرکان از نظر مباشریت به مسلمانان و از نظر آمریت به خداوند نسبت داده می‌ شود؛ مثل پادشاهی که وقتی سربازانش سرزمینی را فتح می‌ کنند، فتح به پادشاه هم نسبت داده می‌ شود.
وی افزود: جناب جبّانی معتزلی در این هنگام به جبری ها ایراد گرفته که اگر حرف شما درست باشد اگر کافری مؤمنی را کشت در حقیقت خدا مؤمن را کشته است یا اگر کافری به مؤمنی فحاشی کرد باید بگوییم خدا به مؤمن فحش داده است که هرگز درست به نظر نمی رسد.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم یادآور شد: در ادامه آیه می فرماید خداوند به وسیله مؤمنان، کفار را ذلیل می‌ کند، شما را یاری می‌ کند و به وسیله شما قلوب مؤمنین را شفا می‌ دهد و غیض و عصبانیتی که در قلوب شما بود را از بین می‌ برد. وی با اشاره به دلیل منصوب شدن فعل «یتوب» ابراز داشت: همه افعال مضارع قبلی چون نتیجه قتل بود باید مجزوم می‌ شد و به صورت ساکن می‌ آمد ولی توبه نتیجه قتل مشرکان نیست بنابراین به صورت منصوب آمده است؛ البته «یتوب الله» به این معنا نیست که خدا توبه می‌ کند بلکه در حقیقت «یتوب الله علیه» است یعنی خداوند توبه مؤمنان را می‌ پذیرد.
حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: به آیه شانزدهم می‌ رسیم که آخرین آیه ای است که گویا امیرمؤمنان همراه خود به مکه برده است تا برای اهل مسلمانان بخواند؛ این آیه در حقیقت از چهره واقعی منافقان پرده بر می‌ دارد.
وی بیان داشت: خداوند می‌ فرماید ما افراد را امتحان می‌ کنیم تا افراد منافق از مسلمانان حقیقی جدا شوند؛ البته شاید سؤال شود که وقتی خداوند از دل ها آگاه است برای چه امتحان می‌ گیرد؟ علم در این جا به معنای علم فعلی به صورت های مختلف است نه این که جاهل باشد.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که علم در «لما یعلم الله» به معنای علم ذاتی است، ابراز داشت: وقتی خداوند علم را به خودش نسبت به می‌ دهد در واقع به معنای محقق شدن در خارج است همچنانکه علمای کلام فرموده اند همین که انسانی در خارج وجود دارد او هم فعل خدا و هم موضوع علم فعلی خدا است.
وی عنوان کرد: امروز روز وفات بانوی بزرگ اسلام حضرت خدیجه کبری(سلام الله علیها) است که در عالم زنی به وفای ایشان یافت نمی شود؛ زنی از خانواده های بزرگ قریش بود که ثروتی سرشار داشت و خودش پیشنهاد ازدواج با پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) را می‌ دهد.
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این که حضرت خدیجه(سلام الله علیها) همه ثروت خود را برای اعتلای اسلام به پیامبر بخشید، خاطرنشان کرد: ایشان حتی سه سال در شعب ابی طالب با سختی های زیادی کنار آمد و اولین زنی هم بود که به پیامبر ایمان آورد و به همین جهت پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) نیز تا آخرین روز زندگی از او یاد می‌ کرد.
وی بیان داشت: خداوند در قرآن کریم به دو زن نمونه اشاره می‌ کند، یکی همسر فرعون و دیگری مریم است که زن هایی با وفا و خدا محور بودند و امروز فمینیسم که هدف خود را حمایت از حقوق زنان می‌ داند باید بداند که ما خود بهترین الگوها را در بین زنان داریم.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در پایان تصریح کرد: اگر الگو از نظر تقوا و عفت می‌ خواهیم آسیه همسر فرعون و مریم است و بهترین الگوی زنان و دختران ما در امت اسلام حضرت خدیجه(سلام الله علیها) و حضرت فاطمه(سلام الله علیها) هستند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.