دبیر کل جهانی مجمع تقریب مذاهب اسلامی:

امروز مبانی ما به برکت ایستادگی حوزه علمیه قم بسیار مستحکم تر از گذشته است

تاریخ انتشار:
آیت الله اراکی گفت: امروز مبانی ما به برکت ایستادگی حوزه علمیه قم بسیار مستحکم تر از گذشته است. رسالت حوزه های علمیه به رهبری امام خمینی(ره) حیات بخشی به جامعه بوده و هست که همان رسالت انبیاء الهی است.

به گزارش خبرنگار بلاغ به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت الله محسن اراکی، چهارشنیه شب در نشست «حوزه و انقلاب اسلامی؛ چهل سال همگامی» که با حضور طلاب در قم برگزار شد، با تشریح معنای انقلابی گری گفت: انقلابی گری یعنی آمادگی برای جان فشانی در مسیر صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف. رسالت اصلی و دستاورد های انقلاب در مسیر این حرکت معنا می شود. اگر ما یک سال هم بنشینیم و بخواهیم از دستاورد های انقلاب سخن بگوییم، قطعا زمان کم می آید. دستاوردهای عظیم حوزه های علمیه و خدمات حوزویان در این سالها بسیار چشم گیر بوده است و در این 40 سال به اندازه بیش از هزار سال کار صورت گرفته است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در این سالها به اندازه هزار سال تفسیر نوشته شده است و در مباحث کلامی و دفاع از مبانی اسلامی فعالیت صورت گرفته است. همچنین فعالیت های فقهی، اصولی، عرفانی و سایر دستاوردهای حوزوی نیز قابل مقایسه با گذشته ها نیست. بزرگان ما در حوزه علمیه باید در همه عرصه ها وارد شوند و دستاورد های حوزه را تبیین نمایند. حوزه علمیه قم توانست سنگین ترین و سخت ترین تهاجمات را به عرصه دینی دفع نماید و آن هجمه ها را منجر به شکست دشمنان و خائنان کند.

وی بیان داشت:امروز مبانی ما به برکت ایستادگی حوزه علمیه قم بسیار مستحکم تر از گذشته است. رسالت حوزه های علمیه به رهبری امام خمینی «رحمه الله علیه»، حیات بخشی به جامعه بوده و هست که همان رسالت انبیاء الهی است. این رسالت به خوبی توسط امام امت و حوزه های علمیه و مراجع عظام تقلید صورت گرفت.

استاد حوزه علمیه با بیان این که شاهد بزرگ نقش علمای حوزه در پشتیبانی از دین خدا و نظام اسلامی پرونده عظیم شهدایی است که در راه دین جان خود را اهدا کرده اند گفت: از سطح مرجعیت گرفته تا طلاب سطوح اولیه، در منبر، محراب و زندان و در حال تدریس و دفاع، ما شهدای روحانی زیادی تقدیم انقلاب اسلامی کرده ایم.

وی ادامه داد:حیات در قرآن کریم خصائصی دارد. اول اینکه دارای نور است. کسی که دارای حیات شود، سمع و بصر نویی می یابد و دیگر کسی که زنده شد با مردگان مساوی نیست. سمع و بصری وجود دارد که برای زندگان حیات الهی است و امام بزرگوار این حیات را به جامعه اسلامی اهدا کرد. از خصوصیات این حیات، عزت است. کسانی که با این حیات زندگی می کنند نمی توانند با ظلم کنار بیایند و آنهایی که در مقابل ظلم هیچ حرکتی ندارند به واقع مردگانند.

دبیرکل مجمع جهانی مذاهب اسلامی گفت:اگر مردم ما در طول این چهل سال از مستضعفین عالم حمایت کرده است، اگر برخلاف سایر ملت های اسلامی که در برابر ظلم ها در فلسطین و یمن و سایر بلاد سکوت می کنند به میدان آمده است به این دلیل می باشد که این ملت زنده شده است و دین این مردم نیز زنده است.

وی افزود:ملت ما قبل از انقلاب فاقد اراده بود. ملت زنده ملتی است که اراده داشته باشد و بتواند از خود و از منافع خود دفاع نماید و بتواند در سیاست، اقتصاد، فرهنگ و سایر مباحث مستقل عمل کند. اراده ملت در تعیین رضاخان به عنوان شاه ایران چه نقشی داشت؟ در سلطنت پسر او چطور؟ مردم ایران در رسیدن او به شاهی چه نقشی داشتند؟ نخست وزیران دوران پهلوی چگونه انتخاب می شدند؟ در یک دوره کوتاه هم که مصدق روی کار آمد نگذاشتند چنین تجربه ای امتداد یابد.

آیت الله اراکی گفت:من در زمانی که در انگلستان بودم یک وقتی به کتابخانه بزرگ بریتانیا رفتم. در یک بخشی از این کتابخانه اسناد مرتبط با ایران وجود دارد. سندی در آنجا وجود داشت مبنی بر اینکه روزنامه نگاری در اصفهان می خواسته روزنامه ای منتشر کند. او برای کسب مجوزات لازم برای تاسیس روزنامه با سفارتخانه انگلستان مکاتبه نموده که شما دستور دهید تا به من مجوز بدهند.

وی افزود: این در تمام سطوح جامعه وجود داشته و ملت در هیچ عرصه ای به خود متکی نبوده است. در بحث اقتصادی منابع اقتصادی ما در دست دیگران بود. نه تنها نفت و معادن و صنایع عظیم بلکه زمین های کشاورزی ما نیز در دست خارجی ها بود. در زمانی که من امام جمعه دزفول بودم زمین هایی مشاهده کردم که پیش از انقلاب شرکتهای بزرگ آمریکایی در زمین های این منطقه به کشت ماری جوآنا مشغول بودند و محصول آن را مستقیم به کالیفرنیا می بردند.

این استاد حوزه بیان کرد: هشتاد درصد مردم ما در آن زمان فقرایی بودند که از همه مواهب محروم بودند و هیچ اراده ای نداشتند. اما فاجعه بار ترین بخش جامعه ما بخش فرهنگی بود، در این بخش چه اتفاقات سیاهی افتاد؟ در ملا عام به نام هنر عمل جنسی را در جشن های 2500 سالگی اجرا کردند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.