مدیرکل زندان­‌های استان قم:

فعالیت مؤثر مبلغان در زندان ها

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام تهامی با بیان این‌که در ماه رمضان پنجاه نفر از مبلغان حوزه علمیه به تبلیغ در زندان‌ها پرداختند، گفت: این مبلغان با زندانیان در زمینه‌های مسائل اعتقادی، احکام، اخلاق و باورهای دینی کار می‌کردند و نتایج آن خیلی خوب و مؤثر بود.
حجت الاسلام سیدعلی تهامی

به گزارش بلاغ، به نقل از خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدعلی تهامی مدیرکل زندان­‌های قم در نشستی خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضاییه که امروز در سالن جلسات اداره کل زندان‌های استان قم برگزار شد، با اشاره به محدوده کاری اداره کل زندان‌ها اظهار داشت: این محدود به سه بخش زندان‌ها، زندانیان و زندانبان‌ها تقسیم می‌شود که وظایف مسئولان اداره در این بخش‌ها بایستی انجام شود.

مدیرکل زندان‌­های قم به فعالیت‌های فرهنگی ماه رمضان در زندان‌ها اشاره و بیان کرد: در ماه رمضان 50 نفر از مبلغان حوزه علمیه به تبلیغ در زندان‌ها پرداختند که با زندانیان در زمینه‌های مسائل اعتقادی، احکام، اخلاق و باورهای دینی کار می‌کردند و نتایج آن خیلی خوب و مؤثر بود.

وی با بیان این‌که درگذشته بند قرآنی در زندان‌ها وجود داشت و اکنون به مدرسه قرآنی ارتقاء یافته است، گفت: هر صبح و به صورت روزانه در بندهای زندان‌ها برنامه تلاوت قرآن با نام صبح روشن توسط خود زندانیان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام تهامی اضافه کرد: مرکز تحقیقات و پژوهش در زندان مرکزی راه‌اندازی شده که کارهای تحقیقی توسط خود زندانیان انجام می‌شود و ثمرات بسیاری زیاد و خوبی در این مسیر حاصل شده است، همچنین بحث روان‌درمانی به‌صورت جدی پیگیری می‌شود و نسبت به سال‌های گذشته سرعت بیشتری گرفته است.

وی با بیان این‌که بحث اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان مورد درخواست رهبر معظم انقلاب بوده است، گفت: نسبت به سال‌ 95 در استان قم با رشد سه برابری همراه بوده و در کشور رتبه دوم را کسب کرده است و برنامه‌ریزی برای افزایش آن در سال 97 هم به صورت جدی پیگیری می‌شود.

مدیرکل زندان­‌های قم دلایل پیشرفت زیاد در زمینه خدمت رسانی به زندان‌ها، پرسنل و زندانیان را این‌گونه بیان کرد: یکی از مهمترین دلایل این پیشرفت‌ها، تعاملات و همکاری منسجم و خوب با مسئولان استانی، قوه قضاییه، دولت، مراکز علمی، حوزه علمیه و اداره اوقاف است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زندان‌‌های استان قم گفت: با وجود محدودیت‌ها و کمبود‌های موجود در بخش زندان‌ها اقدامات خوبی انجام شده است، یکی از این اقدامات مهم تغییر مکان زندان زنان است که در گذشته خارج از شهر و دارای مشکلات امنیتی بود، اما درحال حاضر با تغییر مکان آن، مشکلات امنیتی آن هم از بین رفته است.

حجت الاسلام تهامی اضافه کرد: از دیگر اقدامات در بخش زندان‌ها، بازسازی و بروز رسانی بخش‌های مختلف و بندهای زندان‌ها است که سبب کاهش مشکلات فیزیکی و تسهیل در بهداشت زندانیان می‌شود، همچنین محدودیت آشپزخانه‌ها درگذشته موجب کاهش کیفیت غذاها شده بود که در سال گذشته با راه‌اندازی آشپزخانه مجهز، کیفیت آن به شدت ارتقا پیدا کرد.

وی افزود: اردوگاه حرفه‌آموزی و کار و درمان که قبلا ساخته شده بود، اما به دلایلی همچون نیاز به نیرو و اعتبار، افتتاح نشده بود، با کمک و حمایت مسئولان راه‌اندازی شد که باعث ایجاد فضاهای جدیدی برای انجام فعالیت‌های بیشتر شد.

مدیرکل زندان­‌های قم ادامه داد: در بخش پرسنل، یکسری برنامه‌ها از طریق دولت، سازمان‌ها، ادارت و ارگان‌ها ابلاغ می‌شود که تلاش برای اجرای این برنامه‌ها صورت گرفته است، بخش دیگری ویژه زندان‌ها است که از طریق سازمان‌ها ابلاغ می‌شود، نیز در حد توان به مرحله اجرا گذاشته شده است.

وی با بیان این‌که یکسری برنامه‌های آموزشی، رفاهی و تفریحی برای پرسنل زندان‌ها در استان تهیه شده است، گفت: اداره کل زندان‌ها سال گذشته 250 نفر از کارکنان زندان‌ها را به صورت رایگان به مشهد مقدس جهت زیارت امام رضا(ع) اعزام کرد و ضمن زیارت، دوره‌های آموزشی با اساتید نخبه برای آنها برگزار شد.

حجت الاسلام تهامی بیان کرد: پنجشنبه‌های هر هفته برنامه‌های آموزشی متعددی برای پرسنل برگزار و برای سربازهای وظیفه نیز پرونده‌های شخصیتی تشکیل شد که شامل ارزیابی آنها به جهت شخصیتی، حرفه‌ای و تحصیلات می‌شود، همچنین برای 65 نفر از سربازان برنامه حرفه‌آموزی گذاشته شد.

وی درباره وضعیت زندانی‌ها اظهار داشت: امتیازات و تسهیلاتی که به زندانی‌ها داده می‌شود، هدفمند و تقسیم‌بندی می‌شود، به‌طوری که شرط لازم جهت برخورداری و استفاده از تسهیلات، کسب برخی امتیازات لازم است.

مدیرکل زندان­‌های قم با اشاره به بحث تست سلامت زندانیان گفت: به دلایل کمبود امکانات در بحث تست سلامت ماهیانه زندانیان که امر لازمی است، تصمیم به آموزش آن دسته از زندانیانی که دارای تحصیلاتی در زمینه بهداشتی، تجربه یا علاقه بودند، گرفته شد و دوره‌های مربی‌گری برای آنها برگزار شد تا برگزیدگان آنها صرفا برای تست سلامت نه درمان، در نظر گرفته شوند.

وی همچنین درباره بسته‌های حمایتی از زندانیان و خانواده‌های آنها بیان کرد: حمایت در دو بخش ستاد دیه برای جرایم غیرعمد و انجمن حمایت از زندانیان است که عمدتا به خانواده‌های زندانیان نیازمند کمک می‌شود.

حجت الاسلام تهامی ادامه داد: گلریزان یکی از بخش‌های حمایت ستاد دیه است که سال گذشته برای اولین بار برگزار شد و نزدیک به 350 میلیون تومان از کمک‌های خیرین جمع‌آوری شد و از کمک‌ها نزدیک به یک میلیارد و دویست میلیون تومان، رضایت شکات گرفته شد.

وی افزود: در سال جاری هم حاصل این گلریزان حدود یک میلیار و دویست میلیون تومان شد که حدود 480 میلیون تومان آن تسهیلاتی بود که بانک‌ها بدون هرگونه بهره‌ای به این امر اختصاص دادند و باقیمانده آن قریب 700 میلیون تومان کمک‌های نقدی مردم بود.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.