به همت اداره تبلیغ مجازی دفتر تبلیغات اسلامی:

کرسی تجلیل و تحلیل شبکه های اجتماعی با موضوع« نحوه پاسخگویی به شبهات و شیوه تعامل با مخاطبین خاکستری» برگزار شد

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام محمد جلیلی: حضور در شبکه های اجتماعی در گذشته شکلی مجازی داشت اما امروزه دامنه آن به واقعیت کشیده شده است.
کرسی تجلیل و تحلیل، نحوه پاسخگویی به شبهات و شیوه تعامل با مخاطبین خاکستری

به گزارش خبرنگار بلاغ جلسه کرسی تجلیل و تحلیل شبکه های اجتماعی با حضور ، جمعی از اساتید و مبلغان فعال عرصه تبلیغ در شبکه های اجتماعی، با موضوع « نحوه پاسخگویی به شبهات و شیوه تعامل با مخاطبین خاکستری» ، در سالن جلسات معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
در ابتدای این جلسه حجت الاسلام محمد جلیلی به عنوان استاد مدعو کرسی تجلیل و تحلیل شبکه های اجتماعی، توضیحاتی را در ذهنیت مخاطب در شبکه های اجتماعی ارائه داد و گفت: گاهی ممکن است ما متنی بنویسیم و احساس کنیم شبهه یا سوالی را برای مخاطب حل کرده ایم ولی در واقع نه تنها اینطور نبوده بلکه سوالات او را بیشتر کرده باشیم.
وی گفت: در شبکه های اجتماعی مسائل را نباید ساده دید، سوالات ساده ی مخاطب در عین سادگی بعضا پاسخ های پیچیده ای خواهند داشت که عملا در متن نمی شود آنرا حل کرد، و یا اگر بشود، بسیار سخت خواهد بود و محتاج بیان مقدماتی طولانی است.
حجت الاسلام جلیلی ضمن بررسی مدل های پاسخگویی به شبهات، برترین شیوه ی پاسخگویی را مبتنی بر شناخت مخاطب و روحیات و نیازهای او برشمرد و در تبیین آن حاضرین را به مصادیق عینیِ موجود در شبکه های اجتماعی ارجاع داد که در آنها مخاطب اصلا دنبال جوابِ این سوال نبوده و تمام هوشیاریِ مبلغ در این موارد همین بوده که ریشه ی آن سوال را یافته و در پاسخگویی، آنرا هدف قرارداده است.
پس از بیان مدل ها و مصادیق ایشان نکته ای را متذکر شد: دقت کنید که مخاطبی که در شبکه های اجتماعی به سمت شما میاید، اگر پاسخ نگیرد، دیگر به سوی شما بر نخواهد گشت و کاملا ارتباطش با شما تمام می‌شود. لذا مهم است که بدنبال رهایی از دست مخاطب و یا ارائه برخی از حدس و گمانهای خود نباشیم و از آنچه می‌دانیم بگوییم و نسبت به آنچه نمی‌دانیم او را به منبع و مرجع معتبر ارجاع دهیم.
در ادامه نشست حجت الاسلام جلیلی انواع مخاطب را ذکر کرده و به بررسی ذهنیت‌های حاکم بر آنها پرداخت. وی گفت: انواع مخاطب را به تفکیک جنسیت، سن، جغرافیا، تحصیلات، شغل، جایگاه، معیشت، شخصیت، جناح سیاسی و ... باید بررسی کنید، این بررسی وقت و انرژی می‌برد و همین یعنی رسالت یک طلبه در ابلاغ دین، مانند پیامبرانی چون حضرت نوح و شعیب که سالهای سال وقت و انرژی گذاشتند و دستورات الهی را ابلاغ کردند ولی تعداد معدودی ایمان آوردند و هدایت شدند
در پایان تذکری را عنوان کرد که کمیت محور شدن برای مبلغین شبکه های اجتماعی می‌تواند آفت باشد، شما حتی یک نفر را که قابل هدایت باشد، نباید رها کنید. ولو اگر نیاز شود چندین ماه با او تعامل کنید، و در طول این مدت سراغ اصل انحراف او نروید تا موقعیتش پیش آید، و یا ذهنیتش را ایجاد کنید، بعد آن انحراف را اصلاح کنید، باید این کار را با صبر و خلوص نیت و دلسوزی انجام دهید، ما برای همین در شبکه های اجتماعی هستیم.
پس از سخنان حجت الاسلام جلیلی، از زحمات حجت الاسلام امیر حسین جعفری بابت تبلیغ خالصانه شان در شبکه های اجتماعی و تعاملشان با مخاطب تقدیر به عمل آمد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.