حجت الاسلام صبوحی:

نقشه راه طرح فرهنگی حجاب باید از کلام وحی استخراج شود

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام صبوحی در نخستین جلسه از نشست های آموزشی تربیت مبلغ حجاب و عفاف به تبیین نقشه راه طرح فرهنگی حجاب از سوره نور پرداخت.

به گزارش خبرنگار بلاغ در نخستین جلسه از نشست های آموزشی تربیت مبلغ حجاب و عفاف که به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، دیروز در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین علی صبوحی مدیر مؤسسه تدبر در کلام وحی ضمن تشکر از مبلغان جهت توجه به مسأله‌ی مهم عفاف و حجاب و حضور در این جلسه گفت : در حوزه عفاف و حجاب هم آیات و هم روایات فراوانی داریم. پس مصالح، فراوان موجود است. اما آنچه که لازم داریم یک طرح مدوّن و منضبط برگرفته از وحی می‌باشد. سوال اینجاست که آیا قرآن کریم این طرح را در اختیار ما قرار داده است؟
وی ادامه داد: آنچه که قرآن کریم و روایات در اختیار ما قرار میدهند مصالح طرح فرهنگی عفاف و حجاب است، اما نقشه‌ی راه را باید با تدبر در آیات قرآن، خود استخراج کنیم. قطعا قرآن کریم طرح و نقشه‌ی راه متقن و صحیح دارد، اما برای کشف و استخراج این نقشه نیازمند به تدبر دقیق در آیات قرآن هستیم. ما می‌توانیم طرح‌های گوناگون و خوبی در زمینه فرهنگ‌سازی عفاف و حجاب داشته باشیم، اما قطعا طرح قرآن کریم، جامع‌ترین طرح است.
مدیر مؤسسه تدبر در کلام وحی خاطرنشان کرد: صرف جمع آوری آیات و روایات حجاب، طرح قرآنی نیست. طرح قرآنی باید از دل آیات قرآن استنباط شود. خداوند در قرآن مجموعه‌هایی به نام سوره‌ها تنظیم کرده است و از این مجموعه‌ها باید نقشه‌ی راه خود را پیدا کنیم.
حجت الاسلام صبوحی سوره نور را نقشه راه قرآن در مسأله‌ی حجاب و عفاف خواند و اظهار داشت: مسأله‌ی حجاب و عفاف به اندازه‌ای دارای اهمیت است که خداوند در قرآن یک سوره را به آن اختصاص داده است. تدبر در این سوره باید به این شکل باشد که اولا آیات سوره را بفهمیم؛ ثانیا دسته بندی‌ مباحث را درک کنیم؛ ثالثا در هر دسته از دسته‌های سوره، به جمع‌بندی برسیم و در نهایت سیر مباحث سوره را بفهمیم و ارتباط دسته‌ها را درک کنیم.
وی این بحث را یک بحث بسیار مفصل خواند و ابراز کرد: با توجه به وقت کمی که در این جلسه داریم، تنها میتوانیم نمایی از سوره را مطرح کنیم. بحث کامل در این زمینه به چند جلسه‌ بحث مفصل نیاز دارد.
این کارشناس قرآنی سوره نور را به 4 قسمت اصلی تقسیم بندی کرد و گفت: اولین آیه‌ی این سوره، مقدمه‌ی این سوره است و فصل اول آن را تشکیل می‌دهد. آیات 2 تا 34 سوره نور، فصل دوم، آیات 34 تا 57 فصل سوم و آیات 58 تا 64 فصل چهارم این سوره را تشکیل میدهد که هر فصل خود از گام‌هایی تشکیل شده است.
حجت الاسلام صبوحی طلیعه‌ی بحث خود را بیان نکات فصل اول سوره نور قرار داد و عنوان کرد: در ابتدای آیه خداوند تأکید میکند که این سوره نازل شده است. و نیز می‌فرماید که این سوره را واجب کردیم و آیه را با امید به متذکر شدن به پایان می‌رساند.
وی افزود: ماهیت این سوره، ماهیت رفتاری است و حتی آیات اعتقادی آن نیز با همین ماهیت رفتاری تنظیم شده است. در آیه بعد، خداوند به اجرای شدید حدّ زنا در منظر عمومی مردم اشاره دارد. اولین اقدام در مسیر عفت، دفع غده‌ی بیماری است؛ این عمل نوعی اقدام اورژانسی در ابتدای مواجهه با یک بیماری سخت است. در گام بعد خداوند به روش اثبات زنا برای مجازات می‌پردازد. باید دانست که عده‌ای در جامعه به صورت جریان و تشکیلات و باند قصد ترویج بی‌عفتی را دارند، چون زندگی‌شان از این طریق می‌گذرد و بی‌عفتی جامعه برای آنان سودمند است.
مدیر مؤسسه تدبر در کلام وحی سپس به مسأله ی دوم که بحث تهمت پراکنی است پرداخت و گفت: قرآن به مردم با لحن نکوهش، خطاب می‌کند که چرا به این‌ تهمت‌ها گوش می‌دهید؟ این مسأله بسیار بزرگ است و نباید بدون شاهد و گواه، تهمت‌ها را قبول کنید. سیاق این آیات توجیه جامعه مسلمان است.
حجت الاسلام صبوحی ادامه داد: نباید با دیدن ظاهر دیگران آن‌ها را قضاوت کرد. در کنار این مسأله (یعنی مقابله با تهمت) باید در جامعه فقرزدایی صورت گیرد.
وی فقر را عامل مؤثری در ترویج فساد دانست و گفت:  فقر را نباید ریشه‌ی فساد دانست، اما باید در جامعه فقرزدایی صورت گیرد. در جامعه‌ای که اشتغال و ازدواج و تأمین مایحتاج زندگی دست نیافتنی و سخت شود، کار فرهنگی سخت است. پس قرآن در این سیر، فقر زدایی را در دستور کار قرار داده است.
این کارشناس قرآنی خطای افراد را یکی از توجیهات ثروتمندان خواند و اظهار داشت: نباید به بهانه خطاکار بودن دیگران، از فقرزدایی آنها دست بکشیم. باید از اتهام زدن پرهیز کرد و فقرزدایی کرد.
وی فراز بعدی آیات سوره نور را تبیین مسأله‌ی حریم خصوصی دانست و خاطرنشان کرد: حریم خصوصی از مباحث مهم در حفظ عفت جامعه است و پدر و مادر طبق آموزه‌های دینی ما، باید این را به فرزندان خود بیاموزند.
حجت الاسلام صبوحی به گام بعدی در این سوره پرداخت و عنوان کرد: در گام بعدی، خداوند به حفظ چشم و پاکدامنی و رعایت حجاب امر کرده است. در این رابطه، مردان را در اولویت خطاب قرار داده و ابتدا به مردان دستور حفظ چشم و پاکدامنی را داده است، سپس به زنان همین دستور را به همراه دستوراتی راجع به حجاب و پوشاندن زینت‌هایشان داده است.
مدیر مؤسسه تدبر در کلام وحی ششمین گام در این آیات را مسأله‌ی ازدواج دانست و گفت: مسأله‌ی ازدواج از جمله مسائل مهم در ترویج عفاف جامعه است. نباید به بهانه‌ی فقر ازدواج به تأخیر بیفتد. باید ثروتمندان از جامعه فقرزدایی کنند و امر ازدواج را برای جوانان تسهیل نمایند.
وی تأکید کرد: در سوره نور ما با یک بسته‌ی جامع احکام مواجه هستیم. پس مسأله‌ی حجاب، باید با همکاری همه‌ی مراکز مسئول از قوه‌ی قضائیه و پلیس و ثروتمندان و خطباء و... به صورت جامع مورد اجرا قرار گیرد. مسأله‌ی حجاب یک امر جامع است و امر جامع باید با اطاعت از ولی خدا ممکن شود.
حجت الاسلام صبوحی ادامه داد: در ادامه‌ی آیات این سوره، خداوند تسبیح گویانی که دنیا آنها را از یاد خدا غافل نمیکند را الگوی رسیدن به نور الهی معرفی میکند و نیز امر مطلق به اطاعت از رسول خدا را صادر میکند و اینها را شرط خلافت مومنان در دنیا میداند.
مدیر مؤسسه تدبر در کلام وحی، در پایان کتاب «تدبر در سوره نور، فرآیند تثبیت حجاب و عفاف» را به مبلغان معرفی کرد.
گزارش تصویری

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.