آسیب شناسی فضای مجازی اولویت مهم عرصه فرهنگ

تاریخ انتشار:
رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: امروز فضای مجازی وارد زندگی ما شده است و تغییراتی را در جریان سبک زندگی مردم ایجاد کرده است، روشنگری و آسیب شناسی دو نکته مهم در تبیین فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی، رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره  به تاثیر فضای مجازی بر زندگی اجتماعی افراد گفت: اموری که در حوزه مجاز هستند، تاثیرگذار نخواهند بود و تاثیر عمیقی نخواهند گذاشت. وقتی چیزی در رفتار شما تغییر ایجاد می‌کند یا نگرش شما را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد، حقیقی است و باید درباره‌اش مطالعه کرد که قدرت اثر بخشی آن تا چه اندازه است.

وی افزود: در جامعه ما متاسفانه بیشتر به روبناها اهمیت داده می‌شود و زیر بنا یعنی اعتقادات و باورها، مورد توجه قرار نمی‌گیرد. باید توجه داشت که رفتار هر فرد مبتنی بر نگرش اوست و این نگرش بر سه پایه اطلاعات، باورها و احساسات شکل می‌گیرد و بایستی اندیشید که ما برای تغییر این سه پایه چه کارهایی انجام دادیم؟

رئیس دانشگاه باقرالعلوم قم با اشاره به تاثیرات سوء فضای مجازی، عنوان کرد: کافی است که تحلیل محتوا در فضای مجازی صورت بگیرد، البته نه فقط تحلیل محتوای کیفی بلکه به ظاهر کلمات هم نگاه کنید، عباراتی گفته می‌شود که گویا نحوه نوشتارمان را هم تغییر داده‌اند. «میشم، میرم، اونم و ...» جایگزین نمی‌شوم، نمی‌رویم، آن هم و ... شد.

وی با انتقاد به کم‌کاری‌های صورت گرفته در حوزه فضای مجازی ادامه داد: این پیام رهبر انقلاب را کسی دریافت نکرد و علمداران جریان انقلاب که باید این هشدار رهبر انقلاب را بگیرند، گویا نگرفتند.

حجت الاسلام مریجی با اشاره به روش برخورد با فضای موجود اظهار داشت: وقتی کسی را از چیزی منع می‌کنید، او نسبت به این کار حریص‌تر می‌شود؛ زمانی که فیلتر کردید، ماجرای فیلترشکن‌ها شروع می‌شود و این اتفاق باعث می‌شود که در این فضا افراد بیشتری وارد شوند. اگر کسی خطایی کرد، به زندان که بیفتد، ده خطای دیگر را نیز یاد می‌گیرد، بهترین کار این است که قبل از اتفاق کنترل شود تا به زندان کشیده نشود.

وی با تاکید بر آگاهی بخشی عمومی نسبت به فضای مجازی گفت: ابتدا باید آگاهی بخشی عمومی کرد، مردم متوجه مشکلات بشوند و اگر این اتفاق بیفتد، قطعا همراهی می‌کنند، کما اینکه در بحث سیاسی این اتفاق افتاده است. با وجود مشکلات اقتصادی که در کشور حاکم است، مردم در 22 بهمن حاضر می‌شوند، درست است که همان فرد از اوضاع و شرایط ناراحت و عصبانی است ولی برای استقلال سیاسی کنار انقلاب می‌ایستد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.