جشنواره جنات نقطه عطف حمایت همهجانبه از مبلغان خلاق و جریانساز است
به گزارش خبرنگار بلاغ، امر تبلیغ از بدو تأسیس حوزههای علمیه همواره همراه و عجین با علما و طلاب بوده و توجه به نشر احکام و معارف دینی جزو دغدغههای اصلی بزرگان حوزوی محسوب میشود. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیدار تیرماه ۱۴۰۲ با جمعی از طلاب و مبلغین، تبلیغ را «اولویت نخست» حوزههای علمیه دانستند و بر ضرورت نوآوری در این عرصه تأکید کردند.
در پی این تأکید، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با مشارکت مراکز و نهادهای حوزوی، طرح ملی جشنواره نوآوریهای تبلیغی «جنات» را طراحی و اجرا کرد. نشست خبری اختتامیه این جشنواره صبح چهارشنبه ۱۲ آذرماه در سالن همایشهای غدیر قم با حضور حجتالاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد، رئیس جشنواره و معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، و اباذر جعفری، مدیرکل تبلیغ تخصصی و دبیر جشنواره، برگزار شد.
جشنواره ملی نوآوریهای تبلیغی «جنات» پس از یک سال و نیم فعالیت گسترده در حوزه تبلیغ دینی، به ایستگاه پایانی رسید. این جشنواره با هدف شناسایی روشها و قالبهای نوین تبلیغی، تقویت امید و انگیزه در میان مبلغان و ایجاد ارتباط میان نسلهای مختلف طلاب برگزار شد و اکنون با برگزاری اختتامیه رسمی، دستاوردهای خود را به نمایش میگذارد.
حجتالاسلام روستاآزاد در این نشست با اشاره به سخنان رهبر انقلاب گفت: تبلیغ در مرتبه نخست مأموریتهای حوزه قرار دارد و باید در تربیت مبلغ، تولید محتوا و روشهای نوین تبلیغی اقدامات شاخصی صورت گیرد.
وی افزود: پس از تصویب جشنواره در شورای هماهنگی نهادهای حوزوی و ابلاغ آن در اوایل سال ۱۴۰۳، فعالیتها آغاز شد و با همکاری مراکز مختلف از جمله مرکز مدیریت برادران و خواهران، جامعهالمصطفی، جامعه الزهرا، سازمان تبلیغات اسلامی و حوزههای علمیه اصفهان و خراسان، این جشنواره به مرحله پایانی رسید.
اختتامیه جشنواره «جنات» روز سهشنبه ۱۸ آذرماه ۱۴۰۴ ساعت ۹ صبح در سالن همایشهای دفتر تبلیغات اسلامی با سخنرانی آیتالله اعرافی و حجتالاسلام والمسلمین دکتر واعظی برگزار خواهد شد. در این مراسم، برگزیدگان جشنواره با حضور مسئولان مورد تقدیر قرار میگیرند.
حجتالاسلام روستاآزاد در ادامه با اشاره به دستاوردهای جشنواره گفت: این رویداد علاوه بر شناسایی برترینها، امید و انگیزه را در میان مبلغان جوان تقویت کرد و زمینه انتقال تجربههای موفق به سراسر کشور را فراهم ساخت.
وی افزود: معرفی قالبها و روشهای نوین تبلیغی موجب آشکار شدن خلأها و کاستیهای موجود در عرصه تبلیغ شد و تمامی تجربیات و مصاحبههای انجامشده با شرکتکنندگان در سایت جشنواره بارگذاری شده است تا در دسترس مبلغان سراسر کشور قرار گیرد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: این جشنواره نسبت به دورههای پیشین ویژگیهای تازهای داشت؛ از جمله هماهنگی گسترده میان دستگاههای حوزوی و برگزاری ۱۴ رویداد در شهرهای مختلف کشور همچون قم، مشهد، اصفهان و اهواز.
حجتالاسلام روستاآزاد گفت: همچنین بیش از ۱۲۵۰ ایده تبلیغی عملیاتی به جشنواره ارسال شد که از میان آنها ۸۵۰ تجربه مورد مصاحبه و ثبت قرار گرفت. این حجم از مشارکت نشاندهنده ظرفیت بالای مبلغان در سراسر کشور برای ارائه ابتکار و خلاقیت در عرصه تبلیغ دینی است.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: جشنواره جنات قرار است در سالهای آینده نیز ادامه یابد و هر دو یا سه سال یکبار با حضور ایدههای جدید برگزار شود. هدف از این استمرار، حمایت از مبلغان خلاق و خوشفکر، ایجاد ارتباط میان نسل جوان و طلاب باتجربه و تقویت جریانهای فرهنگی امیدبخش در کشور عنوان شده است.
حجتالاسلام روستاآزاد در پایان ابراز امیدواری کرد: این جشنواره نقطه عطف حمایت همهجانبه از مبلغان فعال و خلاق باشد؛ مبلغان و معلمانی که میتوانند جریانساز فرهنگی در کشور باشند و با ابتکار و امید، نقشآفرینی مؤثری در عرصه تبلیغ دینی ایفا کنند.

افزودن دیدگاه جدید