رئیس انجمن سواد رسانه:

چیزی به نام حریم خصوصی در آینده وجود نخواهد داشت

تاریخ انتشار:
عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما گفت: چیزی به نام حریم خصوصی در آینده وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «سید مرتضی موسویان» در همایش افتتاحیه دوره آموزشی سواد رسانه ای ویژه کانون های مساجد که امروز یکشنبه (16 دی ماه) در تالار شهید آوینی اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، گفت: رهبر معظم انقلاب پیشگام ترین فرد در زمینه فضای مجازی هستند و از آمدن یک انقلاب تمدنی جدید سخن می گویند که چهار یا پنج سال دیگر اتفاق می افتد.

عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما افزود: برخی رسانه های جدید را یک غول بی شاخ و دم می دانند که می خواهد عرصه زندگی ما را بهم بریزد. برخی یک نگاه صفر و یکی دارند و برخی فن آوری را برای کشورهای در حال توسعه مثل یک کفشی می دانند که بزرگتر از پای ماست و برخی نیز تصور زیبایی از آن دارند و از زیبایی های آن سخن می گویند.

وی تصریح کرد: سه نوع برخورد کنشگرا، واکنشگرای در لحظه و واکنشگرای تاخیری در برابر فضای مجازی وجود دارد و ما در حال حاضر واکنشگرای تاخیری هستیم.

رئیس انجمن سواد رسانه ای با اشاره به اینکه تغییرات آتی بسیار وسیع و همه جانبه بوده و همه روابط را بهم می ریزد، اظهار داشت: اولین فراروند، شبکه نام دارد. بدین معنا که جامعه ما یک جامعه شبکه ای است و همه فرآیندها در دامن شبکه تعریف می شود. هدف شبکه نیز اتصال همه چیز اعم از انسان و حیوان و اشیا و گیاهان به هم است.

موسویان ادامه داد: هر آنچه امروز در تعامل با انسان نیست در این شبکه در تعامل با انسان قرار می گیرد که اسم آن را اینترنت اشیا می نامیم. انسان امروزه دارای تکنولوژی است که می تواند آدرس های بسیار فراوانی تا همه انسان ها و اشیا و حیوانات و گیاهان را دربرگیرد.

وی از آماده شدن زیرساخت ایجاد شبکه خبر داد و گفت: ما به سرعت در حال رسیدن به شبکه ای نظیر مغز انسان هستیم و دنیای آن را شبکه شبیه به مغز انسان می نامند. نحوه زندگی ها بر اساس وب 2 تغییر کرده و شبکه های اجتماعی این اجازه را به افراد می دهند که با هم تعامل کنند.

این استاد ارتباطات با اشاره به اینکه جمع سپاری یکی از پیامدهای این وب 2 است، خاطرنشان ساخت: هر کار بسیج وار را می توان به صورت جمع سپاری انجام داد و یکی از ضروریت های امروز ما نیز ارتقای سواد فضای مجازی  است.

وی آمدن وب 3 را سبب تقسیم زندگی بین فضای مجازی و فضای واقعی عنوان کرد و افزود: این وب که به آن فراگیر هم می گویند این امکان را به وجود می آورد که هر چه بخواهیم بدست آوریم و در این صورت فرقی بین آماتور و حرفه ای و نیمه حرفه ای وجود ندارد. بچه ها در حال حاضر بدون اینکه از کسی یاد بگیرند می توانند با موبایل کار کنند. استفاده از فن آوری در آینده بسیار راحت تر خواهد بود.

موسویان تأکید کرد: وب 3 سبب می شود تا هوش مصنوعی به همه اشیا داده شود. حریم خصوصی در فضای آینده وجود نخواهد داشت و هیچ کس نمی تواند کار پنهانی انجام دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما ادامه داد: وقتی وب 4 می آید دائما در فضای مجازی خواهیم بود و فضای واقعی وجود نخواهد داشت و به تکامل در هوش مصنوعی می رسیم. وب 5 نیز به بسط افکار می پردازد و ما می توانیم مغز انسان را خوانده و به نقطه ای می رسیم که هر چه در مغز وجود دارد به اطلاعات تبدیل شود.

وی با اشاره به بروز انقلاب فضایی بیان داشت: ایران هم اکنون جزو 10 کشور سازنده پهباد در جهان است. کشورهای در حال توسعه نظیر ایران اگر عزم خود را جزم کنند، می توانند از میانبرهایی استفاده کنند که به نقاط مرزی دانش های مرزی برسند.

موسویان از پردازش به عنوان دومین فراروند یاد کرد و افزود: گوشی های کنونی میلیون ها برابر از کامپیوترهای نسل اول قویتر هستند. هر چه برای آینده اتفاق می افتد به آینده وصل است.

رئیس انجمن سواد رسانه تأکید کرد: اقای اسنودن همه چیز را به قبل از افشاگر و بعد از افشاگری وی تقسیم کرد. رفتن به سمت رمزنگاری با کامیپوترهای کوانتومی چیزی است که پس از افشاگری رخ داد. همه چیز به وسیله این کامپیوترها در دسترس خواهد بود. درون مایه موجود را می توانیم مشاهده کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: سومین فراروند نیز هوش مصنوعی است و چیزی که در مغز انسان وجود دارد به اشیا منتقل شود. امکان دیجیتال کردن مغز انسان و اطلاعات آن وجود دارد و فرد می تواند با این اطلاعات ذخیره شده به ادامه حیات در فضای مجازی بپردازد.

عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما بزرگترین کار هوش مصنوعی را رساندن جهان به شبکه ای شبیه به مغز انسان عنوان کرد و گفت: بنابراین امکان اینکه از مغز سیگنال گرفته و به اشیا اطلاعات بدهند، وجود دارد.

موسویان چهارمین فراروند را محیط توصیف کرد و ادامه داد: در این فراروند، شبیه سازی هر آنچه در جهان واقعی وجود دارد در فضای مجازی صورت می گیرد. ما در این محیط زندگی خواهیم کرد و امروزه نیز این مساله به خوبی مشاهده می شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: پنجمین و مهمترین فراروند نیز حواس است که شبیه سازی پنج حس بینایی و شنوایی و بویایی و چشایی و لامسه انسان در فضای مجازی است. یک موجودی که شفاف است در فضای مجازی شده قرار می گیرد و توسط مغز انسان هدایت می شود. فرماندهی بدن برعهده مغز است و فرماندهی جدیدی در فضای مجازی و شبیه سازی شده به آن می دهند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.