آیت الله جوادی ‌آملی:

تا قیام به قسط و عقل نباشد مشکل حل نمی شود

تاریخ انتشار:
حضرت ‌آیت الله جوادی با بیان این که کشور طیب انسان آلوده را قبول نکرده و آن رسوا می کند، گفت: هرکس با نظام و ملت مقابله کرد و اختلاس و نجومی انجام داد طولی نکشید که رسوا شد.
آیت‌ الله العظمی جوادی آملی

حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی مفسر برجسته قرآن کریم امروز در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، خانواده را اساس یک جامعه دانست و گفت: مهر، محبت و ادب خانواده و جامعه را اداره می کند.

وی افزود: همانگونه که قدرت و قهر جنگ با دشمن را اداره می کند، تأمین نظام داخلی به وسیله ادب و محبت اداره می شود و لا غیر، تقوا این است که انسان در مسیر اراده الهی قرار گیرد، گاهی انسان اشتباه می کند که خدا می گذرد اما گاهی انسان عالما عامدا از مسیر بیرون می رود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که تمام کارها در مسیر صراط مستقیم الهی انجام می شود، اظهار داشت: کسی که تقوای الهی داشته باشد هرگر نمی ماند چرا که خدا عهده دار اداره امور انسان بوده و برنامه های خداوند متعال در صراط مستقیم است.

وی ادامه داد: کج راهه کار خدا نیست و در این صورت خود شخص باید کارهای خود را بر عهده بگیرد که مقدورش نخواهد بود، اگر کسی به جایی رسید که خدا او را به حال خودش رها کند دیگر از چه طریقی می تواند زندگی را تأمین کند؟

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که بر اساس وعده الهی کار انسان با تقوا بر زمین نمی ماند، ابراز داشت: گاهی خود انسان وکیل، ابزار و مجاری فیض الهی می شود، در جریان مبارزات با بیگانه مانند جهاد هشت سال دفاع مقدس خدا کار را به دست انسان انجام می دهد.

وی عنوان کرد: اگر کسی در زندگی خانواده و مسائل اقتصادی در مسیر تقوای الهی بود خدا یاری می کند، تأمین زندگی کسی که در مسیر دین قرار داد بر عهده خداوند است، اگر کسی در مسیر صراط مستقیم نبود مشکل جدی خواهد داشت، اگر کسی بیراهه رفت عمدا خود را از فیض الهی محروم کرده است.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: غده بدخیم شرک در درون بسیاری از انسان ها وجود دارد، استناد کار به غیر خدا همان بدخیمی است، این که انسان شأنی برای غیر خدا قائل باشد معنا ندارد، اگر هم مشکل انسان به دست دیگران حل شد باید خدا را شکر کند که مشکلش از این طریق حل شد نه این که گفته شود ابتدا خدا و سپس فلان شخص سبب حل مشکل شد.

وی اضافه کرد: اگر این غده بدخیم نباشد کسی در کار نمی ماند، رفاه غیر تجمل گرایی و ثروت اندوزی است، نه باید زاهدانه و سخت زندگی کنیم و نه تجمل گرایی داشته باشیم که نهی شده و سبب عذاب الهی می شود، ما باید خوب، بی غصه و بدون درد و اختلاف زندگی کنیم، اگر انسان در این مسیر باشد خانواده، جامعه و نظام تأمین می شود و گرفتار 15 میلیون پرونده نخواهیم بود.

حضرت آیت الله جوادی آملی با ابراز نگرانی از افزایش آمار طلاق در کشور گفت: اگر طلاق زیاد است و تأخیر در ازدواج وجود دارد برای این است که اصل محبت و مهر کم شده است، باید جدا از تکاثر و تجمل گرایی بپرهیزیم و به استقبال کوثر برویم تا راحت زندگی کنیم، جامعه رحیم مورد عنایت الهی خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت عدل و عقل در مسؤولیت های مهم افزود: درباره اوصاف قاضی آمده که صرف آدم عاقل کافی نیست بلکه باید کمال عقل را داشته باشد، این قضات باید قائم بالقسط باشند، عادل و عاقل به درد پیش نمازی می خورد اما کسی را که پرونده زیرمیری تهدید می کند نباید عادل بوده بلکه باید قائم بالقسط باشد.

مفسر برجسته قرآن کریم اظهار داشت: اگر فرد در ارتباط با پرونده های اختلاس و نجومی شد باید قوام بالقسط باشد تا هیچ چیز نتواند او را نلرزاند، این که می بینیم در شهرها مخدر کشف می شود برای این است که در مرز رشوه گرفته اند تا به داخل شهر رسیده و الا مواد مخدر که در داخل شهر نمی آید، مشکل مرز حل نشده و قوام بالقسط می خواهد تا جلوگیری کند.

وی ادامه داد: وظیفه حضرت صاحب نیز قیام به قسط است و با این نام مبارک ظهور می کند و بشر زیر مجموعه این قیام جهانی هستند، تا قیام به قسط و عقل نباشد مشکل حل نمی شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: در روایت آمده که عده ای آخرت به صورت حیوانات مانند موش محشور می شوند، اگر کسی به صورت موش محشور شد نباید تعجب کرد چون همین کسانی که اهل احتکار بوده و 2 تن طلا را تهیه می کنند غیر از موش چیز دیگری نیستند.

وی عنوان کرد: باطن این افراد در قیامت روشن می شود، تعجب می کنم که چگونه آیات قرآن مهاجران را راه انداخت اما در ما اثر نمی گذارد، چگونه مهاجران مکه را رها کرده و با دست خالی به مدینه آمدند؟

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: خدا به همه روزی می دهد و کسی نمی ماند، میلیون ها موجود در هستی وجود دارند که رزق همه آن ها از سوی خدا تأمین می شود، این احتکارها، گران فروشی ها و زیادی خریدن ها برای چیست؟ اگر انسان خوب زندگی کند و جایی سختی بکشد دو برابر آسانی خواهد دید.

وی اضافه کرد: هر جا که شهید در راه خدا باشد آن کشور طیب و طاهر است، کشور طیب انسان آلوده را قبول نکرده و آن رسوا می کند، هرکس با نظام و ملت مقابله کرد و اختلاس و نجومی انجام داد طولی نکشید که رسوا شد، کشوری که خون داده باشد طیب و طاهر می شود.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.